חדשות רעות: מודי'ס מורידה דירוג האשראי של איטליה

לאחר האזהרה בספטמבר - מממשת הסוכנות את איום הורדת הדירוג ■ מוד'יס הורידה הדירוג ל-"A2" מרמה קודמת של "Aa2" ■ התחזית נותרה שלילית, עם סיכוי להורדה נוספת

חדשות רעות למשקיעים באירופה: סוכנות הדירוג מודי'ס הודיעה הערב (ג') כי היא מורידה את דירוג האשראי של האג"ח האיטלקיות ברמה אחת, ל-"A2" מרמה קודמת של "Aa2", עם אופק "שלילי" - המעניקה סיכוי של הורדת דירוג נוספת לאיטליה, ב-90 הימים הקרובים. מהסוכנות נמסר כי הורדת הדירוג התבצעה על רקע החובות התופחים של הממשלה האיטלית.

זאת, לאחר שב-16 ביוני פרסמה מודי'ס הודעה בדבר דירוג האשראי של איטליה, והודיעה כי היא מכניסה את האג"ח האיטלקיות לרשימת מעקב שלילית, עם סיכוי להורדת הדירוג. בהמשך לכך, הוציאה הסוכנות ב-17 בספטמבר הודעה נוספת, במסגרת בישרה כי תחליט בהמשך על גורלה של איטליה.

הורדת הדירוג צפוייה לפגוע קשות בשוק האג"ח האיטלקי - איגרות אשר סובלות גם כך מעלייה בתשואות, מה שמקשה מאד על ממשלתו של סילביו ברלוסקוני למחזר את חובותיה. נזכיר, כי קשיים אלו אילצו את הבנק המרכזי האירופי (ECB) להתערב באופן פעיל בשוק האג"ח ולבצע רכישות בעצמו, כדי לשמור את התשואות ברמה סבירה ולהביע אמון ביכולתה של איטליה להחזיר את חובותיה.

התערבות זו של ה-ECB, שבוצעה גם בשוק האג"ח הספרדי, חשובה לריסון החובות הממשלתיים של שתיים מהכלכלות הגדולות ביותר באירופה - אשר להבדיל מיוון, היקלעותן למשבר ואפשרות כי יכריזו על חדלות פירעון, עשוייה ליצור "אפקט דומינו" הרסני בשווקים, הנמצאים בחשיפה גבוהה לכלכלות איטליה וספרד, המחזיקות גם בשווקי אג"ח מפותחים.