ההסלמה בדרום: הג'יהאד האיסלאמי הכריז על הפסקת אש

(עדכונים שוטפים) - אחרי סוף שבוע עקוב מדם, כולל הרוג אחד בצד הישראלי ולפחות תשעה בצד הפלסטיני, הכריז הבוקר הג'יהאד האיסלאמי בעזה על הפסקת אש שהושגה בתיווך מצרי ■ אלא שחיל האוויר ממשיך לפעול ברצועת עזה, ופגע בצהריים בחוליית משגרי רקטות רגע לפני השיגור ■ הפלסטינים מדווחים על שני הרוגים בתקיפה

אחרי הדיווחים על הפסקת האש שהושגה הבוקר בתיווך מצרי בין ישראל ובין הג'יהאד האיסלאמי, נראה היה שההסלמה הנוכחית בעזה בדרך לרגיעה. אולם בשטח, נמשכים חילופי האש. חיל האוויר תקף בשעות הצהריים חוליית משגרי רקטות בדרום הרצועה וסיכל את השיגור. כלי התקשורת הפלסטיניים מדווחים על שני הרוגים בתקיפה זו באזור רפיח, המצטרפים לתשעת ההרוגים בחילופי האש בסוף השבוע.

מדובר צה"ל נמסר כי כלי טיס של חיל האוויר תקף חוליית משגרים בדרום הרצועה, שנערכה לביצוע ירי תלול מסלול לעבר שטח ישראל. זוהתה פגיעה וניסיון הירי סוכל.

המגעים להפסקת אש שהתנהלו בתיווך הרשויות במצרים הגיעו הבוקר להבשלה, לאחר שמוקדם יותר נראה היה שהאש תימשך. הבוקר עוד הספיק דובר הג'יהאד האיסלאמי, אבו אחמד, להדגיש כי "אי אפשר לדבר על שום רגיעה אחרי הפשעים של ישראל", אולם נראה כי גם בארגון הטרור החליטו לסיים את סיבוב האש הנוכחי.

באתר האינטרנט של הג'יהאד האיסלאמי הועלתה סמוך לשעה 10:00 הבוקר הודעה רשמית, לפיה הם נענים למאמץ המצרי ומוכנים לרגיעה, "כל זמן שישראל תשמור על הרגיעה". גורמים במצרים אישרו לסוכנות הידיעות הפלסטינית כי בתום מאמצים ממושכים, אכן הושגה שביתת נשק בין ישראל ובין הג'יהאד האיסלאמי.

"הארגון השיב בחיוב למאמצי הפסקת האש, בעוד שהוא שומר לעצמו את הזכות להגיב לכל תוקפנות", אמר דובר הזרוע הצבאית של הג'יהאד. "הצלחנו ליצור מאזן אימה עם האויב הציוני, והוא זה שהתחנן להפסקת אש".

רה"מ למשגרי הרקטות: "דמכם בראשכם"

במקביל התייחס גם ראש הממשלה נתניהו להסלמה בדרום. "המדיניות שלנו בעזה מבוססת על שני עקרונות ברורים: הראשון הוא 'הבא להורגך השכם להורגו'. כל מי שנערך לירי לעבר ישראל ויש לנו מידע על כך - נפגע בו על מנת לסכל את הירי. זאת הוראת קבע המתבצעת בכל עת שיש מידע", אמר ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה שנערכה בצפת לרגל פתיחת הפקולטה לרפואה בעיר.

ראש הממשלה הוסיף כי "העיקרון השני גם הוא ברור: 'דמו בראשו'. שני הכללים הללו התאחדו בפעולת חיל האוויר ביום שבת בצהריים, עת חוסלה חוליה שעסקה בהכנות לקראת ירי לעבר ישראל. הסתבר שזאת החוליה שירתה את הרקטה לעבר גן יבנה שלושה ימים לפני כן".

על מטח הרקטות שבא בעקבות חיסול המחבלים אמר נתניהו: "הייתה זו פעולה מדויקת שכוונה ופגעה באנשי הג'יהאד האיסלאמי בלבד. כתגובה לכך, פתח הארגון בירי ללא הבחנה על אזרחים בישראל. לצערי, נהרג באשקלון בשבת אזרח ישראלי, עמי משה ז"ל, ונפגעו אחרים מירי של הג'יהאד האיסלאמי על מרכזי אוכלוסייה בישראל".

למרות זהות היורים, הדגיש נתניהו כי בעיני ישראל - ממשיך חמאס להוות כתובת לכל אירוע טרור שמקורו ברצועה. "חשוב להדגיש כי חמאס הוא השולט בעזה ואחראי על שמירת השקט ומניעת הירי משם, גם אם המבצעים הם אנשי הג'יהאד האיסלאמי. לא כדאי לאיש לבחון את הנחישות שלנו למנוע כל ניסיון לירות לעבר ישראל. נפגע בכל מי שבכל זאת הצליח לבצע ירי שכזה. אין אנו מתלהמים ולא חפצים בהידרדרות, אך נגן על עצמנו לפי עקרונות אלה".

התושבים הונחו: היצמדו למרחבים מוגנים

מאז שעות הבוקר נורו 11 רקטות לשטח ישראל. כמו כן צוין כי רוב הרקטות נפלו בשטחים פתוחים - בעוד שתיים, שנורו לעבר אשדוד, יורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל". מעט אחר חצות התפוצצה רקטה בשטח פתוח ליד שדרות. לא היו נפגעים.

בצפון הרצועה הותקפו שלוש עמדות שיגור ומנהרת טרור, ובדרומה שני מוקדי פעילות טרור. מדובר צה"ל נמסר כי זוהו פגיעות מדויקות בכל המטרות. עד כה, מאז אתמול, נורו יותר מ-40 רקטות גראד, קסאמים ופצמ"רים לעבר אשדוד, אשקלון, אופקים, באר שבע, קריית מלאכי, גן יבנה, שדרות ויישובי עוטף עזה - שהביאו למותו של אדם אחד ולפציעתם של ארבעה.

תושבי יישובי עוטף עזה מתבקשים להישאר צמודים למרחבים מוגנים בהתרעה של 15 שניות. תושבי היישובים האחרים מתבקשים לשמור על עירנות.

כ-200 אלף תלמידים בדרום מושבתים היום מלימודים בכל היישובים שבטווח 7 עד 40 קילומטרים מגבול רצועת עזה, כולל במוסדות ההשכלה הגבוהה, עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית. באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע לא יתקיימו לימודים.