האירו נחלש למרות החדשות מאירופה; הדולר ב-3.72 ש'

הדולר היציג נחלש ב-0.2% ל-3.72 ש' ■ ה-ECB הכריז על רכישת אג"ח אירופיות והארכת קווי אשראי לבנקים ■ דריכות בשוקי המט"ח, המניות והאג"ח לקראת פרסום דוח התעסוקה האמריקני מחר

השקל התחזק היום (ה') מול שני המטבעות הזרים המובילים - הדולר והאירו. הדולר נחלש ב-0.24% והשער היציג ננעל ב-3.725 שקלים, ואילו האירו נחלש ב-0.64% ליציג של 4.943 שקלים. הסיבה העיקרית - הסנטימנט החיובי שעוטף את שוקי העולם ביומיים האחרונים - סנטימנט אשר גורם למשקיעים לברוח מה"מקלטים" של הזהב והדולר, וזרימת כסף לשוקי המניות.

באירופה מתרכזים בהחלטות הריבית של הבנק המרכזי האירופי והאנגלי, שהותירו את שיעורי הריבית ללא שינוי. הסוחרים מביטים לאירופה, שם הכריז נגיד הבנק האירופי המרכזי על 2 חדשות משמחות: ראשית, ה-ECB ירכוש החל מהחודש הבא אג"ח אירופיות ב-40 מיליארד דולר, ושנית, הוא מאריך את קווי האשראי לבנקים ביבשת ל-12 חודשים.

בשוק המט"ח, כמו בשוקי המניות והאג"ח, נרשמת כבר היום דריכות לקראת דוח התעסוקה האמריקני לחודש ספטמבר, אשר יפורסם מחר. לאחר האכזבה הקשה מהדוח הקודם, שהצביע על סטגנציה עם אפס משרות בחודש אוגוסט, מצפים כעת הכלכלית להוספה של 51 אלף משרות במשק האמריקני בחודש החולף עם שיעור אבטלה שיוותר ללא שינוי על 9.1%. אתמול פורסם נתון סקר ה-ADP והיכה את התחזיות כשהצביע על הוספה של 91 אלף משרות לעומת צפי מוקדם להוספה של 76 אלף משרות.

באותו הקשר, פורסמו היום התביעות הראשוניות לדמי אבטלה בארה"ב, לשבוע שמסתיים ב-1 באוקטובר. מספר התביעות עמד על 401 אלף תביעות בלבד, מתחת לצפי בשוק ל-410 תביעות שבועיות.

ההחלטה האחרונה של טרישה

כלכלני ATRADE (לשעבר כלל פורקס) סבורים, כי הנתונים המאקרו כלכליים שמתפרסמים לאחרונה בארה"ב מעידים על כך שהכלכלה הגדולה בעולם מתחילה לשוב אל מסלול הצמיחה ושהטריגר להמשך הראלי עשוי להתקבל מחר עם פרסום נתוני התעסוקה של ארה"ב. הטריגר הנוסף שעלול לתת דחיפה נוספת למדדים הוא עונת הדוחות של הרבעון השלישי, אשר נפתחת בימים הקרובים. על פי הערכות, עונת הדוחות צפויה לעמוד בציפיות ואף מעבר להן.

כן מזכירים הכלכלנים, כי כל ידיעה מאכזבת שתגיע מכיוון יוון עלולה להעיב על השווקים הפיננסים, אך במידה והיוונים יקבלו את כספי הסיוע בימים הקרובים, השווקים יוכלו לנשום לרווחה לפחות עד סוף השנה.

היום התפרסמו החלטות הריבית בבריטניה ובאירופה. בבריטניה הריבית נותרה על רמה של 0.5% וגם בגוש האירו נותרה ללא שינוי - 1.5%. שני הנגידים, מרווין קינג וז'אן-קלוד טרישה בהתאמה, נאמו אחרי ההחלטות שלהם, וסוחרי המט"ח והמשקיעים בבורסות המתינו בדריכות למוצא פיהם.

ההחלטה בבריטניה לוותה בהרחבה של המדיניות המוניטארית של הבנק המקומי, שהגדיל את תוכנית רכישות האג"ח שלו ב-75 מיליארד ליט"ש. מנגד, הכריז טרישה, כאמור, על מספר צעדים משמעותיים לטיפול במשבר החובות באירופה.