שמולי וליף מגיבים על אישור טרכטנברג; "נחריף המאבק"

התאחדות הסטודנטים ניסחה את "מסמך הסטודנטים", בו קראה לשפר המלצות בדוח, והציעה להוסיף לדוח המלצות נוספות ■ שמולי: "בכוונתנו להמשיך את המאבק ואף להחריפו הן ברחובות והן במסדרונות הכנסת"

בתגובה לאישורה של ממשלת ישראל את דוח טרכטנברג, מסר היום (א') איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית כי "אישור הדוח כמקשה אחת בממשלה מהווה שגיאה קשה. הדוח מכיל אמירות חשובות אך בצידן מעשים דלים שלא יפתרו את הבעיות בתחום הדיור ובפרט את תחום הדיור הציבורי, מיגור תופעת עובדי הקבלן והפחתת יוקר המחיה של מוצרי היסוד. לא ניתן לפתור את הבעיות בעזרת קוסמטיקה ולהטוטי מילים. בכוונתנו להמשיך את המאבק ואף להחריפו הן ברחובות והן במסדרונות הכנסת."

על פי "מסמך הסטודנטים", מסמך עקרונות לפיו תפעל התאחדות הסטודנטים בהמשך המאבק, יש לשפר המלצות רבות בדוח, ולהוסיף המלצות נוספות. בין היתר, דורשים הסטודנטים לשנות את "השמירה העיקשת על מגבלה תקציבית" ואת ההתבססות הכמעט בלעדית על קיצוץ בתקציב הביטחון, להגדיל באופן משמעותי את היקף יחידות הדיור שייבנו ולתת מענה לחסרי הדיור, לעבור להעסקה ישירה במגזר הציבורי תוך הגבלה משמעותית של היקף ההעסקה הקבלנית, להחיל חוק חינוך חינם מסיום חופשת הלידה, להרחיב משמעותית את הסיוע באמצעות מס הכנסה שלילי ולבטל את העלאת הבלו על דלקים בשנת 2012.

הסטודנטים טוענים כי בדוח אין כל נגיעה בתחום הבריאות ודורשים לגבש תוכנית לאומית לצמצום הפערים בבריאות, דורשים לחוקק חוק יסוד זכויות חברתיות, להגדיל את היקף הסיוע במשכנתאות ובשכר דירה של משרד הבינוי ולהשכיר דירות למחוסרי דיור.

במטה המאבק של המחאה החברתית הכריזו כי לא יוכלו להסתפק בהמלצות החלקיות וקראו לממשלה להתייחס באופן רציני ומקיף למצוקות החברתיות. במטה המאבק ציינו כי רק באמצעות תקציב חברתי חדש לשנת 2012 תוכל הממשלה להציע מכלול של פתרונות אמיתיים לבעיות הקשות.

"אם הסיבה שהוציאה אותנו לרחוב היא משבר הדיור, למה הממשלה לא מציעה שום פיתרון משמעותי בתחום הזה? איפה הדיור הציבורי? איפה הדיור בר-ההשגה?", שאלה היום דפני ליף, ממנהיגי המחאה. "במדינות רבות בעולם הבינו ממשלות שיש להתערב בשוק הדיור. בדו"ח הזה אין שום בשורה, רק המשך של אותה מדיניות שהביאה אותנו למצב הנוכחי. הרפואה הציבורית אפילו לא מוזכרת בצורה עקיפה - כאילו הממשלה לא מודעת למשבר החמור שקיים במערכת הבריאות הישראלית. יש פתרונות. הרבה מהם כלולים בדו"ח ספיבק-יונה. אני שבה וקוראת לראש הממשלה לגלות אומץ ולא להסתפק בהמלצות ועדת טרכטנברג אלא להביא בשורה אמיתית לאזרחי ישראל בדמות תקציב חברתי חדש".