ביום שבאירופה יבטיחו שני טריליון

להצטייד ולהיזהר: דברים שיקרו לתיק ההשקעות כשיכריזו באירופה על תוכנית סיוע

זה לא דמיוני, ולמרות ההתבטאות של אנגלה מרקל כי תוכנית סופית לא תהיה החודש, אין ספק כי מגה תוכנית חילוץ אירופאית נמצאת בשלבי ניסוח סופיים.

הכותרות של היום בו יכריזו ראשי האיחוד בצירוף מדינות G20, וקרן המטבע על תוכנית פתרון כוללת של טריליון או שניים יורו, יהיו לבטח "Shock and awe". המושג הזה נלקח ממושג צבאי, והוא מתאר טקטיקת שימוש בכוח מוגזם על מנת לצור הרתעה והלם.

המשפט הזה כבר הוזכר בעבר ביחס לתוכנית החילוץ הראשונה (מי זוכר? - מאי 2010). הכותרות גם ידברו על ה"בזוקה של רוביני" - עוד מונח צבאי בו השתמש רוביני על מנת להמחיש את עוצמת הנשק שצריך על מנת לטפל במשבר האירופאי.

הטרמינולוגיה הצבאית מגיעה בגלל שגוש האירו נלחם על קיומו, ובמלחמה כזו שולפים את נשק יום הדין (עוד משפט מהטרמינולוגיה). אני בטוח שעד השבוע הראשון של נובמבר, פגישת ראשי מדינות ה- G20 בצרפת, יחשפו פרטי התוכנית החדשה. התוכנית הזו לבטח תהיה מורכבת מהמאפיינים הבאים: הגדלת קרן החילוץ האירופאית לסכום דימיוני של טריליון (או שניים) יורו, העמדת מאות מיליארדי יורו לטובת נזילות ויציבות ההון של הבנקים האירופאים, ותספורת של יותר מ-50% בחוב היווני.

כנראה שאירופה לא תעמוד לבדה מאחורי תוכנית שכזו, וכנראה שקרן המטבע, עם מדינות G20 האחרות, יתרמו את חלקן. לפחות ברמת ההצהרה.

בהנחה ואתם מאמינים שראשי האיחוד יכריזו על תוכנית מקיפה וגדולה שכזו, יש להיערך לכך, ללא בחינה אמיתית האם אנו חושבים שתוכנית כזו תצליח או לא (רמז: לא!). אם נבחן את תגובת השווקים בשנה שעברה אז הוכרזה התוכנית הראשונה, הרי שייתכן ונראה עליות חדות בשווקים, ואפיקים מסויימים יכולים להניב תשואה דו ספרתית בפרק זמן קצרצר.

פיננסים אירופאים

ללא ספק אחד מהאפיקים שנפגעו בצורה החזקה ביותר בחודשים האחרונים. תוכנית אירופאית שתכלול תמיכה נרחבת בבנקים האירופאים כנד מחיקות החוב היווניות, תביא לעליות במניות הפיננסים.

המניות שנפגעו בצורה החזקה ביותר הינן של הבנקים הצרפתים - קרדיט אגריקול, סוסייטה גנרל. ניתן לרכוש את המניות ישירות, או דרך מדד קאק 40 הצרפתי. למשקיעי החוב נמליץ לרכוש את החוב הנחות של אותם הבנקים, חוב שירד באחוזים רבים מאז חודש יוני, ויכול להחזיר חלק גדול מהירידות במהרה.

יורו- דולר

על פי התנהגות המטבע האירופאי בהכרזות הקודמות על תוכניות חילוץ, ניתן להעריך כי הוא יתחזק מול הדולר - בדומה למגמה בשבועיים האחרונים. לכן נמליץ להיחשף ליורו, ולהקטין חשיפה לדולר. בהקשר הזה נמליץ גם על מזעור החשיפה הדולרית למשקיע המקומי.

כמובן שלהתחזקות האירו יש משמעויות של "נגזרת שניה": התחזקות האירו היא היחלשות הדולר, וזו תתבטא בהתחזקות הזהב , והנפט . לכן, נמליץ להיחשף לסחורות, זהב ולאירו.

חוב יווני בפרט ואירופאי בכלל

מכיוון שהחוב היווני מתמחר היום חדלות פירעון ותספורת גדולה מ-50%, הרי שלתספורת שתוכרז תהיה משמעות גדולה. תספורת קטנה מ-50%, אך ריאלית, תביא לעליות באג"ח היווניות. גם תוכנית כוללת לחוב האיטלקי תביא לרווחי הון באג"ח האיטלקיים. י

שנן גם אגרות חוב של קונצרנים ספרדים ואיטלקים רבים שנפגעו בחודשים האחרונים באופן מוגזם: חברת החשמל של פורטוגל, טלקום איטליה, וסוכנויות ממשלתיות ספרדיות שונות. עם זאת יש להבהיר, כי גם בכל התוכניות האחרונות שהוכרזו, וזו שתוכרז תהיה השלישית, לא הצליח האג"ח היווני לעלות מעבר ליום ההכרזה עצמו.

מדדי מניות

כבר התייחסתי לאטרקטיביות של הפיננסים האירופאים והצרפתיים, אך תוכנית שכזו תשנה סנטימנט (ולו לזמן קצר) ברבים מהמדדים בעולם. מי שירוויח ביותר יהיו המדדים הצרפתים והאיטלקים - מדדים עם ביטא גבוהה לשוק. ייתכן והרווחים במדדים האמריקאים יהיו נמוכים יותר, מכיוון שהם מתמחרים בעיות שונות של מיתון חוזר בארה"ב.

הודעת המגה חילוץ, הבזוקה, רימון ההלם האירופאי תהיה בקרוב. לא בטוח אם היא תהיה ישימה, לא בטוח שהאירופאים יצליחו להעביר אותה בבתי הפרלמנט שלהם. אך תגובה ראשונית תהיה. נמליץ לרכוש זהב, את הקאק הצרפתי בדגש על פיננסים אירופאים, להקטין חשיפה לדולר, ולהגדיל חשיפה לאג"ח איטלקיות בעיקר.

הודעה שכזו, יכולה להביא לרווח יומי משמעותי באפיקים לעיל, אך יש לציין כי ללא סיכון אין תשואה, והסיכון הגלום בהשקעה שכזו הינו גדול ואינו מתאים לכל משקיע.

הודעה על תוכנית חילוץ בסדר גודל דמיוני של טריליון (או שניים) נמצאת במרחק מספר ועידות והערכות נכונה לקראתה, יכולה להניב רווחים נאים במהירות.

  • חיים נתן הואא ראש צוות מאקרו במנורה מבטחים קרנות נאמנות בע"מ (להלן: "מנורה קרנות"), בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים.
  • מנורה קרנות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות עניין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך. שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.