הלוואי שיהיה האחרון בשבויינו

קראתי טענות כי זו עסקה ישראלית-חמאסית שנועדה לחסל את הרשות הפלסטינית של אבו מאזן

תלי תלים מילים, מאמרים, פרשנויות, מעט ביקורת - שללא ספק תלך ותתעצם בימים ובשבועות הקרובים - והרבה התרגשות, דמעות, אחדות וגאווה שוטפת ותשטוף את ישראל, עם חזרתו של "החייל של כולנו", גלעד שליט, לביתו.

בחרתי להתייחס לעסקה, כמי שבתקופת שירותי בשב"כ ובתפקידי כראש שב"כ (1988-1995) נעצרו רבים מבין האסירים שישוחררו, מי לביתו ומי לגלות.

אלפי שעות של איסוף מודיעיני ומבצעי מתיש, אין ספור מרדפים, מבצעים ומעצרים השקיע ומשקיע שב"כ, בשיתוף צה"ל ומשטרת ישראל, על מנת למנוע, לסכל ולעצור מחבלים, מן האכזריים שידענו, שהורגים ופוצעים בנו, ולעתים קרובות מאבדים צלם אנוש.

בחרתי לזכור את המאמצים הבלתי-נלאים, בתחכום, בהשקעה, במאמץ בלתי-פוסק להגן על שלומם וביטחונם של אזרחי ישראל.

אפשר וצריך בהחלט להיות קשובים לכאב העצום של משפחות נפגעי הטרור. לבנו עמם. קשה לדרוש הבנה והזדהות ממי שאיבדו את היקר להם מכל. גם כל מילת נחמה לא תחזיר את הבן, האישה או האח.

טענה שחוקה

תפקידה של ממשלה הוא להחליט החלטות קשות, שמרביתן אינן ולא תהיינה מקובלות על כלל הציבור - וכך עשתה ממשלת ישראל. ביצוע העסקה הוא בבחינת הסתכנות, אך זהו סיכון שמדינת ישראל יכולה וצריכה לעמוד בו.

התוספת האנושית והמורלית שתקבל חמאס תחייב את זרועות הביטחון ואת צה"ל לפיקוח ולמעקב צמודים ככל שיהא ניתן, ואין ערב לכך שמחבלים לא יחזרו לסורם או לא ינסו לפגוע בנו. ואולם אין בכך כל חדש. זהו לחם חוקנו, זו המלחמה היומיומית שלנו מאז ומתמיד, ורק הסכם שלום של אמת יצמצם מהותית סיכון מצד ארגוני הטרור.

קראתי אין-ספור פרשנויות וטענות כי זו עסקה ישראלית-חמאסית משותפת, שנועדה לחסל או לנקום ברשות הפלסטינית של אבו מאזן. יש בינינו רבים הקוראים למדיניות חדשה לישראל בשחרור טרוריסטים כלואים, ואין לי ספק שעוד מילים רבות ייאמרו, ייכתבו וישודרו.

אני סבור כי בהחלטה האמיצה מאוד, גם אם התקבלה קצת במאוחר (לטעמי), מוכיחה מדינת ישראל שוב את חוזקה, איתנותה, עוצמתה ויכולתה המודיעינית, הצבאית והמדינית לגבור על כל מכשול, לגבור על כל מי שרוצה להרע, להזיק ולפגוע בנו.

הטענה כי העסקה תעודד חטיפות נוספות בעתיד הינה טענה מיושנת ושחוקה, והטוענים אותה אינם בקיאים בעובדה הקשה לכשעצמה, שמעולם לא פסקו המאמצים של ארגוני הטרור לחטוף חיילים ואזרחים ישראלים, בארץ ובעולם. אין הם זקוקים ל"זריקות מרץ" נוספות.

ראשי מערכת הביטחון, שקודמיהם התנגדו לעסקה, הוכיחו כי המערכות שבראשן הם עומדים חזקות, מתוחכמות ונחושות דיין כדי לסכל כל אירוע עתידי, אם יתרחש, ובתמיכתם בעסקה אמרו גם אמירה חשובה ומסרו מסר נחוש לכל מי שמתכנן או יתכנן בעתיד לפגוע בנו. על כך מגיעה להם תודה וברכה מכולנו.

החלטה אמיצה

באף אחת מעסקאות השבויים בעבר לא נקבעו קריטריונים מנחים, והעסקאות נעשו בהתאם לתוצאות המו"מ. כולנו מייחלים לכך שלא נזדקק עוד למשאים ומתנים כאלו בעתיד. אך גם אם כן, להערכתי יקשה על כל ממשלה בישראל להגביל את הנושאים ונותנים בשל העניין האנושי הרגיש והקשה.

ראש ממשלת ישראל ושריו החליטו החלטה אמיצה, החלטה קשה וסבוכה, והם ראויים לכל שבח וברכה. רק מדינה הנלחמת על חייה מאז הקמתה, בשדות הקרב ובארגוני הטרור, יכולה וצריכה להחליט החלטות שכאלה, ביודעה כי יש על מי לסמוך וכי החובה המוסרית הקדושה להחזיר בן לחיק משפחתו ומולדתו, גוברת על כל שאר השיקולים.

אנו מקבלים בחום, בהתרגשות גואה ובברכת "ברוך שובך הביתה" את גלעד, מחבקים את משפחתו האמיצה ומייחלים שגלעד יהיה האחרון בשבויינו.

הכותב שירת כראש שב"כ וכיום מכהן כיו"ר בנק מזרחי-טפחות