השופט מלצר ממליץ לפתוח מחדש את ההסכם עם הרופאים

(עדכון) - בג"ץ דן בעתירת המתמחים נגד הפסיקה של ביה"ד הארצי שביטלה את התפטרותם ■ השופט חנן מלצר ביקש מהמתמחים לשקול שוב לחדש את ההידברות עם האוצר

בג"ץ דן היום (ג') בעתירה שהגישו הרופאים המתמחים כנגד הפסיקה של בית הדין הארצי לעבודה שביטלה את התפטרותם.

בפתח הדיון אמר השופט חנן מלצר לנציגי המתמחים: "זה לא נראה טוב שלא הגעתם לשתי פגישות הידברות".

מלצר ביקש מהמתמחים לשקול שוב לחדש את ההידברות עם האוצר, ואמר שלדעתו הפערים בין הצדדים אינם גדולים. לצורך העניין הוא ביקש הפסקה של שעה בדיון.

בהמשך, השופט מלצר הפתיע במהלך הדיון כשאמר כי הוא "מאד ממליץ" למדינה ולהסתדרות הרפואית לפתוח מחדש את ההסכם הקיבוצי שנחתם רק לאחרונה. הוא אף ביקש מהצדדים לנהל הידברות על בסיס אחת הדרישות של הרופאים המתמחים, לפיה יקבלו מענקים של 25 אלף שקל לכל שנת התמחות ללא תמורה מצידם.

עמדתו של מלצר נחשבת שנויה מאד במחלוקת ונוגדת את רוח משפט העבודה הקיבוצי.

המתמחים והמדינה צריכים להשיב על ההצעה עד יום חמישי הקרוב, והמדינה צפויה להתנגד. התנגדות המדינה תביא לדיון מורחב בבג"ץ בהרכב מורחב יותר.

גם המתמחים לא יסכימו בהכרח לנוסח ההצעה של השופט מלצר, שכן הצעתו המליצה להגביל את הדרישות כך שיעסקו רק במתמחים ולא במומחים - זאת בזמן שמרבית דרישותיהם עסקו עד היום בתנאיהם של המומחים. כך, למשל, הם דרשו בעבר תוספות שכר למומחים וביטול הסעיף בהסכם שמחייב גם מומחים מהמרכז בביצוע תורנויות.

למעשה, השופט מלצר חישק את נציגי המתמחים, שאמרו לכל אורך הדרך כי הם מייצגים את כלל הרופאים הצעירים כולל מומחים. וכך הוא הטיח בהם: "עם כל הכבוד, אתם לא מייצגים את המומחים".

הגישה הזאת עשויה להוות מכה גם לכל אותם רופאים בכירים ומנהלי בתי-חולים ממרכז הארץ, שקיוו לזכות בתמורות שונות בזכות המתמחים שהוצבו בחזית המאבק.

מענקים של 300 אלף שקל

לפחות 10 מתמחים באזור המרכז, שנמנים עם קבוצת המתמחים שביקשה להתפטר במחאה על ההסכם האחרון שנחתם, הגישו במקביל בקשה לקבל מענקים בסך של 300 אלף שקל תוך התחייבות לעבוד 5 שנים בבית-החולים הציבורי - מענקים הניתנים עבור עבודה במקצועות רפואיים הנמצאים במחסור בכוח-אדם, והם נכללו במסגרת אותו הסכם שכנגדו הם נאבקים.

כך חשפה היום המדינה בבג"ץ, בתגובתה לעתירה שהגישו המתמחים כנגד פסיקתו של בית הדין הארצי לעבודה, שקבע כי ההתפטרות של הרופאים המתמחים הינה שביתה במסווה של התפטרות על מנת לשנות הסכם קיבוצי, ולכן אינה חוקית.

לדברי עו"ד קובי אמסלם, היועץ המשפטי של האגף להסכמי שכר במשרד האוצר, הדבר מחזק את אותה פסיקה של בית הדין הארצי, שלפיה לא מדובר בהתפטרות אותנטית. בג"ץ החל לדון היום בעתירת המתמחים בדיון מקדמי שהתקיים במעמד שופט יחיד.

‏על-פי ההערכות, בג"ץ יקיים מספר דיונים בעניין, ובסופו של יום לא יהפוך את הפסיקה של בית הדין לעבודה.

לוין: "חתירה תחת הדמוקרטיה"

במסיבת עיתונאים שערך מוקדם יותר היום הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, הוא שב ותקף את אופן המאבק של הרופאים מהמרכז שמנוהל אחרי שנחתם הסכם קיבוצי עם הארגון היציג שלהם: "זו חתירה תחת היסודות הדמוקרטיים של מדינת ישראל, תוך הפעלת כוח כמו נטישת מחלקות ויצירת אנרכיה".

לוין נשאל מדוע אם כך הוא מנהל עם אותם מתמחים משא-ומתן במקום לאפשר להם להתפטר. לוין השיב על כך: "בסוף יש לנו אחריות. אני צריך לעשות כל שבידי כדי למנוע את הדבר הזה. אין לנו פריבילגיה כזאת, ואני צריך לעשות הכל במסגרת הכללים הקיימים".

לוין חזר על כך שהאוצר הציע לכל מי שיסיים התמחות לבצע עד 30 שעות נוספות בחודש מעבר לעבודתם הרשמית עד השעה 16:00 תמורת עד 4,500 שקל נוספים בחודש - לפי תעריף של 150 שקל לשעה. עבור המתמחים הציע האוצר מערך של הסעות בימי שבת, יום מנוחה שבועיים למי שביצע תורנות בסוף השבוע ומנגנון לאכיפת הסעיף בהסכם האחרון שמגביל את מספר התורנויות.

לדבריו, אלה הדברים העיקריים שהמתמחים דיברו עליהם לאורך הדרך, אולם כיום הם דורשים בעיקר תוספות שכר נוספות. באוצר טוענים כי המתמחים דורשים 8,000 שקל נוספים בחודש מבלי להתחייב במפורש לעבודה בשעות נוספות.

‏לוין טוען כי הוא אינו יכול להיענות לדרישה לקצר את תקופת ההסכם האחרון ל-3 שנים, משום שהדבר יפגע בציבור: "אי-אפשר להכניס את האזרחים בכל 3 שנים לשביתות בבתי-החולים".

‏באוצר ביקשו למחות היום על מה שהם מכנים "התדרדרות השפה" בעקבות טענות המתמחים והבכירים שמגבים אותם, כאילו הם מועסקים בתנאים של עבדות מודרנית, וכאילו בית הדין לעבודה משמש "הזרוע המבצעת של משרד האוצר", כלשון המתמחים ויועצי התקשורת שלהם.