מודי'ס: נחליט על דירוג איטליה תוך חודש; תיתכן הורדה

(עדכון) - ביוני פרסמו כלכלני מודי'ס אזהרה עם אופק שלילי לדירוג האג"ח האיטלקיות - המעניק סבירות להורדת דירוגן תוך 90 ימים ■ פרק הזמן פג היום, אך במודי'ס הודיעו כי החלטה תתקבל בחודש הקרוב

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס הודיעה הלילה (ו') כי תסיים לבצע הערכה מחדש של דירוג האשראי של איטליה בחודש הקרוב. הדירוג של איטליה, הכלכלה השביעית בגודלה בעולם שהסתבכה במשבר החובות, עומד היום על "Aa2" והוא עלול לרדת בשל המצב הכלכלי הרעוע במדינה.

ב-16 ביוני פרסמה מודי'ס הודעה בדבר דירוג האשראי של איטליה. בסוכנות הדירוג הותירו את דירוג האג"ח האיטלקיות ברמה של "Aa2", אולם העניקו לדירוג אופק "שלילי", קרי סיכוי לכך שהדירוג ייפגע ויירד תוך 90 יום מזמן פרסום האזהרה. פרק זמן זה הסתיים היום ואנליסטים העריכו כי כבר עכשיו מודי'ס תוריד את הדירוג של איטליה, אולם בלילה יצאה הודעת הבהרה לפיה ההחלטה תתקבל בחודש הבא.

הורדת הדירוג, במידה ואכן תתרחש, תפגע קשות בשוק האג"ח האיטלקי - איגרות אשר סובלות גם כך מעלייה בתשואות, מה שמקשה מאד על ממשלתו של סילביו ברלוסקוני למחזר את חובותיה. נזכיר, כי קשיים אלו אילצו את הבנק המרכזי האירופי (ECB) להתערב באופן פעיל בשוק האג"ח ולבצע רכישות בעצמו, כדי לשמור את התשואות ברמה סבירה ולהביע אמון ביכולתה של איטליה להחזיר את חובותיה.

התערבות זו של ה-ECB, שבוצעה גם בשוק האג"ח הספרדי, חשובה לריסון החובות הממשלתיים של שתיים מהכלכלות הגדולות ביותר באירופה - אשר להבדיל מיוון, היקלעותן למשבר ואפשרות כי יכריזו על חדלות פירעון, עשוייה ליצור "אפקט דומינו" הרסני בשווקים, הנמצאים בחשיפה גבוהה לכלכלות איטליה וספרד, המחזיקות גם בשווקי אג"ח מפותחים.

מנגד, ראוי לציין, כי במהלך פגישת שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של גוש האירו אתמול, עלו התבטאויות חיוביות לגבי מצבה של כלכלת איטליה - אשר העבירה ממש לאחרונה הרחבה לתוכנית הצנע הממשלתית, בהיקף של 54 מיליארד אירו. כך למשל, אמר ז'אן-קלוד יונגר (ראש ועידת שרי האוצר של האיחוד האירופי), כי "באיחוד האירופי מרוצים מההתקדמות באיטליה".

בהודעה שפרסמו כלכלני מודי'ס ביוני האחרון, נזכיר, ציינו במיוחד כי "איטליה חייבת לצמצם את החוב שלה וליישם במדינה תוכנית קיצוצים, מה שעלול לפגוע בצמיחת התמ"ג האיטלקי". אולם כעת, לאחר שהפרלמנט אכן קיבל החלטה והעביר את הקיצוצים הדרושים, מחכים המשקיעים והאנליסטים להחלטתם של כלכלני מודי'ס - שכבר הזהירו מהורדות דירוג דומות לספרד וצרפת.