כל הנדלניסטים יושבים על הגדר

כשרוכשי דירות מדירים את רגליהם מאתרי בנייה, הקרקע לא בוערת תחת רגלי היזמים

החגיגה בשוק הנדל"ן נגמרה ואפילו מוכרי השוק הסיטונאי, שהשבוע נודע על דחיית המכרז לבניית החלק הבא בו, מודעים לכך. למה שימכרו את אחד ממתחמי המגורים הגדולים, הנחשקים והיקרים - ובין הבודדים שנותרו בתל אביב - דווקא עכשיו?

שהרי רוכשי הדירות מצביעים ברגליהם: זה כמה חודשים נרשמת ירידה במכירת דירות. רק היום (ב') פרסם משרד הבינוי והשיכון את נתוני המכירות של דירות שנבנו במסגרת מכרזים שפרסם המשרד ("בנייה ציבורית"), המצביעים על צניחה של 18% במכירות בספטמבר. הנתון הזה בדרך כלל מנבא את המגמה של מכירת הדירות ביוזמה פרטית, שצפויה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפרסם בעוד כשבוע.

שומם במשרדי המכירות

לאחרונה התבשרנו כי ברבעון השלישי הגיע מספר עסקאות הנדל"ן למגורים לשפל של תשע שנים. בחודש אוגוסט נמכרו בישראל 5,854 דירות (חדשות וישנות), צניחה של 25% בהשוואה ליולי, ושל 32% ביחס לאוגוסט אשתקד. מדובר ברמה החודשית הנמוכה ביותר שנרשמה מאז ינואר 2009. כך על-פי נתוני משרד האוצר.

במשרדי המכירות של הקבלנים התמונה אינה ורודה: באוגוסט נמכרו בישראל 1,133 דירות חדשות, כמחצית מהכמות שנרשמה באוקטובר 2010, השיא האחרון שנרשם בימי ה"היסטריה" הנדל"נית. בהשוואה למכירות של חודש יולי השנה, מדובר בצניחה של 24% כך שהמגמה פועלת לרעתם של המתפרנסים מנדל"ן - עוד סיבה טובה להמתין עם מכירת החלק השני של השוק הסיטונאי, שיכלול ארבעה מגדלים ובסה"כ 1,200 דירות.

וכשרוכשי הדירות מדירים את רגליהם מאתרי הבנייה, הקרקע לא בוערת מתחת לרגליהם של היזמים, תרתי משמע. כרגע - ודווקא כשהרצון הוא להגדיל את מלאי הדירות - פשוט לא בוער להם לרכוש מגרשים ולהתחיל פרויקטים חדשים.

ולראייה: כמה מכרזים שפרסם לאחרונה מינהל מקרקעי ישראל לא הניבו הצעות, ועל עסקאות משמעותיות למכירת קרקע גדולה מידיים פרטיות כבר מזמן לא שמענו, שלא לדבר על כך שידי הבנקים קפוצות עכשיו בכל הנוגע למתן אשראי.

המוכרות הבינו שכבר לא תהיה חגיגה

ועוד לא הזכרנו את המחאה החברתית - שחלק לא מבוטל ממנה כוון כנגד תנובה, אחת מבעלות מתחם השוק הסיטונאי. האוהלים שהוקמו בשדרות רוטשילד בתל אביב, מרחק הליכה מהמתחם, הזכירו לנו שמחיר הדירות בחלקו של הפרויקט שכבר יצא לדרך בשוק הסיטונאי - סביב ה-2 מיליון שקל לדירה בממוצע - רחוקים מלהיות ברי השגה.

אז כמו שחברת גינדי ביטלה לאחרונה את כנס המכירות שלה - אותה חגיגת קונים שהייתה נערכת לעיתים על-ידי יזמים שונים, ושסימנה יותר מכל את הבהלה לנדל"ן - גם מוכרות הקרקע בשוק הסיטונאי הבינו כבר שחגיגה לא תהיה כאן, והחליטו לעת עתה להמשיך "לשבת" על חטיבת הקרקע האיכותית שלהן בלב תל אביב.