פייסבוק חושפת את מערך האבטחה: "עוקבים אחרי כל קליק"

אולי במטרה לנסות להרגיע את מיליוני הגולשים ברשת החברתית, פייסבוק חושפת כיצד עובדת מערכת האבטחה האימתנית שלה ■ בשעות השיא היא עוקבת אחר 650 אלף פעולות בשנייה

ישנו פתגם ידוע שאומר: "מרבה נכסים - מרבה דאגה", ובמקרה של הרשת החברתית המובילה בעולם ניתן להגיד שמרבה גולשים - מרבה ניסיונות הונאה וספאם. כשבפייסבוק גולשים למעלה מ-800 מיליון בני אדם מרחבי העולם, היא הופכת ליעד ראשוני עבור שרלטנים, האקרים וסתם ספאמרים מקצועיים שמחפשים לפגוע בגולשים תמימים.

אתר האינטרנט NewScientist פרסם אמש (ד') פרטים מעניינים מאוד על מערך האבטחה העצום של הרשת החברתית ועל הדרך שבה מתמודדת פייסבוק עם נסיונות הונאה וספאם (הודעות זבל) המאיימים על מיליוני הגולשים שלה. על--פי NewScientist, המידע שוחרר על-ידי פייסבוק עצמה ובו היא חושפת את מה שהיא קוראת לו "מערכת החיסון של פייסבוק" (Facebook Immune System - FIS).

על-פי הדיווח, נדרשו כ-3 שנים לפתח את מערכת האבטחה הזו, שבשעות השיא שלה צופה ומנטרת כ-650 אלף פעולות של כל גולשי פייסבוק בכל שנייה. המשמעות היא ש-FIS צופה ועוקבת אחר כל תמונה שעולה לפייסבוק, כל עדכון סטטוס ולמעשה כל קליק של כל אחד מ-800 מיליון הגולשים ברשת החברתית. ההערכה היא כי מדובר על למעלה מ-25 מיליארד פעולות כאלה בכל יום, ומערכת האבטחה של פייסבוק לא מפספסת אף אחת מהן.

אחד החוקרים במעבדות של ענקית התוכנה מיקרוסופט טוען כי הדבר היחידי שגדול יותר ממה שפייסבוק מציגה זו רשת האינטרנט עצמה, מה שאומר שמערכת האבטחה שלה היא ככל הנראה הגדולה ביותר מסוגה. על המערכת כולה מופקדים כ-30 אנשים שמפקחים על פעילותה והממצאים החשודים שהיא מוצאת, אך היא מסוגלת גם ללמוד ולפעול באופן אוטומטי בזמן אמת מבלי מעורבות של מישהו מהמפקחים עליה.

ומול מי פייסבוק נלחמת? בגולשים המפיצים הודעות זבל, דפי פייסבוק מזויפים במטרה לשדל את הגולשים ללחוץ על שלל כפתורי 'לייק' במטרה לראות דברים מיוחדים, וגם הפצה של תוכנות ריגול ווירוסים המסוגלים לגנוב מידע אישי ולפגוע במחשביהם של הגולשים.

הדוגמה הטרייה ביותר שניתן למצוא להונאות בפייסבוק היא זו שהופצה ביום שבו התבצעה עסקת גלעד שליט בשבוע שעבר, במהלכו התפתו אלפי גולשים ללחוץ על אינספור כפתורי 'לייק' בפייסבוק בהבטחה לצפות בתמונות מיוחדות של שליט עם הוריו, או של ההתעללות שעבר בשבי החמאס. מיותר לציין כי מאחורי ההבטחות הללו לא היה כלום מלבד שידול הגולשים ללחוץ 'לייק' למספר רב של עמודים, ובמקרים אחרים אף נדרשו הגולשים להתקין תוספים או תוכנות זדוניות שהשתלטו על רשימת החברים שלהם וכך המשיכו ההונאות להתפשט.

כאמור, על אף גודלה ועוצמתה של מערכת האבטחה של פייסבוק היא איננה מושלמת, אך היא בהחלט קרובה לכך. למעשה, פייסבוק אומרים כי פחות מאחוז אחד מהגולשים ברשת החברתית נופל קורבן להונאות ולספאם, וכי פחות מ-4% מההודעות הנשלחות בין המשתמשים בפייסבוק הם הודעות זבל.