ארה"ב חומקת ממיתון? השווקים עולים, התחזיות משתפרות

לאור נתוני מאקרו חיוביים בארה"ב - ובראשם דוח התעסוקה לחודש ספטמבר - מעלים בתי ההשקעות את תחזיות הצמיחה לרבעון השלישי ■ האם זה אומר שארה"ב "מתחמקת" ממיתון?

על פי הערכות עדכניות של חלק מבתי ההשקעות הנחשבים בארה"ב, הכלכלה הגדולה בעולם נמצאת בדרכה להימנע ממיתון נוסף, על רקע נתוני מאקרו שפורסמו באחרונה ותחזיות הצמיחה העדכניות.

אינדיקטורים שפורסמו לאחרונה והפתיעו את האנליסטים בשוק לטובה - ובראשם דוח התעסוקה שפורסם ב-7 באוקטובר, והצביע על יצירה של 103 אלף משרות חדשות בחודש ספטמבר - הובילו אנליסטים בגולדמן זאקס ובחברת Macroeconomic Advisers LLC להעלות את תחזיות הצמיחה שלהם, לרבעון השלישי בארה"ב - לרמה של 2.5% מתחזית קודמת של 2%. מדובר ברמה שהיא כמעט כפליים מהצמיחה ברבעון השני בארה"ב, שעמדה על רמה של 1.3% על פי האומדן האחרון.

"כלכלת ארה"ב לא נראית כאילו היא בדרך למיתון כפול כעת", מעריך אלן סינאי (Allen Sinai), נשיא בית ההשקעות Decision Economics בניו יורק. "אולם אנו עדיין לא נמצאים בהתאוששות מלאה".

כדי שכלכלת ארה"ב תמשיך להתאושש בקצב הראוי, עליה להתמודד עם מה מכשולים רבים. ממשבר החובות הריבוניים באירופה והסיכון המתגבר למיתון נוסף - ועד השיתוק הפוליטי בארה"ב, שפוגע בטיפול בתקציב הפדרלי ועלול להוביל את המדינה להכרזה טכנית על חדלות פירעון.

"ניתן להתחמק ממיתון", אומר כריס רופקי (Chris RUpkey), כלכלן מבנק אוף טוקיו. "אולם אם המהמורות בדמות המשבר באירופה וסוגיות נוספות יימשכו, זה עשוי לפגוע באמון המשקיעים בשוק - ולהפוך את התחזיות שצופות מיתון, למציאות".