תקלה טכנית משביתה את הבלקברי: לאן הולכת RIM?

תקלה טכנית השביתה אתמול והיום את מכשירי הבלקברי באירופה, באפריקה וגם בישראל ■ וזו הצרה הקטנה ביותר של RIM הקנדית שסובלת מהתחזקות האייפון, ירידה חדה בערך המניה וכישלון בתחום הטאבלטים

שירותי הבלקברי של חברת RIM (ריסרץ' אין מושן) קרסו אתמול (ב') באירופה, באפריקה וברחבי המזרח התיכון. מהתקלה סבלו גם הלקוחות של פלאפון וסלקום. אורנג', אגב, משתמשת בתשתית שנמצאת בהונג קונג ולכן לקוחותיה לא נפגעו.

הבעיה בשירותי הבלקברי השפיעה על איחור בקבלת הודעות דואר אלקטרוני וגם על ה-BBM - שירות ההודעות המיידיות של החברה. התקלה עצמה תוקנה בהדרגה, במהלך הלילה ובמקומות מסוימים בעולם רק הבוקר.

ברים מיהרו לפרסם הודעה מרגיעה: "אנחנו מאשרים", אמרו בחברה, "ששירותי הבלקברי חזרו לפעול, אולם חלק מהלקוחות שלנו יחושו עיכובים בשירותי ההודעות המיידיות וגלישה באינטרנט. צוות התמיכה הטכנית שלנו עובד על החזרת השירותים לפעילות נורמלית בהקדם האפשרי. אנחנו מתנצלים בפני הלקוחות שלנו במידה שהם חווים חוסר נוחות כלשהו ומבטיחים להמשיך לספק עדכונים, ככל שהאינפורמציה תהיה זמינה.

שירותי הבלקברי נחשבים לאמינים ומאובטחים מאוד ותקלות כאלו פוגעות קשה בתדמית של החברה, אבל זו בעיה טכנית שמתגמדת לעומת הצרות האחרות של רים, שמתבטאות היטב במחיר המניה.

בחודש ספטמבר נפלה מניית החברה ב-19% במהלך יום מסחר אחד ומאז לא התאוששה. מאז תחילת השנה איבדה המנייה כ-60% מערכה בנאסד"ק.

שלושה רבעונים מאכזבים

ההתרסקות במניית רים נובעת משלושה רבעונים רצופים בהם דיווחה החברה על תוצאות פיננסיות מאכזבות. רים מתמודדת עם תחרות עזה בשוק הסמארטפונים, בעיקר מול האייפון של אפל ומכשירי האנדרואיד של יצרניות שונות, בהן סמסונג, LG ומוטורולה.

במהלך ספטמבר דיווחה החברה על עוד ירידה חדה ברווחיה הרבעוניים, על רקע הנפילה במכירות הסמארטפונים והטאבלטים מתוצרתה. בנוסף, בסוף חודש יולי הודיעה החברה על פיטורי 2,000 עובדים במטרה להתייעל.

"החבר'ה האלה מתקשים להוציא לפועל", אמר מתיו תורנטון, אנליסט ב-LLC בבוסטון. "הם איחרו להשיק מוצרים חדשים, ופספסו את התחזיות שלהם עצמם. הם לא עושים דבר כדי להבטיח שוול סטריט תזכה לתחרות נגד ההגמוניות של אפל וגוגל".

איום אחר על רים קשור לעסקה המתהווה שמסגרתה רכשה גוגל את מוטורולה מוביליטי תמורת -12.5 מיליארד דולר. "המהלך של גוגל משאיר את רים לבד במערכה, כשחקנית קטנה יחסית בעולם הסמארטפונים, מה שעלול לגרום לה לחבור ליצרנית סמארטפונים אחרת כדי להישאר במשחק", אמר וויל סטופגה, מנהל תוכנה ויועץ בחברת IDC. "עכשיו כשלמוטורולה יש גב חזק מאחוריה, המתחרים צריכים להיזהר. RIM נותרה לבד במערכה".

הצרות של RIM לא נגמרות רק בתחום הסמארטפונים וגולשות גם לסגמנטים נוספים של פעילות. רק 200 אלף יחידות של הטאבלט שמייצרת החברה, נמכרו תמורת 500 דולר ליחידה. באותה תקופה נמכרו 10.6 מיליון סמארטפונים של רים וגם הנתון הזה איכזב את המשקיעים בחברה.

ביקוש נמוך לדגמים ישנים

ג'ם בלסיל, המנכ"ל המשותף של החברה ואחד מבעלי המניות הבולטים, ניסה להציג את התמונה בצבעים מעט פחות קודרים. "בסך הכול", הוא אמר בראיון עיתונאי, "מכירות המכשירים שלנו היו קצת מתחת לתחזיות בעקבות ביקוש נמוך יותר לדגמים ישנים".

ברים הורידו בחלק מהחנויות בארה"ב (אך לא באתר הרשמי של החברה) את מחיר הטאבלט ב-200 דולר, על מנת לנסות להפוך את המוצר לאטרקטיבי יותר ולמכור יותר יחידות.

בלסיל עצמו שילם מחיר כלכלי על הקשיים בחברה שהוא מנהל - הוא הפך ממיליארדר למולטי מיליונר. הצניחה במניות רים שחקה את שווי האחזקות המשותפות של בלסיל ושל שותפו מייק לזרידיס מ-1.9 מיליארד דולר לפחות מ-700 מיליון דולר. וכל זה, עוד לפני התקלה.

על מנת לצאת מהבוץ אליה הגיעה, השיקה רים מספר מכשירים חדשים, בהם טורץ' 9860 שמצויד במסך מגע מלא בגודל 3.7 אינץ' ומערכת ההפעלה בגרסה 7 של החברה, שדומה יותר לאייפון. למשתמשים הכבדים מציעה רים את הבולד 9900, שכולל מקלדת מלאה וגם מסך מגע בגודל 2.8 אינץ' ומערכת הפעלה מעודכנת.

עלייתו ונפילתו של הבלקברי
 עלייתו ונפילתו של הבלקברי