סרקוזי תקף את קמרון: "אתה שונא את האירו, אז תשתוק"

ראש ממשלת בריטניה השיק שבוע של דיונים פוליטיים לוהטים בנושא האירו ■ התווכח עם נשיא צרפת סביב תפקידה של בריטניה בשיחות לפתרון משבר החוב באירופה

‎‎דיוויד קמרון, ראש ממשלת בריטניה, השיק שבוע של דיונים פוליטיים לוהטים בנושא האירו בעימות חריף עם נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, סביב תפקידה של בריטניה בשיחות לפתרון משבר האירו.

‏הסכסוך בין קמרון לסרקוזי עיכב את סיכום פסגת מנהיגי 27 מדינות האיחוד האירופי בכמעט שעתיים, כאשר נשיא צרפת ביטא זעם כלפי הביקורת המתמדת וההטפות שנשמעו מפיהם של שרים בריטים.

‏סרקוזי אמר בצורה בוטה לקמרון: "החמצת הזדמנות טובה לסתום את הפה". הוא הוסיף ש"אנחנו חולים מהביקורת שלכם כלפינו ומכך שאתם מרצים לנו מה לעשות. אתם אומרים שאתם שונאים את האירו, וכעת אתם רוצים להפריע לישיבות שלנו".

‏קמרון ביטל את כל תוכניות הנסיעה שלו השבוע כדי להשתתף בפסגת מנהיגי האיחוד האירופי מחרתיים (ד') בבריסל, ודרש שכל 27 מדינות האיחוד יקבלו את זכות ההחלטה האחרונה על האמצעים למניעת התרחבות משבר החובות הריבוניים ביחד עם מיתון אירופי.

‏נציגים שנכחו בחילופי הדברים הזועמים בין סרקוזי לקמרון אמרו שקמרון עמד על כך שלחבילה שתאושר ביום רביעי על-ידי 17 מדינות גוש האירו יש השלכות רציניות על מדינות האיחוד שאינן נכללות בו ויש להגן על האינטרסים שלהן.

‏בסופו של דבר, אחרי "דיון סוער", כהגדרת דונלד טוסק, ראש ממשלת פולין שניהל את הישיבה, נשיא צרפת השיג הסכם שלפיו כל 27 המנהיגים ידונו תחילה בחבילה המכילה שלושה תחומי פעולה - חידוש ההון של הבנקים, הרחבת קרן החילוץ האירופית ומחיקת חלק מהחוב היווני - אך זכות ההכרעה הסופית תהיה בידי מדינות גוש האירו, שראשיהן יתכנסו אחרי פסגת ראשי האיחוד האירופי מחרתיים. ‏