מריל לינץ': התמ"ג בארה"ב ייחתך ב-1.5%; מיליונים יפוטרו

מריל לינץ' מציינים לרעה בסקירה על המערכת הפיננסית את "חוסר הוודאות הפוליטית" בארה"ב ■ "מה שבטוח לגבי כלכלת ארה"ב - הוא ששום דבר לא וודאי"

"בעוד שקשה יחסית להעניק תחזיות לעתיד באשר לארה"ב, חלק מרכזי בהערכות שלנו נוגע לחוסר הוודאות סביב ההתנהלות של מובילי המדיניות הפיננסית במדינה", כותבים היום (א') כלכלני מריל לינץ' בסקירה שלהם על המערכת הפיננסית. להערכתם, "חוסר ודאות זה צפוי להמשיך ולהשפיע על ההאטה בצמיחה גם במהלך שנת 2012".

על פי הפרשנות של כלכלני מריל לינץ', ה"נחיתה הרכה" שהתרחשה הקיץ ובקיץ שעבר, התאפיינה בעיקר בחוסר ודאות סביב התנהלות מובילי המדיניות הפיננסית בארה"ב. הקיץ, חשש מפני "שיתוק" של הממשל האמריקני בצל הצורך בהעלאת תקרת החוב, "יוצר את האפקט המדובר". "גם ההתאוששות שלו הייתה גבוהה כפי שציפו, יחד עם המשברים באירופה וביפן והמהומות במזרח התיכון - תרמו גם הן להאטה", כותבים במריל לינץ'.

במריל לינץ' מציינים מחקר שבוצע באוניברסיטת סטנפורד, המציע מודל חישוב מתוחכם לשינוי "תחושת" חוסר הוודאות בקרב האנליסטים והמשקיעים, כתלות בזמן. המחקר מתבסס על כלל האיזכורים ברשת של הביטויים "כלכלה" ו"חוסר ודאות", בשילוב ביטויים נוספים דוגמת "מס", "הוצאות" ו"רגולציה" על פני תקופות זמן שונות, ומראה כי כמות האיזכורים גדלה משמעותית במהלך משברים פיננסים, בתמהילים שונים.

על פי ניתוח ארוך-טווח של האיזכורים, מעריכים במריל לינץ' כי "מדד חוסר הוודאות" הבא לידי ביטוי מהמודל המדובר, עלול לפגוע בצמיחת התמ"ג בשיעור של עד 1.5% ב-15 החודשים הקרובים, כאשר שוק התעסוקה האמריקני עלול לספוג גם הוא פגיעה שוות ערך ל-2.5 מיליון משרות חדשות בשנה וחצי.

"הדאגה המרכזית היא הממשלה", מסכמים במריל לינץ'. "האם המערכת הפוליטית תפעל מהר יותר כדי להגיע לפשרות הנדרשות? זו השאלה הגדולה".