"העלייה בשכ"ד צפויה להימשך, מחירי הדירות יתייצבו"

הכלכלן הראשי של דש, אלכס זבז'ינסקי, בתגובה למדד ספטמבר: "לא נופתע אם בחודש אוקטובר נראה חזרה של מחירי המזון לרמות שהיו לפני ההוזלות של ספטמבר"

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (ו') את מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר, אשר ירד באופן מפתיע ב-0.2% לעומת תחזיות מוקדמות לעלייה של 0.1%. ניכרת השפעת המחאה החברתית, שכן רוב הירידות נרשמו בסעיפי המזון, שירדו באופן כולל ב-1.3%.

הכלכלן הראשי של דש, אלכס זבז'ינסקי, מציין כי מדד המחירים היה נמוך מהתחזיות, אך אלמלא ההתייקרות של מחירי שכר דירה, המדד היה עוד ייותר נמוך והיה יורד ב-0.6%. השפעות המחאה החברתית והאטה בביקושים באו לידי ביטוי בסעיפים רבים ובעיקר במחירי המזון אשר ירדו בשיעור משמעותי.

יחד עם זאת, "לא נופתע אם בחודש אוקטובר נראה חזרה של מחירי המזון לרמות שהיו לפני ההוזלות של ספטמבר. כך לפחות מראות הבדיקות שאנחנו עושים, וזאת למרות ההודעות הרבות של החברות על ההוזלות. ההוזלות התאזנו עם העליות במחירי שכר דירה שנמדדים במדד. עלייה בשכר דירה צפויה להימשך מאחר ורבים מהקונים "יושבים על הגדר" בציפיה שמחירי הדירות יוזלו, ובינתיים מעלים את הביקושים בשוק השכירות".

עוד מציין זבז'ינסקי כי הפתיעה עלייה במחירי הדירות בבעלות שעלו בשיעור יחסית גבוה של 0.8%, זאת בתקופה שעל פי הדיווחים של הלמ"ס ומשרד האוצר, כמות העסקאות בשוק הדיור ירדה בשיעור משמעותי. "אנו מעריכים שמחירי הדירות יתחילו להתייצב בקרוב וירשמו ירידות כבר בשנת 2012. המשך עלייה במחירי הדירות יעכב כנראה הורדת הריבית ע"י בנק ישראל. עוד סעיף שהפתיע בעלייתו היו מחירי הביגוד והנעלה שבתקופה זו בדרך כלל יורדים מסיבות העונתיות, אך השנה הם דווקא עלו".

עו"ד יהודה טלמון, נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, אומר כי "על ממשלת ישראל לעקוב בשבע עיניים אחרי המשבר הכלכלי באירופה, אשר נגזרותיו עלולים להשפיע גם על ישראל. ישראל יצאה בזול מן המשברים הכלכליים האחרונים, אבל אין מי שיבטיח כי לא תהיה זליגה של המשברים מאירופה לישראל. המדד לחודש ספטמבר, כפי שפורסם היום, מאשש את התחושות בשטח לפיו האינפלציה נבלמה, היא אינה מהווה איום בשלב זה. לכן, אין צורך לחשוב על העלאת הריבית. אני מציע לנגיד שלא להעלות את הריבית ולהקל על העצמאים והעסקים הקטנים בהשרדותם".

טלמון הוסיף כי "המדינה תידרש להתערב לעידוד המגזר העסקי, במדיניות המוניטארית ובמדיניות פיסקאלית מרחיבה, זאת כדי שלא ניכנס למיתון שיכול להוביל לקריסה של עסקים קטנים ובינוניים רבים".