המערכת של בנק ירושלים שתאפשר הפקדה לחיסכון באינטרנט

אורי פז מנכ"ל בנק ירושלים: "בוחרים בתוכנית הטובה ביותר - מהכיסא מול המחשב"

בנק ירושלים שדרג ומשיק מחדש את "המערכת הסגורה", המאפשרת ללקוחות בנקים אחרים להפקיד כספים באמצעות האינטרנט בפיקדונות ותוכניות חיסכון של הבנק, וזאת בהעברה ישירה של הכסף מהחשבון שלהם. ירושלים הוא הבנק שנותן כיום את הריביות הטובות ביותר בפיקדונות מכל הבנקים. הבנק מציע כעת ריבית של 3% (שנתי) בהפקדת כל סכום לשלושה חודשים, שיעור ריבית הזהה לריבית בנק ישראל.

אורי פז, מנכ"ל בנק ירושלים, אמר ל"גלובס": "המערכת האינטרנטית לביצוע פיקדונות הינה בשורה של ממש. העובדה שלקוחות כל הבנקים יכולים, ללא כל מגבלה, לבצע פיקדונות בבנק ירושלים מכל מקום ובכל זמן, ללא צורך בפתיחת חשבון או הגעה לסניף, מהווה פריצת דרך".

פז הוסיף כי "החסם המשמעותי שהגביל עד היום את הניידות בין הבנקים וגרם ללקוחות להסתפק בריביות נמוכות יותר על פיקדונותיהם הוסר, ומעתה ניתן לבחור את ההצעה הטובה ביותר ללא טרחה והשקעת זמן, והכל מהכיסא מול המחשב".

היחיד שהרים את הכפפה

המערכת עובדת בצורה הבאה: הלקוח נכנס לאתר בנק ירושלים או דרך באנר באינטרנט ובוחר את המוצר שבו הוא מעוניין. לאחר מכן הלקוח נותן את פרטיו ופרטי חשבון הבנק שלו ומאשר את הסכם הפיקדון. בשלב הבא הלקוח מקבל מספר חשבון בנק בבנק ירושלים ומעביר לבנק שלו הוראה לבצע העברה בנקאית מחשבון העו"ש שלו לחשבונו שנפתח בבנק ירושלים. בדרך כלל הבנק המעביר יגבה עמלה של 5-6 שקלים. בתום תקופת הפיקדון וללא צורך בהוראה נוספת, הכסף חוזר לחשבון המעביר בבנק המקורי.

בנקאות קמעונאית נחשבת לתחום עם תחרות נמוכה, חסמי מעבר גבוהים ולקוחות חסרי יכולת מיקוח. הלקוחות במשקי הבית משלמים את הריביות הגבוהות ביותר על אשראי ומקבלים את הריבית הנמוכה ביותר בפיקדונות. אחד מהחסמים הוא חוסר היכולת של הלקוח לפתוח פיקדון בבנק שבו אין לו חשבון. בשנת 2002 הוציא בנק ישראל את הוראת ניהול בנקאי תקין 417, שקבעה כי "לקוח יוכל להפקיד כספים בבנק מבלי להיכנס לסניף וללא צורך בפתיחת חשבון עו"ש, בתנאי שמדובר במערכת סגורה. דהיינו כי מתקיימים תנאים המבטיחים החזרת הכספים בתום תקופת הפיקדון לחשבון העו"ש ממנו נמשכו ללא כל הוראה נוספת".

הבנק היחיד שהרים את הכפפה היה בנק ירושלים שפתח בשנת 2005 את ה"מערכת הסגורה". עם זאת ההשקה דאז לא זכתה להצלחה רבה עקב שילוב בין ממשק משתמש לא נוח ועמלות גבוהות שגבו הבנקים מהם הועבר הכסף. בחודש האחרון שודרגה המערכת עם ממשק משתמש ידידותי יותר, ובמקביל סכום המינימום להפקדה בוטל וגם עמלות ההעברה הבנקאית קטנו. בנק ירושלים לא יצא בקמפיין לגבי שדרוג המערכת אלא עושה השקה רכה כשהמידע עובר מפה לאוזן.