תנובה עוד תחזור לידי הקיבוצים

שמיר, המחזיק ב-20%, חבר קרוב של האיש החזק בארגוני הקיבוצים המחזיקים ב-23%

דוחות תנובה התפרסמו אתמול (ג'). הביטו בהם היטב. התוצאות האלה לא יחזרו בדוחות 2011. הדוחות מראים את הצלחתה הגדולה של זהבית כהן, היו"ר לשעבר של תנובה, ב-4 שנות כהונתה, לאחר שהפכה חברה שנרכשה במיליארד דולר לחברה ששווה כפול מכך.

לכהן היו הישגים גדולים בהשבחת תנובה, אך התהליך הגיע ב-2010 למיצוי. ההשבחה התבססה על 3 וקטורים שמיצו עצמם: (1) התייעלות פנימית בקואופרטיב שפעל בנורמות ניהוליות של שנות ה-50; (2) מכירת נדל"ן שהיה רשום בערכים היסטוריים תוך ניצול הגאות בשוק; (3) העלאת מחירים אגרסיבית של מוצרי הליבה, בעיקר מוצרי חלב, שלהם ביקוש קשיח.

ואולם, מכאן ואילך יהיה קשה הרבה יותר. אם נוסיף לכך את הרגולציה המתגברת והולכת ואת המחאה החברתית שתפגע בהכנסות, ייתכן מאוד כי שוויה של תנובה לא יגדל מהותית בטווח הבינוני ואפילו יקטן בטווח הקצר. לכן, בעבור קרן כמו אייפקס - שכבר ביצעה השבחה וכבר גרפה את מרבית השקעתה בחזרה בצורת דיבידנדים - מכירה מהירה תהיה צעד חכם.

"הדבר הנכון בעבור אייפקס יהיה למכור את תנובה. אפילו אם הקונה יהיה 'אהוב לבה' של זהבית, מאיר שמיר", אומר בנקאי ישראלי. "מכיוון שאייפקס זקוקים לאקזיט, אם זהבית לא מסוגלת להבין את זה ולמכור את תנובה כי היא נקשרה לחברה - באייפקס צריכים להסיק מסקנות ולקחת אחריות על התהליך".

יחסים חמים

מתחת ליד אכן נמצא קונה, אפילו קונה להוט: מאיר שמיר, המחזיק 20.7% מהמניות באמצעות מבטח שמיר, כשאליו יחברו הקיבוצים המחזיקים 23.2%. אגב, איציק באדר, מנכ"ל גרנות והאיש החזק בארגוני הקיבוצים המחזיקים במניות, הוא קרוב משפחה של שמיר, והיחסים ביניהם חמים.

כאשר נדונה העסקה למכירת חלקו של שמיר בתנובה לבנק לאומי, היה תג המחיר 775 מיליון שקל. מכאן שלפי שווי זה, אייפקס תדרוש בעבור חלקה (56.1%) לפחות 2.1 מיליארד שקל.

למרות זאת, לשמיר ולבאדר לא צפויה בעיה לממן את העסקה. בינואר קיבל שמיר את חלקו בדיבידנדים מתנובה בסך 500 מיליון שקל, וניתן גם לקבל אשראי בנקאי. כבר לפני שנה הציג שמיר מכתב מבנק הפועלים המתייחס לאיתנותה של מבטח שמיר, וליכולתה הכספית להשלים עסקה שבה תרכוש מאייפקס את מניותיה. נוסף על כך יוכל שמיר לצרף שותפים שירכשו חלק מהמניות.

שם אחד שעולה על הפרק הוא שלמה רודב. אותו רודב שמונה השבוע ליו"ר תנובה הוא איש עסקים מצליח בזכות עצמו, עם היסטוריה עסקית ארוכה ומוצלחת עם שמיר.

אפשר להניח כי לאחר הסרת המכשול של סודיות הדוחות יהיו גם גופים מוסדיים ובנקים (מישהו אמר בנק לאומי?) שבמחיר המתאים ישמחו להצטרף לגרעין השליטה. כך שלא נתפלא אם בשנה הקרובה, בפעם השנייה בתולדותיה, תחליף תנובה בעלים.