הש"ג של הבכירים ו"הארץ"

בעבודתי כעיתונאי נתקלתי בהדלפות חמורות משל ענת קם, שהגיעו מחברי ממשלה וכנסת

"צריך ללמד את גזר הדין בכל בית-ספר ובצבא, כדי שחייל שיוציא מסמך מסווג יידע שזה העונש" - דברי התובעת במשפטה של ענת קם, לאחר שבית המשפט גזר על קם 4.5 שנות מאסר בפועל.

קם הורשעה בגניבה של אלפי מסמכים סודיים בעת שירותה הצבאי כפקידה בלשכת אלוף פיקוד המרכז יאיר נוה. מתוך הערימה שגנבה העבירה קם כ-2,000 מסמכים לכתב "הארץ" אורי בלאו. חלק מהם פורסמו באישור הצנזורה.

הש"ג של הבכירים

אם בוחנים את מקרה קם במנותק ממציאות ההדלפות ופרסומן - אז בהחלט העונש מגיע לה. אבל אם בוחנים את המעשה על רקע תמונת ההדלפות הרחבה יותר - מדובר שוב בענישת הש"ג. אני אישית הכרתי במהלך עבודתי העיתונאית הדלפות הרבה יותר חמורות שבאו מחברי ממשלה, מפקידים בכירים ומחברי כנסת שאינם מוסמכים לכך.

מדי פעם היו ראשי ממשלה מגמגמים משהו על חקירה, אבל כולם נבהלו בגלל שיקולי קואליציה, וגם מתוך חשש שחקירה של ממש עלולה להוביל גם אל לשכותיהם. באופן כזה נוצרו במדינה מעמדות של מדליפים.

יש בכירים שהחוק נמנע מלגעת בהם, וישנם כל האחרים. זה כמובן אבסורד. בדרך-כלל לרשות הבכירים עומדים סודות מדינה חשובים יותר מאלה הנמצאים בידיהם של זוטרים מהם.

בואו נרגיש לא נוח

כולנו צריכים להרגיש לא נוח לנוכח מציאות זו של איפה ואיפה. לא רק בגלל חוסר הצדק, אלא גם מכיוון שמשפט קם לא יתרום הרבה לנושא ההרתעה, כפי שהתביעה מקווה.

כן, זה ירתיע את אזובי הקיר, אבל אצל הארזים תמשיך שלהבת ההדלפות לדלוק במלוא עוזה, ואף אחד לא ינסה אפילו לכבותה ולו במעט.

הש"ג של "הארץ"

שום רע לא יאונה למדליפים הכבדים באמת, וגם לעיתון "הארץ". לאחר הפרסום בעיתון דרש השב"כ מבלאו להחזיר לו את אלפי, אולי רבבות, המסמכים הגנובים שקיבל מידי קם.

בלאו שהה באותה העת בלונדון. לפי "עצה מקצועית" (חופש הביטוי וכל הג'ז הזה) שקיבל מראשי "הארץ". בלאו לא החזיר את המסמכים ולא חזר ארצה.

כלומר, בעצם הוא הפך לחשוד (בהחזקת מסמכים סודיים) נמלט. "הארץ" היה זה שמימן את ישיבת בלאו בלונדון, רובה ככולה.

העיתון גם ניהל את המשא-ומתן עם הפרקליטות על התנאים לשובו. בכך הפך "הארץ" לחשוד לכאורה בסיוע לחשוד הנמלט מפני החוק.

הפרקליטות והיועץ המשפטי אינם מתכחשים לעובדות אלה, אבל הם החליטו לעזוב את "הארץ" במנוחה. למה? כי יותר קל להתעסק עם קם ובלאו מאשר עם עיתון "הארץ" בעל ההשפעה והכוח.

עכשיו שוקלים אנשי הפרקליטות להגיש כתב אישום רק נגד אורי בלאו. עוד ש"ג, הפעם של "הארץ".