בורסות אירופה ננעלו בעליות בתקווה לפיתרון משבר החוב

המסחר ננעל בעליות בציפייה לפיתרון כולל למשבר עד עד יום רביעי ■ לקראת הנעילה: דיווח כי גרמניה הסכימה להרחבה משמעותית של קרן החילוץ ■ מדד מנהלי הרכש איכזב - 47.2 נקודות באוקטובר

יום המסחר באירופה ננעל היום (ב') בעליות שערים, לאחר שברוב היום התנהל המסחר במגמה מעורבת. הבוקר, הבורסות פתחו את שבוע המסחר במגמה חיובית על רקע סנטימנט חיובי בשוקי העולם בסוף השבוע, ובהמתנה להתפתחויות נוספות לקראת פתרון למשבר החובות ביבשת. עם פרסום מדד מנהלי הרכש בגוש האירו שאיכזב, חל שינוי במגמה. המסחר בוול סטריט שנפתח לקראת נעילת המסחר באירופה והתנהל במקביל בעליות, תרם גם הוא לסנטימנט החיובי.

נתונים כלכליים שליליים פורסמו היום כאמור באירופה ושוב מדגישים את הצורך בתוכנית כוללת לפתרון משבר החוב. מדד מנהלי הרכש נפל לרמה של 47.2 נקודות באוקטובר מ-49.1 בספטמבר - שפל שלא נראה מאז יולי 2009. כידוע, מדד מתחת ל-50 נקודות מעיד על התכווצות בפעילות הייצור, מה שמגביר את החששות בשווקים מכניסה למיתון באירופה. עם פרסום המדד קוזזו העליות במדדים המרכזיים באירופה, אולם אלה צברו מחדש תנופה לקראת סיום המסחר.

באשר לקרן החילוץ למדינות במשבר בגוש האירו (EFSF), היום דיווחו הסוכנויות הזרות כי ממשלת גרמניה מצפה משרי האוצר של גוש האירו להגיע השבוע להסכמה על הרחבתה של קרן החילוץ על ידי מינופה, להיקף של יותר מטריליון אירו (1.39 טריליון דולר). הדיווח המדובר מגיע על רקע פגישת שרי האוצר של גוש האירו להגיע לתוכנית כוללת לפיתרון משבר החוב באירופה, כאשר על פי דיווחים בסוכנויות הזרות צפוייה זו לקבל אישור עד יום רביעי השבוע. (לסיפור המלא)

עוד בנוגע לקרן, היום נודע כי היא תתבסס, בין השאר, על מדינות בעולם שיש להן עודפי סחר ורזרבות מטבע חוץ גבוהים מאוד, כמו סין וברזיל. כך מסרו גורמים בכירים בגוש האירו לאחר הפסגה של מנהיגי אירופה אתמול. הכוונה היא למנף את קרן הסיוע, בהיקף של כ-440 מיליארד אירו, באמצעות קרן המטבע הבינלאומית (IMF) ומדינות נוספות ובכך למעשה ליצור מנגנון שיוכל לתמוך במדינות ובבנקים גדולים בהיקפים משמעותיים יותר.

עוד באשר לאירופה, היום צייץ המומחה הפיננסי נוריאל רוביני בטוויטר כי מובילי המדיניות הפיננסית באירופה "מבצעים לצמיחה באירופה חרקירי", בעוד "הכלכלה ללא צמיחה מספקת תוביל בסופו של דבר לפשיטות רגל, ולפירוק גוש האירו".

קרדיט סוויס: הדיונים לא יניבו תוצאות בקרוב

בבנק ההשקעות קרדיט סוויס סבורים כי הדיונים של מובילי המדיניות הפיננסית באירופה בדבר פיתרון למשבר, לא יובילו לתוצאות משמעותיות עד סוף השבוע הקרוב ואף לא עד השבוע הבא. מנגד, כלכלני הבנק מציינים כי הם צופים נתוני צמיחה "מפתיעים" ברבעון השלישי של 2011, בהשוואה לנתוני הצמיחה המאכזבים במחצית הראשונה של השנה. בקרדיט סוויס מציינים את חוסר הוודאות לגבי הפיתרון הבא המתגבש ליוון, כמו גם חוסר הבהירות לגבי אפקטיביות קרן החילוץ האירופאית והדרכים להרחיב ולמנף אותה. (לסיפור המלא)

מניות הבנקים במוקד

מניות הבנקים בפאריס הובילו היום את השוק, כאשר נציין את BNP Paribas וסוסייטה ג'נרל . בפרנקפורט בלטו בעליות מניות דויטשה בנק וקומרסבנק .

מצב רוח טוב במזרח

המסחר באסיה נסגר היום במגמה חיובית, ברקע נתוני ייצוא חיוביים מיפן - נתונים אשר מצביעים על התאוששות בכלכלת הענק לאחר הצונאמי ההרסני של מארס השנה. בנוסף, נתוני מאקרו חיוביים בסין השפיעו לחיוב.

כאמור, היום דווח ביפן כי היקף הייצוא מהמדינה עלה בספטמבר ב-2.4% לעומת ספטמבר 2010, וזהו החודש השני ברציפות של עלייה בייצוא לאחר 5 חודשים רצופים של ירידה לאחר הצונאמי.

אוזני הפעילים במזרח, כמו עמיתיהם ברחבי העולם, היו כרויות היום לנעשה באירופה, שם מכונסים מנהיגי היבשת בניסיון להציג עוד השבוע תוכנית כוללת לפתרון המשבר. אתמול דחו הקברניטים את ההחלטה על התוכנית, כאשר על פי הערכות - היא תוצג עד ליום רביעי הקרוב.

"השוק יוותר עצבני לקראת הפגישה הנוספת באירופה מחרתיים, כאשר הסיכון לאכזבה גבוה", ציינו כלכלני Credit Agricole במכתב ללקוחות.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]