בני שטיינמץ וטדי שגיא מצטרפים למועדון מחפשי הנפט

מועצת הנפט המליצה היום לאשר את בקשתם של איש העסקים בני שטיינמץ ושותפו טדי שגיא לקבל לידיהם את הזכויות בששה רישיונות הידועים בשם רישיונות פלאג'יק

איש העסקים בני שטיינמץ ושותפו טדי שגיא מצטרפים רשמית למועדון מחפשי הנפט והגז. מועצת הנפט המליצה היום לאשר את בקשתם לקבל לידיהם את הזכויות בששה רישיונות הידועים בשם רישיונות פלאג'יק. בכך מסתיימת סאגה שארכה למעלה משנה ושעוררה תרעומת קשה במשרד התשתיות ובשוק חיפושי הנפט והגז.

ל"גלובס" נודע כי חברת סקורפיו חיפושי גז ונפט שבשליטת שטיינמץ תחזיק 42.5% מהזכויות ברישיונות. 33.5% יוחזקו על-ידי חברה שבשליטת שגיא, 10% על-ידי הזדמנות ישראלית ו-5% על-ידי AGR הנורווגית שתשמש מפעילת הקידוחים. AGR משמשת מפעילה גם ברישיון בנימין צפון שבו זכתה קבוצת קולרידג'.

רישיונות פלאג'יק נחשבים אטרקטיוויים בגלל המיקום שלהם, בסמיכות רבה למבנה "לוויתן" ולבלוק 12 הקפריסאי. על-פי הערכות חלק ממאגר הגז שאמור להתגלות בבלוק 12 "גולש" לשטח הרישיונות הישראליים. כמו כן במידה ויתגלה נפט ב"לווייתן" צפוי המאגר לגלוש לשטחם של שטיינמץ ושגיא. ענקית הגז הטבעי הרוסית גזפרום התעניינה בעבר ברישיונות אך חזרה בה.

בקיץ שעבר נמכרו הזכויות ברישיונות פלאג'יק לאיש העסקים האמריקאי פרנטיס טומלינסון. המוכרים היו קבוצת משקיעים אמריקאים יוצאי חברה שקדחה במימי ישראל בסוף שנות התשעים. טומלינסון ניצל את העסקה על-מנת "לעשות סיבוב" ויצא למכור את הזכויות למרבה במחיר - למורת רוחם הרבה של אנשי יחידת הנפט במשרד התשתיות.

תחילה מכר טומלינסון 10 אחוז ברישיונות לחברת הזדמנות ישראלית של רוני הלמן ואורי אלדובי. בדצמבר חשף "גלובס" כי שטיינמץ סיכם על רכישת 50% מהזכויות מטומלינסון. שטיינמץ ספג ב-2008 אכזבה צורבת לאחר שוויתר על זכויותיו ב"תמר" ערב התגלית ועבורו הייתה רכישת הזכויות חזרה למשחק. ואולם שטיינמץ נזקק לשותף בעל הון עצמי רב שיוכל לעמוד בדרישות החדשות שקבע הממונה על הנפט כתנאי לאישור העברת זכויות. בין היתר נדרשו בעלי פלאגי'ק להציג הון עצמי נזיל של 300 מיליון דולר או 50 מיליון דולר לכל רישיון. על רקע זה הוכנס שגיא כשותף. מיותר לציין שכל העיסקאות האלו נעשו לפני שהתקבל אישור הממונה על הנפט במשרד התשתיות להעברת הזכויות המקורית לטומלינסון.

ביחידת הממונה על הנפט סרבו תחילה לשמוע על בקשתו של שטיינמץ אולם לאחר תכתובת ממושכת ודחיות רבות נאותה לבסוף מועצת הנפט לדון בבקשות ולאשרן.

בנוסף להעברות הזכויות ברישיונות פלאג'יק אישרה אתמול מועצת הנפט את בקשותיהן של קבוצות קולרידג' ולפידות לחלק ביניהן את הזכויות בבנימין צפון ודרום כשקולרידג' תקבל 88% מהזכויות ברישיון הצפוני הפחות אטרקטיווי ו-12% בדרומי ולפידות את יתרת האחוזים. המועצה דחתה בקשות להעברת זכויות ורישום שיעבוד ברישיונות חיפושי הנפט היבשתיים חלץ-כוכב ואירוס והמליצה לאשר את בקשתה של חברת IPC להכיר בעסקה שעשתה עם שלדיאלי ולאשר בהתאם את שינוי חלוקת הזכויות ברישיונות "מירה" ו"שרה". בנוסף החליט שר התשתיות לדחות את הערעור שהגישו שותפות זרח יחד עם אבנר ודלק קידוחים להכרה בתגלית מסחרית ולהארכת תוקף הרישיון. שר התשתיות נימק את החלטתו בכך שלא הוכחה תגלית כנדרש בחוק הנפט.