מדיניות ראשים מתגלגלים: מי יוציא את הרפורמות לפועל?

נדחפים בקולות המחאה, יצאו שרי הממשלה דחופים להמציא תוכניות ולהניע רפורמות ■ בדרך ליישום האסטרטגיות הגדולות הם שכחו שהכול תלוי באנשים ושקודם כל צריך שתפקידי המפתח יאוישו בכלל ובאנשים המתאימים

בשבוע שעבר דיבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, איל גבאי, על הפגיעה שגרמה התקופה שבה תפקידי מפתח במערכת התכנון לא היו מאוישים. "לא משנה אם יהיו וד"לים או רפורמה, ולא משנה איזה מאמץ חקיקתי יעשה", אמר גבאי בכנס משרד הפנים, "אם למערכת חסר מי שיוביל אותה - היא לא תתקיים".

דבריו, שבהם גם הוזכרו שמות מפורשים, העירו בלב כל שומעיו מחשבות על תפקיד מנהל מינהל התכנון, שנשאר מיותם כמעט שנה לאחר שהאדריכל שמאי אסיף פרש ממנו בספטמבר 2010, אחרי שהודיע על כך ביוני, ואשר אויש בידי בינת שורץ רק באוגוסט השנה; את כס מנכ"ל משרד הפנים גבריאל מימון, שהתפטר בינואר לאחר שהמשטרה המליצה להעמידו לדין בפרשת רכישת המגרשים בישוב יד בנימין, ולא אויש עד מאי השנה; ומן הסתם גם את חילופי הראשים ברשות (מינהל) מקרקעי ישראל, שהרעידו את המערכת כולה.

הרפורמה ברשות - זו שמטרתה להעביר את מרבית קרקעות ישראל מידי המדינה לידי אזרחיה - יצאה לדרך השנה אחרי עיכובים רבים שאחד מגורמיו היה סכסוך עבודה במנהל (משום שהרפורמה היתה כרוכה בצמצום משמעותי במספר העובדים).

מי ש"תפר" והוביל את הרפורמה עד לרגע חתימת ההסכם עם העובדים (נקודת הזינוק ליישומה) היה ירון ביבי, שצמח בתוך המינהל ומונה למנהלו בשנת 2008. בעצם כהונת ביבי, נכנס אריאל אטיאס לתפקידו כשר הבינוי והשיכון, ויזם קמפיין אגרסיבי שמטרתו שיווק יותר קרקעות לבניית דירות. ברמה הסטטוטורית, עברה בכהונת ביבי גם הרפורמה במינהל, "הבייבי" של ראש הממשלה בנימין נתניהו. ובתוך כל זה, הוא פעל לסיום סכסוך העבודה ולחתימת הסכם פרישה עם כ-200 עובדים, שאי-חתימתו עיכב את יישום הרפורמה.

והנה - כעת הוא לא שם, ופניו אולי למגזר הפרטי. בחלקו של ביבי נפלה ככל הנראה הזכות לעבוד עם אחד השרים המעורבים ביותר, מעורבות עמוקה אולי ממה שמקובל במינהל תקין. ביולי פנתה תנועת אומ"ץ במכתב למבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, שבו דרשה לבדוק את ההתנהלות הבעייתית, לכאורה, של אטיאס במכרזים ובפעולות נוספות של המינהל, תוך "פגיעה חיונית באינטרסים של אזרחי המדינה".

אטיאס הגיב לשמועות לפיהן סגר עסקאות עם יזמים "מתחת לשולחן" ומעל ראשו של ביבי במילה: "קשקוש" והסביר כי חלק מתפקידו כשר הממונה הוא לעזור לאנשים שנתקלו בחוסר מענה מצד המינהל.

כשביבי פרש, הוא נימק את המהלך בחוסר יכולת לקדם את הרפורמה יחד עם אטיאס. האתגר הגדול ביותר הניצב כיום בפני מחליפו, בנצי ליברמן, "הוא ביצוע הרפורמה ברשות מקרקעי ישראל", אם נצטט את דובר משרד השיכון בהודעה על המינוי.

מוקדם לדעת האם היה נבון לטלטל מערכת הנצבת בפני האתגר הגדול ליישם את הרפורמה. האם נכון היה להוציא ממנה את מי שמכיר כל תו ותג ולהביא במקומו אדם, שמוכשר ככל שיהיה, עדיין יזדקק לתקופת לימוד לא קצרה.

נקודת אור

אומרים שמשום שליברמן לא צמח מתוך המינהל, הוא יוכל להצעיד קדימה את הארגון שכל-כך זקוק לניעור. חוץ מזה, הוא נחשב מקורב לרה"מ בנימין נתניהו, מה שייתן לו כנראה עמדת כוח מול אטיאס