יוון: "המגזר הפרטי ייאלץ לספוג תספורת של 50%"

בכירים באירופה אומרים שאפשרות שהמגזר הפרטי יספוג הפסדים של 30%-50% נמצאת על הפרק ■ ראש ממשלת יוון ביקש ממדינות אירופה "הקלה משמעותית בחובות"

המדינות באיחוד האירופי ייאלצו לבקש מהבנקים ומהמגזר הפרטי לספוג הפסדים של עד 50% באיגרות החוב היווניות שברשותם, וזאת במסגרת תוכנית כלל-אירופית שנועדה למנוע חדלות פרעון בלתי מבוקרת של יוון שתוביל ליציבות בכלכלה העולמית. כך אמר אחד הבכירים באיחוד האירופי.

ארבעה בכירים באיחוד האירופי מסרו לסוכנות הידיעות רויטרס ש"האפשרות שהמגזר הפרטי שמחזיק אגרות חוב של יוון יספוג 'תספורת' בין 30% עד 50% נמצאת על הפרק". המהלך יידון במסגרת הפגישה הגורלית של מנהיגי אירופה ב-23 באוקטובר, שבה תידון הצעה גרמנית-צרפתית לטיפול במשבר החוב באירופה.

מדובר בחריגה משמעותית מה-21% שהמגזר הפרטי הסכים לקחת על עצמו ביולי השנה באמצעות בנקים, קרנות פנסיה ומוסדות פיננסים אחרים במסגרת אישור חבילת הסיוע הנוספת ליוון. מאז אישור חבילת הסיוע, הכלכלה היוונית המשיכה לשקוע עוד יותר במיתון הקשה שפוקד אותה, מה שמאלץ את מדינות אירופה לנקוט בצעדים יותר רדיקלים על מנת להתמודד עם המצב.

הדברים הללו מתיישבים עם ההודעה שפירסם היום ראש ממשלת יוון יורגוס פפנדריאו שלפיה, "יוון תבקש ממדינות אירופה הקלה משמעותית בחובות שלה". החוב של יוון צפוי לגדול עד סוף השנה לסכום של 357 מיליארד אירו.

נשיא הנציבות האירופית מציג: מפת דרכים להצלת אירופה

נשיא הנציבות האירופת חוסה מנואל בארוסו אמר היום שיש צורך בביצוע פעולות מתואמות על מנת להציל את המצב, ולהשתמש רק בכספי קרן הסיוע רק כמפלט אחרון. בארוסו מתייחס בזאת לתוכנית שהגה מוקדם יותר היום שבמסגרתה הבנקים האירופים יצטרכו להגדיל את יחס ההון העצמי שלהן לעומת רמת החשיפה שלהם למשבר החוב.

במסגרת התוכנית, הממשלות באירופה יזרימו כספי סיוע לבנקים שלא מצליחים להעמיד את ההון הדרוש על מנת לעמוד בתוכנית של בארוסו. ואם הממשלה לא תצליח להעמיד את הסיוע הדרוש, אז הבנקים יפנו לקרן הסיוע האירופית על מנת לקבל הלוואות.

אחד מהתנאים לקבלת כספי הסיוע הללו, שהבנקים לא יחלקו דיבידנדים למשקיעים ובונוסים לבכירי ומנהלי הבנקים.