אילן גרפל נחת בנתב"ג: בדרכו לירושלים לפגישה עם נתניהו

(עדכון) - 25 אסירים, בהם 3 קטינים, הועברו היום דרך מסוף טאבה למצרים - תחת אבטחה מצרית כבדה

לאחר 4 חודשים בכלא המצרי, חזר אילן גרפל לארץ, לאחר שהיום (ה') הושלמה העיסקה בין ישראל למצרים. גרפל הואשם בריגול לטובת ישראל על ידי המצרים.

ישראל העבירה בצהריים 25 אסירים, בהם 3 קטינים, דרך מסוף טאבה למצרים. בצד המצרי המתינו לאסירים המשוחררים, רובם הורשעו בעבירות של סחר סמים או אמצעי לחימה, מאות אזרחים תחת אבטחה כבדה של כוחות הביטחון המצריים. מוחמד אל סווארקי, שאחיו משתחרר היום, אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס": "אני רק רוצה לראות את אחי, אני מודה למצרים ששחררה אותו".

ח"כ ישראל חסון ועו"ד יצחק מולכו המריאו הבוקר לקהיר, שם פגשו את גרפל. אמו הייתה אמורה לטוס עמם אך בסופו של דבר הוחלט שהיא תמתין לו בירושלים. בשעות הערב צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו להיפגש עמו.

מוקדם יותר דווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" כי ארה"ב תעביר לידי מצרים מטוס קרב מסוג אף-16, כחלק מהעסקה לשחרורו של גרפל. בדיווח מצוטט הגנרל המצרי סאמח סייף אל-יאזל, שאמר כי ארה"ב "נקראה" למשא ומתן כדי "לסייע למצרים לקבל את התנאים הטובים ביותר בעד שחרורו של גרפל".

עוד דווח כי ישראל סירבה לשחרור 81 אסירים מצרים בעסקה - שהייתה אמורה, אם ההצעה הייתה מתקבלת, להביא גם לשחרורו של הישראלי הכלוא במצרים מזה 11 שנים, עודה טראבין. לדיווחים, נדגיש, אין אישור ממקור ישראלי או אמריקני.

עודה טראבין: "הופקרתי כי אני סתם עוד בדואי"

טראבין תוקף היום בחריפות את ממשלת ישראל שלטענתו מפקירה אותו: "שכחו אותי כי אני בדואי". העיתון "ידיעות אחרונות" מפרסם הבוקר דברים שאמר טראבין מתוך הכלא המצרי, בפגישתו עם דיפלומטים ישראלים. "מדינת ישראל מפקירה אותי. 11 שנה אני נרקב בכלא ולאיש בממשלת ישראל לא אכפת", הוא מאשים.

בנוסף, טראבין מותח ביקורת קשה על עסקת גרפל שיוצאת היום אל הפועל: "איך ייתכן שאילן גרפל שנעצר לפני 4 חודשים שוחרר לפניי? הסיבה היא מאוד פשוטה - הוא יהודי ואני סתם עוד בדואי".

"אני שומע כל הזמן סיפורים על זה שמעלים את העניין שלי בדרגים הכי בכירים, ואני רותח מזעם כי אני יודע את האמת, בכלל לא קורה כלום", אומר טראבין בכעס. "איזו מין עסקה זו? למה לא חיברתם את שחרור גרפל לשחרור שלי? איך עשיתם לי את זה? המצרים התעקשו על שחרור הקטינים. הייתם צריכים להתנות את השחרור שלהם בשחרור שלי".

טראבין אף מדגיש כי איבד כל תקווה שישראל תפעל לשחרורו: "אני למדינת ישראל לא אחזור. אני אבקש מקלט מדיני בארצות הברית. מדינת ישראל הפקירה אזרח רק בגלל שהוא בדואי. אני לא אחזיק מעמד כאן. ברגע שלא התעקשתם על שחרורי ביחד עם שחרור גרפל, פשוט קברתם אותי כאן לעוד 4 שנים לפחות".