אירופה ננעלה בירידות שערים על רקע הודעתה של גרמניה

פגישת שרי האוצר של אירופה שתוכננה למחר התבטלה ■ גרמניה הודיעה היום כי היא מתנגדת להמשך רכישות אג"ח ע"י הבנק המרכזי ■ מניות הבנקים עולות בעקבות דוחות חיוביים

המסחר באירופה ננעל היום (ג') בירידות שערים, ביום מסחר דרמטי ותנודתי לאור חדשות מדאיגות באשר לעיכובים במסירת פיתרון כולל למשבר החוב באירופה. זאת, כאשר ראשית דווח כי שרי האוצר של גוש האירו לא ייפגשו מחר לקראת פגישת מנהיגי כלכלות גוש האירו, וכן דווח כי ממשלת גרמניה מתנגדת להמשך הרכישות של ה-ECB בשוק האג"ח.

היום נודע כי פגישת שרי האוצר של גוש האירו שהייתה מתוכננת למחר בוטלה, מה שאומר כי בפסגה מחר יתכנסו ראשי ממשלות הגוש בלבד. זאת, בהמשך לידיעה כי גרמניה מתנגדת להצהרה בטיוטת התוכנית לפתרון משבר החוב, שנותנת מנדט לבנק המרכזי האירופי להמשיך לקנות אגרות חוב ממשלתיות. הדברים מגיעים על רקע הצהרה שיצאה מלשכתה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. בעקבות ההצהרה, החל האירו להיחלש וכך גם הבורסות ברחבי העולם.

זאת, כאשר מחר צפוי הפרלמנט בגרמניה להצביע על הרחבתה של קרן החילוץ האירופית, בהיקף של 440 מיליארד אירו. על פי התחזיות האחרונות ההצבעה צפויה להתנהל ללא בעיות מיוחדות, אולם כאמור, הודעתה של ממשלת גרמניה מהיום מכניסה משוואה חדשה לתמונה.

בעוד נמשכות הציפיות להצגת תוכנית כוללת לפתרון משבר החוב מחר, ממשיכות להיות חלוקות הדיעות בנוגע ל"תספורת" שיאלצו לספוג מחזקיי אג"ח יווניות: לדעתה של מיקלה מרקוסן, מנהלת השקעות בסוסייטה ז'נרל, "תספורת" של 60% לסקטור הפרטי במסגרת תוכנית החילוץ של יוון, כנראה לא ייספק: "אנו זקוקים לתספורת של 90-100% כדי לצמצם את יחס החוב-תוצר ביוון מתחת לרמה של 100%". לעומת זאת, צ'ארלס דלארה, בכיר במכון לכלכלה בינלאומית (IIF), אמר כי "יש גבול למה שהמשקיעים והשוק הרחב יכולים להחשיב פעולות מרצון". ה-IIF הציע "תספורת" של 40% על האג"ח היווניות.

"מפספסים חלקים חשובים בפאזל של אירופה"

"אנחנו עדיין מפספסים חלקים חשובים מאד בפאזל המורכב לפיתרון משבר החוב באירופה", הסבירה קתלין ברוקס, מנהלת מחקר ב-Forex בלונדון. "האתגר הגדול ביותר של קנצלרית גרמניה עוד לפניה - כ-48 שעות מעכשיו - והוא לשכנע את הממשלה הגרמנית להרחיב את ההשתתפות (שוב) בקרן החילוץ".

הבנקים במוקד

מניות הבנקים באירופה רשמו עליות במסחר היום וזאת על רקע דוחות רבעוניים טובים, בין היתר נציין את מניית דויטשה בנק הגרמני שדיווח אתמול על רווח נקי של 725 מיליון אירו ברבעון השלישי השנה לעומת הפסדים של 1.21 מיליארד אירו ברבעון המקביל אשתקד.

גם הבנק השוויצרי UBS הפתיע לטובה והציג רווחים של כ-1.16 מיליארד דולר ברבעון השלישי השנה, מדובר בירידה של 39% ברווחים, וזאת בעקבות פרשת המסחר הלא מורשה שנחשפה בחודש שעבר וגרמה להפסדים של כמעט 2.3 מיליארד דולר. הרווחים שהציג הבנק היו פי 3 מהתחזיות של האנליסטים שמסקרים את הבנק.

אסיה ננעלה במגמה מעורבת

המסחר באסיה ננעל היום (ג') במגמה מעורבת, כשהבורסות בשנחאי והונג-קונג מתקדמות ומנגד בטוקיו וסיאול נרשמות ירידות. זאת, לאחר עליות חדות שנרשמו אתמול בוול סטריט ובשעה שבכל העולם ממשיכים בהמתנה דרוכה לחדשות מאירופה. החוזים על מדדי ניו-יורק אותתו על צפי לירידות קלות בפתיחת המסחר במקביל להתנהלות המסחר במזרח.

המסחר הוול סטריט מתנהל בירידות שערים גם הוא, לאחר שאתמול ננעל המסחר בעליות, בהובלת מדד הנאסד"ק שזינק בכ-2.3%. החדשות הדרמטיות מאירופה ממשיכות להשפיע על סנטימנט המשקיעים בארה"ב.

"ברור שההתפתחויות באירופה משפיעות וישפיעו בימים הקרובים על הבורסות באסיה ובכל העולם", אמר לבלומברג Angus Gluskie, מנהל השקעות בסידני. "יש הרגשה שעומדים להגיע לעסקה וזה מכניס אופטימיות אולם לדעתי מתחת לפני השטח המשקיעים שואלים את עצמם הרבה מאוד שאלות קשות".

מניות הבנקים בטוקיו רשמו ירידות חדות ומנגד במניות הכרייה באוסטרליה נרשמות עליות. נציין את BHP ביליטון וריו-טינטו.

[לבורסות בעולם][לטבלת ישראליות בעולם]