להמר או להתבצר בימים אלה? העיקר להיזהר

הימורים גדולים בימים אלה יכולים להסב הפסדים לא פחות גדולים - קחו זאת בחשבון ■ אבל גם להישמר צריך לדעת איך - מומחי השקעות מנדבים את התובנות וההמלצות שלהם

הימור גדול או מקלט מבטחים? בזמנים כאלו אתם לא היחידים שחושבים שאלה שתי האופציות היחידות בהתחשב בתנאי השוק הנוכחיים. משקיעים מוסדיים רבים מאמינים שלקיחת הימור גדול עכשיו עלולה להיות שגיאה גדולה למשקיע הממוצע.

"העצה שלי היא לא להמר על כל הבית שלכם", אומר לובוס פסטור, פרופסור למימון באוניברסיטת שיקגו. "התנודתיות במניות היא כעת יותר מפי שניים מהרמות הרגילות, ואנחנו יכולים לצפות לתנועות גדולות מעלה או מטה, גם בימים הקרובים. לא כל אחד נמצא במצב שהוא יכול לספוג תנודתיות כזו".

מוכנים להמר על זה?

"הימורים גדולים, בכל כיוון, הם קלים ומסוכנים", אומר בוב ארנוט, יו"ר ריסרץ' אפיליאטס. "יש תעודות סל במינוף של פי 2 ופי 3. יש אופציות פוט על המדדים, ויש חוזים על מדדי המניות למסחר בחסר. כל אלו הם דרכים מהירות להרוויח או להפסיד. אני מעדיף הרבה יותר את ההימורים הקטנים, לכל היותר 25% מהשווי שלי. הסבלנות מנצחת במרתון הזה".

דייויד סטפרסון, מנהל ההשקעות הראשי של Hardesty Capital Management, מוסיף לדברים אלו, ואומר כי "העצה שלי למשקיעים שרוצים הימורים גדולים היא זו: תהיו בטוחים שאתם מוכנים להפסיד סכומי כסף בלתי נתפסים. הוספת סיכון יכולה להניב אחד מהשתיים. כולנו רוצים להרוויח הרבה ולא להפסיד כלום. ככל שהסיכון עולה, ההפסד בכוח עולה. כשהתנודתיות עולה, יש יותר הזדמנויות להמר בגדול. אין שום דבר רע בלקיחת הימורים גדולים, רק צריך לוודא שאתה לא טועה, כי ההפסדים יכולים להיות גדולים באותה מידה".

ליין סטיינברגר, מנהל ההשקעות הראשי של רדווד הלת מנג'מנט, שותף גם הוא לדעה זו. "אני לא מאמין גדול בהימורים גדולים בכל שוק", הוא אומר, "כשאנשים עושים את זה הם הופכים למהמרים, לא למשקיעים".

יש כאלו הנוקטים גישה אנליטית יותר בשאלה זו. נתן אריקסון, מנהל תיקים ב-Miller/Russell & Associates, אומר שהמשקיעים צריכים לחשוב על סיכויי ההצלחה - "כמו בהימורים, הסיכוי לזכייה נמוך מאד, ומדובר למעשה בהימור על כסף גדול".

אפשר לנתח זאת כך: מתחילת השנה עד סוף ספטמבר היו 189 ימי מסחר בוול סטריט; 105 מהם היו חיוביים, במונחים של עלייה במדד דאו ג'ונס, ו-85 היו שליליים. "לכן, הימור גדול ביום מסוים הוא פחות או יותר הימור של 50%-50%", אומר אריקסון, "ולי זה נשמע באמת כמו הימור רולטה על מספר זוגי או לא זוגי".

כדי שההימור יהיה גדול צריך או תנודה גדולה או מינוף. לכן, "אם אתם מחפשים תנודה גדולה, נניח מעל סטיית תקן של 1 ב-189 ימי המסחר הראשונים השנה, תצטרכו תנודה של מעל 144 נקודות בדאו ג'ונס כלפי מעלה או מטה. עד כה השנה זה קרה 19 ימים כלפי מעלה ו-23 ימים כלפי מטה. כדי שההשקעה שלכם תהיה מוצלחת, לא צריך רק לנחש נכון את המגמה (בסיכוי של 50%) אלא גם את העוצמה שלה, בסבירות של 5% השנה", אומר אריקסון. "סיכוי כזה כבר מתחיל להיות נמוך מסיכוי הזכייה ברולטה בקזינו (כ-3%)".

יש כמובן שיטות למנף את עצמך כך שתצטרך רק לנחש את המגמה, הוא מציין. לדוגמה, קרנות Direxion מציעות מינוף של פי 2 ו-3 לתעודות סל, שהן אידיאליות למסחר יומי. אפשר לקנות את תעודת הסל Direxion Russell 1000 Bullish 3X ETF (BGU) שהיא מינוף של פי 3 על מדד ראסל 1000, או את Direxion Large Cap Bear 3X Shares (BGZ), שהיא הימור הפוך על מדד ראסל 1000 במינוף פי 3. אם ניחשת נכון את כיוון המסחר, ההימור מניב לך רווח של פי 3.

אבל אפילו עם האסטרטגיה הזו קשה לייצר רווח גדול. התשואה היומית הממוצעת של השוק (מדד דאו) ב-189 ימי המסחר הייתה רק 0.2%. ניחוש נכון של הכיוון באמצעות תעודת הסל של Direxion יניב תשואה של 0.6%. אם טעית בכיוון ואתה מפסיד בממוצע 0.6%, אתה צריך סיכוי שעולה על 0.6% כדי להחזיר לעצמך את ההפסד שלך.

נניח שלא רק ניחשת לא נכון את הכיוון אלא גם תפסת יום עם תנודה שעולה על סטיית התקן הרגילה (יותר מ-1.25% תנודה בכל כיוון), ההפסד שלך יהיה 3.75%. אם אתה שומר על הפוזיציה שלך בתקווה למהפך (רק ב-25% מהפעמים בא יום מסחר חיובי אחרי יום שלילי, ולהיפך), ההפסד מתרחב עם תעודה ממונפת, ואתה זקוק לכמה זכיות כדי להתאושש ממנו.

מעדיפים לרדת למקלט?

אז אם לא הימור גדול, אולי כדאי מקלט מבטחים? מבחינת כמה משקיעים מוסדיים התשובה חיובית. הבעיה היא שלא פשוט לנסות לאתר מקלט כזה. "מזומנים הם מקלט בטוח, בייחוד מפני שאינפלציה היא לא בעיה גדולה כעת", אומר פסטור. "אני לא רואה בזהב מקלט מבטחים. בשבועיים-שלושה האחרונים ראינו שגם הזהב לא חסין מפני סערות, ואני מצפה שהוא ימשיך להיות פגיע בהתחשב במחירו הגבוה".

"מזומנים ואג"ח קצרות מועד (מק"מ), עם מועדי פדיון של פחות משנה, הם כנראה המקום הכי בטוח בסביבה הנוכחית", אומר סטפרסון. "פרופיל הסיכון של כל סוג נכס אחר, כולל זהב, עלה בצורה דרמטית".

וישנן אג"ח האוצר האמריקני והניירות הבנקאיים, אומר סטיינברגר, שמוסיף בהסתייגות כי "כפי שגילינו בשלוש השנים האחרונות, גם הם כבר לא מקלט מבטחים בכל מקרה".

"במונחי השקעות בטוחות, אג"ח האוצר האמריקני ממשיכות למלא את תפקידן לנוכח אי-הוודאות בשווקים ובכלכלות, אבל אני חושב שרוב המשקיעים היו מסכימים איתי שברמה הנוכחית שלהן, יש פוטנציאל משמעותי להפסיד כסף אם האמון בשווקים יתחדש. תשואת האג"ח ל-10 שנים נמוכה מתשואת הדיבידנד של מדד 500 S&P, ובלי הפוטנציאל לעליית הערך", אומר אריקסון.

לדבריו יש אולי עוד מקלט אחד, בהתחשב במאזנים החזקים ובפוטנציאל הרווחים של החברות - קרנות או תעודות סל שמתמחות באג"ח קונצרניות קצרות, כמו תעודת iShares Barclays 1-3 Year Credit Bond (CSJ). תעודה כזו צריכה להיות יציבה ברוב הנסיבות. אם הריביות עולות, ההחלפה המתמדת של האג"ח בפורטפוליו של התעודה תאפשר לה להצטייד באג"ח חדשות בריביות גבוהות יותר. אם הריביות והתשואות ממשיכות לרדת, רווחי ההון על האג"ח יקזזו את ההפסדים מהתשואות.

התשואה הנוכחית של התעודה הזו של ברקליס היא 2.08%, עם מרווח מחירי אג"ח של 103.60-105.25 דולר, שאינו עולה על 1.6%.

אחרים אומרים שהמקלט הכי בטוח הוא תיק השקעות מפוזר סיכונים. "גיוון נרחב הוא מקלט המבטחים שלי, על פני סוגים רבים של שווקים, ביחד עם הקצאות גדולות לנכסים מיעוטי תנודתיות", אומר ארנוט. "אני אגדיל מהותית את הסיכון שלי רק כאשר המשקיעים האחרים ירעדו מפחד. עוד לא הגענו לכך".

*** כל הזכויות שמורות ל-marketwatch.com 2011