דרמה ברכבת ישראל: 4 סמנכ"לים לקראת הדחה

4 הסמנכ"לים נפגשו ביממה האחרונה עם מנכ"ל הרכבת, בועז צפריר, לפגישות שהוגדרו "שימוע מקדמי", ובמהלכן נמסר להם כי בכוונתם הרכבת להביא לסיום תפקידם

רעידת אדמה ברכבת ישראל: ארבעה סמנכ"לים ומבקר הפנים עומדים בפני הדחה. ארבעת הסמנכ"לים נפגשו ביממה האחרונה עם מנכ"ל הרכבת בועז צפריר לפגישות שהוגדרו "שימוע מקדמי" ובמהלכן נמסר להם כי בכוונתם הרכבת להביא לסיום תפקידם.

הארבעה הם: סמי כהן סמנכ"ל צי נייד, משה אמסלם סמנכ"ל תחזוקת נוסעים, הראל אבן סמנכ"ל הפעלה ועמוס גלר סמנכ"ל בטיחות. כהן ואמסלם מונו לתפקידיהם בהמלצת וועד העובדים ונחשבים מקורבים מאד לוועד. במקביל זומן שמואל זומר מבקר הפנים הוותיק של הרכבת לשימוע אצל יו"ר דירקטוריון החברה אורי יוגב.

לשניים מבין המוזמנים לשימועים הוצע לעבור לתפקידים בכירים במסגרת היחידה החדשה לפיקוח על הרכבת שתוקם במשרד התחבורה. המודח המרכזי במהלך הוא כהן, הנחשב לאיש החזק ברכבת ולמקורב מאד לוועדים. כהן המשמש בתפקיד זה תשע שנים אחראי בין היתר על מערך התחזוקה של הרכבות. בתקופה האחרונה הואשם כהן בגרירת רגליים בכל הקשור ליישום ההחלטה להוציא את תחזוקת הקרונות החדשים לידי הספק, חברת בומברדייה.

המהלך הדרמטי משלים למעשה את החלפת כל הצמרת הניהולית הבכירה ברכבת ישראל. ברכבת אין כיום איוש קבוע למשרות סמנכ"ל כספים, סמנכ"ל תשתיות וסמנכ"ל מטענים. שני בעלי התפקיד הבכירים היחידים בחברה מלבד המנכ"ל שאינם צפויים להתחלף הם היועץ המשפטי וסמנכ"ל משאבי אנוש.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה חברת רכבת ישראל החלה ליישם את המדיניות החדשה שקבע דירקטוריון החברה, על פיה תוגבל תקופת המינוי של דרג הניהול הבכיר ברכבת ישראל, ובכלל זה מנכ"ל החברה, ל-5 שנים עם אופציה לשנתיים נוספות (שנה + שנה), על פי החלטת מנכ"ל הרכבת ובאישור הדירקטוריון. הנוהל יחול על מנהלי אגפים ומעלה, המועסקים בחוזה אישי. במסגרת זו יסיימו את תפקידם מספר חברי הנהלת הרכבת, כאשר מרביתם עתידים להשתלב בתהליך הרוטציה ולמלא תפקידי ניהול אחרים בחברה.

מהלך זה מאפשר הרחבת אופקים מקצועיים לדרג הבכיר ורענונו, וכמו כן, יאפשר לבכירי החברה להעמיק את היכרותם והתמקצעותם במגוון הנושאים בהם פועלת רכבת ישראל. בנוסף, יאפשר הנוהל החדש אפשרויות קידום לדרג הביניים" דוברת הרכבת הוסיפה כי "המהלך הוא מרכיב נוסף בשורת החלטות שהתקבלו במטרה להמשיך ולשפר את התרבות הניהולית ברכבת ישראל, על מנת להתאים את עצמה לתרבות של תאגיד עסקי".

"כל חטיבה ברכבת ישראל היא עולם ומלואו", אומרים ברכבת ישראל, "סמנכ"ל שעובר בין חטיבות מביא איתו ערך מוסף עצום לחברה, תובנות מתפקיד קודם ותפיסה שירותית חדשה. בדרך זו תגדל האפקטיביות בתפקוד ההנהלה הבכירה בחברה, וזאת כחלק ממהלך למינוף חברת רכבת ישראל ולהפיכתה לחברה עסקית מובילה במשק".