פרשת רשות המסים: "הפרקליטות נכנעה לפחד מדעת הקהל"

לדברי הבכיר, הפרקליטות לא התנהלה בתיק רשות המסים כתביעה נחושה, שרוצה להוכיח את מה שהיא מאמינה בו, לקבל ביקורת של בית המשפט ובמידת הצורך ללכת לבית המשפט העליון

גורם בכיר בפרקליטות טוען כי הפרקליטות נכנעה בפרשת המינויים ברשות המסים ללחץ "כמעט אלים" של בית המשפט לחתום על הסדרי טיעון עם הנאשמים בתיק.

בעקבות שרשרת הסדרי הטיעון שנחתמו בתיק - בהם ההסדר עם יורם קארשי, שבמסגרתו הוא נידון היום (ב') ל-7 חודשי מאסר בפועל - אומר הבכיר כי השופט זכריה כספי, שדן בתיק, "חרג כאן מכל הכללים של מעורבות בית משפט. הוא זימן את הצדדים פעם אחר פעם ואמר להם בעצם שהם חייבים לגמור את זה בהסדר".

הבכיר מותח ביקורת על החלטתה של פרקליטות מיסוי וכלכלה לחתום על הסדרי טיעון בתיק וטוען כי היא עשתה טעות גדולה מאוד, וכי העונשים הקלים שניתנו לנאשמים בתיק מוכיחים זאת.

לדבריו, הפרקליטות לא התנהלה כתביעה נחושה, שרוצה להוכיח את מה שהיא מאמינה בו, לקבל ביקורת של בית המשפט ובמידת הצורך ללכת לבית המשפט העליון.

"היה בתיק הנידון תהליך שחיתות וסיאוב במערכת של רשות המסים, וכל הרעיון בתיק הזה היה להביא את התזה למבחן בית המשפט; אך הפרקליטות, שאמורה הייתה להילחם על התזה שלה, נכנעה לשופט, לפחד מזיכוי מהתקשורת ומהציבור", אומר הבכיר.

"העדים סיפקו את הסחורה"

הבכיר בפרקליטות טוען כי הסדר הטיעון שנכרת בתיק עם ראש רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, היה ראוי (במסגרת ההסדר נשלח מצא לשנת מאסר, לאחר שהורשע בסיוע לשוחד ובמירמה והפרת אמונים, כשעבירת השוחד עצמה נמחקה); ואולם, לדבריו, שורת הסדרי הטיעון שבאו בעקבותיו הם בלתי ראויים ומאפיינים פרקליטות שלא יכולה לעמוד בפני הציבור והתקשורת וחוששת לקבל זיכוי מבית המשפט.

"ההסדר עם מצא ראוי, וייחודו בכך שהוא הותיר את התזה המרכזית של כתב האישום על כנה וזה את עבירת השוחד, אך שאר הסדרי הטיעון הם בלתי ראויים", אומר הבכיר.

לדבריו, הסדר טיעון צריך לעשות או בתחילת התיק - כשאתה חוסך המון תשומות שמושקעות בתיק, או יותר מאוחר - כשמתגלות בעיות ראייתיות בתיק, ועדי התביעה מכזיבים ולא מספקים את הסחורה.

ואולם, לטענתו, בתיק זה עדי התביעה "סיפקו את הסחורה, ופה ושם הם אפילו היו יותר נחרצים בבית המשפט מאשר במשטרה, ולמרות הכול הפרקליטות התקפלה. בתיק הזה פרשת התביעה נגמרה עד הסוף באופן מוצלח, וכל מה שנשאר היה לתביעה זה לחקור את הנאשמים ולכתוב סיכומים. כל מה שהפרקליטות קונה זה סיכון שהתזה שלה לא תתקבל. במצב כזה עריכת הסדרים, תוך מתן מחיר לא קטן על ההסדרים - זה דבר לא נכון לעשותו".

הבכיר מבהיר כי המשמעות הציבורית לכך שאין הכרעה של בית המשפט בשאלות היסוד, שהובילו להגשת תיק רשות המסים, היא קשה. "כתוצאה מהסדרי הטיעון, אין הכרעה שיפוטית, שתקבע שלעובדי ציבור אסור לבקש ולקבל מעורבות של אנשים, שיש להם אינטרסים במקום עבודתם", הוא טוען.

דובר משרד המשפטים מסר בשם המחלקה הכלכלית בפרקליטות: "בדברים לגופם אין צל צילו של ממש. הסדרי הטיעון בתיק הותירו את התזה המרכזית של כתב האישום, ובכלל זה האישומים במתן שוחד.

"בן-גור וקארשי הורשעו שניהם בעבירות שוחד חמורות. הנאשמים הודו במרבית עובדות כתב האישום המקורי כפי שהוגש. בעניינם של 3 הנאשמים המרכזיים לא היה הסדר לעניין העונש, והפרקליטות טענה לעונש מאסר מאחורי סורג ובריח, שיהלום את חומרת העבירות.

"אין בכוונתנו להתייחס להתבטאויות של גורמים אנונימיים כפי שהובאו בפניית 'גלובס', וממילא לא מדובר בעמדה המשקפת בדרך כלשהי את עמדת הפרקליטות בנושא זה".

ממערכת בתי המשפט נמסר: "השופט כספי לא היה מעורב כלל בהסדר הטיעון בעניינו של מצא. לאחר שהצדדים הודיעו במפתיע על ההסדר, ביקשו יתר הנאשמים, מלבד אחד, מן השופט לסייע להם בגיבוש הסדר, וכל הפגישות עימם נעשו על-פי בקשתם ואף תועדו. בפגישות נמנע השופט מלעסוק בעניינים שאין זה ראוי ששופט השומע את התיק יעסוק בהם. השופט לא חרג מן המקובלות במעורבותו זו. מצטער שגורמים בפרקליטות מעדיפים להעביר ביקורת בתקשורת ולא בבית המשפט כפי שמקובל".

‎‎ההר שהוליד הסדרי טיעון‏ / רקע

‎‎פרשת רשות המסים נחשפה לפני 4 שנים וכונתה "תיק הדגל" של הפרקליטות במלחמתה בשחיתות הציבורית. ואולם, בינואר השנה החלה הפרקליטות לחתום על הסדרי טיעון עם הנאשמים בפרשה.

‏במסגרת הסדר הטיעון עם ג'קי מצא, לשעבר ראש ראשות המסים, נסוגה הפרקליטות מעבירת לקיחת השוחד והסתפקה בסיוע לשוחד ובמירמה והפרת אמונים. מצא נידון לשנת מאסר בפועל ושנת מאסר על-תנאי, לאחר שהורשע כי קיבל סיוע מקובי בן-גור ויורם קארשי למינויו, ובתמורה איפשר להם דריסת רגל במינויים ברשות.

‏בן-גור הורשע במתן שוחד ובשידול עובדי ציבור להפרת אמונים ונדון ל-6 חודשי עבודות שירות. ערעור המדינה על עונשו נדון כעת בעליון.

שמואל בוברוב, לשעבר סמנכ"ל למינהל ומשאבי אנוש ברשות; יוסי שטיינמץ, לשעבר מנהל תחום יבוא אישי ומכס ברשות; וגידי בר-זכאי, לשעבר סמנכ"ל לעניינים מקצועיים ברשות; הורשעו במירמה והפרת אמונים. בוברוב נידון ל-6 חודשי עבודות שירות ו-6 חודשי מאסר על-תנאי; שטיינמץ - ל-5 חודשי עבודות שירות ו-6 חודשי מאסר על-תנאי; וגידי בר-זכאי - ל-75 ימי עבודות שירות ו-3 חודשי מאסר על-תנאי.

בפרשה עדיין עומד לדין יגאל סער, שהיה נציג הרשות בארה"ב. בכתב אישום נפרד בפרשה עומדת לדין שולה זקן, מנהלת לשכת ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ואחותו של יורם קארשי.