ייצוגית נגד חברת אלטרוקסין: הרכב התרופה שונה ללא ידיעת החולים

בתביעה, בהיקף 3.6 מיליארד שקל, נטען כי החברה שינתה את ההרכב של תרופת האלטרוקסין המטפלת בתת-פעילות בבלוטת התריס, וכתוצאה מכך נגרמו לחולים תופעות לוואי רבות

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה ערב החג בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך כ-3.6 מיליארד שקל נגד חברת אלטרוקסין, המשווקת בישראל את תרופת האלטרוקסין, שנצרכת על-ידי חולים הסובלים מתת-פעילות בבלוטת התריס, בטענה כי הרכב התרופה שונה ללא ידיעת החולים, וכתוצאה מכך נגרמו להם תופעות לוואי רבות.

עד לחודש פברואר 2011 שווקה תרופת האלטרוקסין בישראל על-ידי חברה בשם Glaxo Welcome. בפברואר החלה חברת אלטרוקסין, לשווק בארץ תרופה דומה שנועדה לטיפול באותה מחלה, ושיווק התרופה הקודמת פסק.

באמצעות עו"ד יעקב דוידוביץ', טוענים חולים שסובלים מתת-פעילות בבלוטת התריס כי התרופה החדשה שווקה על-ידי הנתבעת ללא שניתן היה לדעת כי מדובר בתכשיר חדש, שטרם שווק בארץ.

"צבע האריזה, המראה החיצוני ושם התרופה דומים ביותר לתכשיר הקודם, באופן שהצרכן הסביר שרוכש את התרופה לא יכול להבחין כי חל בו שינוי", טוענים החולים.

לדבריהם, רק בחודש אוגוסט הודבקה מדבקת אזהרה לתכשיר החדש, ובה צוין כי מדובר בתרופה שונה. רק ב-9 באוקטובר פרסם משרד הבריאות כי החל מפברואר משווקת בארץ פורמולציה חדשה של התכשיר אלטרוקסין, וכי בעקבות השינוי נדרשים צרכני התרופה לבצע מעקב רפואי ובדיקות דם.

לטענת התובעים, מכלול הרופאים ובתי-המרקחת בישראל לא יודעו באופן ראוי ובמועדים הרלוונטיים בדבר השינוי הפורמולטיבי בתכשיר.

לטענת החולים, כתוצאה מהתנהלות הנתבעת ומהשימוש בתרופה בעלת ההרכב החדש, הופר האיזון ההורמונלי בגופם, ונגרם להם נזק שמתבטא בתסמינים של תת-פעילות של בלוטת התריס. "מדובר בנזק שעניינו הפרעת נוחות, פגיעה באורח החיים הרגיל, כאב וסבל", נטען בתביעה.

לכתב התביעה צורפה חוות-דעת של פרופ' מרדכי רביד, שהעיד כי מטופלים רבים דיווחו לאחרונה על הפרעות, בעיקר סימפטומים של תת-תריסיות בעוצמה שונה, לאחר שהחלו להשתמש בתכשיר החדש.

פרופ' רביד מעריך כי בישראל חיים כ- 200 אלף איש הסובלים מתת-פעילות של בלוטת התריס ומשתמשים בתכשיר.