הקבלנים מתריעים: "מציפים דירות בדרום - ואין ביקושים"

השר סילבן שלום מתגאה ב-34 אלף דירות העומדות למכירה בדרום, אבל הקבלנים חוששים מהצפת השוק ■ יש בנגב כ-128 אלף יח"ד, כ-34 אלף מתוכן זמינות לרכישה, והשאר בשלבי תכנון

מחרתיים יתקיים יריד לקידום ההתיישבות בנגב ובגליל, שיציע למבקרים בעיקר דירות ותעסוקה בפריפריה. לקראת האירוע, ביצעו המשרד לפיתוח הנגב והגליל ומשרד הבינוי והשיכון בדיקה, ולפיה יש בנגב כ-128 אלף יחידות דיור, כ-34 אלף מתוכן זמינות לרכישה, והשאר בשלבי תכנון.

"מדובר בנתון חסר תקדים והוא תוצאה ישירה של הביקושים הרבים הנובעים מעליית מחירי הדיור במרכז ומפיתוח התשתיות בדרום", נמסר מהמשרד. לפי חזונו העמוס בכוונות טובות של השר הממונה, סילבן שלום, היעד של המשרד הוא להביא לנגב 300 אלף תושבים חדשים בעשור הקרוב.

הגירה שלילית

אך האם קיים ביקוש כה גדול לדירות בדרום? ערים מסוימות אולי נהנות מהגירה חיובית, אך מחוז הדרום סבל ממאזן הגירה שלילית (2.5%-) בשנת 2010, כך עולה מהשנתון הסטטיסטי של הלמ"ס. נוסף לכך, בשנה החולפת נרשמה ירידה של 48% במכירת דירות בדרום, וזינוק חד של 54% במלאי הדירות החדשות הבלתי מכורות, מ-2,217 יח"ד באוגוסט 2010 ל-3,425 יח"ד באוגוסט 2011.

משיחות עם יזמים וקבלנים הפועלים בדרום, עולה לא מעט תסכול מהיצע הדירות הגדול, וכן עולות טענות נגד מדיניות שיווק הקרקע של הממשלה, שאף אישרה לא מזמן מענקים לרוכשי דירות בפריפריה, מענקים שלא זכו עד כה לביקושים.

"מינהל מקרקעי ישראל ומשרד השיכון משווקים המון קרקעות בבאר שבע ומציפים פה את השוק. אסור שזה יימשך, כי מחירי הדירות פה יקרסו ואיתם הקבלנים", הזהיר בראיון ל"גלובס" אלי אביסרור, מנכ"ל חברת הבנייה אביסרור משה ובניו, כבר לפני שנה. כשקרקע לכ-2,000 יחידות דיור חדשות בשנה משווקת בעיר של כ-200 אלף תושבים, "הן לא ייספגו בשוק, וזה ייעשה לנו נזק. חייבים לעצור את ההצפה", התריע אביסרור.

מנתונים שאספו המשרד לפיתוח הנגב והגליל ומשרד השיכון, עולה כי רק בבאר שבע יש פוטנציאל ל-76 אלף יחידות דיור. בעיר הבה"דים צפויים לשרת כ-10,000 חיילים, רובם בשירות סדיר, ונשאלת השאלה האם אכן נדרשות כל כך הרבה דירות באזור.

"צעד ציוני"

לזכות המשרד לפיתוח הנגב והגליל ייאמר כי הוא מגבה את נתוניו בסקר שערך, בשיתוף עם גיאוקרטוגרפיה, ולפיו 52% מהנשאלים שוקלים מעבר לפריפריה. נישא על גל מחאת הדיור, ככל הנראה, הצליח הסקר להראות כי 58% סבורים שהתשובה ההולמת למחאה חברתית הינה חיזוק ההתיישבות באזורי פריפריה.

ימים יגידו אם מוקדי תעסוקה חדשים ייווצרו בדרום והאם מחירי הנדל"ן הגבוהים במרכז יעודדו הגירה לפריפריה; מה שבטוח, 77% מהנשאלים מאמינים כי "מעבר לפריפריה הינו צעד ציוני חשוב".