מיטב: סיכוי רב להפחתה נוספת של הריבית ל-2.75%

יבוא הסחורות בספטמבר הסתכם ב-4.3 מיליארד דולר - ירידה של 1.7% לעומת אוגוסט ■ צפי לפגיעה ביבוא מוצרי צריכה מצד הצרכנים; ■ "הגירעון המסחרי צפוי להימשך גם בחודשים הקרובים"

בנק ישראל פרסם ביום ב' האחרון את פרוטוקולי החלטת הריבית לחודש אוקטובר, אשר במסגרתה החליט נגיד הבנק סטנלי פישר להוריד את שיעור הריבית במשק ב-0.25% ל-3%, באופן שהפתיע את רוב החזאים בשוק. על פי הפרוטוקולים, רוב חברי המועצה המייעצת לפישר המליצו להותיר את הריבית ללא שינוי על 3.25%, אולם, כאמור, פישר בחר לאמץ את ההורדה.

בית ההשקעות מיטב מעריך היום (א'), בסקירתו השבועית, כי ב"החלטה הבאה על הריבית היא תישאר ללא שינוי, כאשר יש סיכוי רב להפחתה נוספת ל-2.75% בהחלטת הריבית לחודש נובמבר, עם פרסום של אינדיקטורים נוספים אשר יעידו על ירידה ברמת הפעילות המשקית, ייתכן תוך עדות לירידה ראשונה במחירי הדירות". יש לציין כי החל מהחלטת הריבית הבאה, גובה הריבית יקבע על ידי וועדה מוניטרית ולא על ידי הנגיד בלבד.

בנוסף, פורסמו השבוע נתוני הסחר חוץ של ישראל לחודש ספטמבר 2011. מהדיווח עולה כי יבוא הסחורות בנטרול גורמים עונתיים ותנודתיים (ללא מטוסים, יהלומים וחומרי אנרגיה), הסתכם בחודש זה ב-4.3 מיליארד דולר - ירידה של 1.7% בהשוואה לחודש אוגוסט. התכווצות היבוא חולשת על כלל הקבוצות - מוצרי הצריכה, חומרי הגלם ומוצרי השקעה. יצוא הסחורות, בנטרול גורמים עונתיים ותנודתיים, רשם עלייה קלה בהשוואה לחודש הקודם, והגיע קרוב לרמה בה עמד בחודש ינואר השנה.

הגרעון המסחרי לחודש ספטמבר בנטרול גורמים עונתיים ותנודתיים הינו 613 מיליון דולר. להערכת בית ההשקעות מיטב, "הגירעון המסחרי צפוי להימשך גם בחודשים הקרובים, אם כי גודלו עשוי להתמתן. במיטב טוענים כי אמנם הכלכלה העולמית המדשדשת והחשש מפני מיתון כפול צפויים להשפיע לרעה על היצוא, אך הפיחות החד בחודשים האחרונים בשערו של השקל מול הדולר מטיב עם היצואנים. יתר על כן, מציינים במיטב, היצוא הישראלי מעמיק את החשיפה למזרח הרחוק, אזור אשר נפגע בשיעור מתון בהשוואה לאירופה או לארה"ב".

בהתייחסו ליבוא, בית ההשקעות ומציין כי הסקרים האחרונים הנוגעים לאמון העסקים והצרכנים המקומיים מצביעים על חשש והאטה בהזמנות לתעשייה ובצרכנות המקומית. "לפיכך, אנו צפויים לראות פגיעה ביבוא מוצרי צריכה מצד הצרכנים, והאטה ביבוא חומרי הגלם ומוצרי ההשקעה מצד בעלי העסקים. גם הפיחות בשקל פוגע ביבואנים בגלל ייקור מחירי היבוא".