8. אינראקטיב - האקמול של מפתחי האפליקציות

מפתחי אפליקציות מעוניינם למקסם את הרווחים בעזרת פרסומות, אבל לא יודעים איזה מודל יכניס להם הכי הרבה כסף ■ אינראקטיב פיתחה אפליקציה בדיוק בשביל זה

תחום האפליקציות הפך בשנים האחרונות למקום שבו חברות סטארט-אפ משקיעות מאמצים כדי להגיע לחדשנות. חברת Inneractive מנסה לפנות לשוק האפליקציות מזווית אחרת. מייסדי החברה, זיו אלול, מנכ"ל, ועופר יהודאי, הנשיא, פיתחו טכנולוגיה שמתאימה פרסומות לאפליקציות קיימות, כך שגם המפתחים שלהן יוכלו להרוויח.

אפל הקימה את ה-App Store על-בסיס מודל לפיו 70% מההכנסות הן של המפתח ו-30% מהן שלה, ומאז השוק הזה סוער.

מבחינת יצרניות הטלפונים, ההצלחה של המכשירים שלהן תלויה במידה רבה במפתחים ובאפליקציות שמפותחות עבור הטלפונים שלהן; המפתחים מצדם בונים אפליקציות לפלטפורמות פופולריות, שכן ריבוי המשתמשים יכניס להן יותר כסף; ויצרניות מערכות ההפעלה מנסות לבנות את המוצרים שלהן כך שהמפתחים יוכלו לייצר להן אפליקציות ביתר קלות. בנקודה הזו הדברים יכולים להסתבך, וכאן אינראקטיב נכנסת לתמונה.

החברה היא גורם מתווך בין מפתחי האפליקציות לחברות הפרסום. היא מאפשרת למפתח לבחור, בזמן אמת, את מודל הפרסומות הכי רווחי עבורו ואת החברה שתשלם עבור אותו שטח מדיה את המחיר הכי גבוה.

"אנחנו כמו מנהלי השקעות עבור שטח פרסום באפליקציה", אומר אלול, "אנחנו יודעים למקסם את ההכנסה של שטח הפרסום באפליקציה באמצעות בחירה של הקמפיינים הכי משתלמים".

ליצרני אפליקציות יש מוטיבציה לשלב פרסומות על מנת למקסם את הרווחים הפוטנציאליים מהמוצר שלהם. עם זאת, אין להם הקשרים או הידע המתאמים. לדברי אלול, יצרני אפליקציות, הן פרטיים והן מסחריים, מרגישים מבולבלים בניסיון להבין מה יהיה רווחי יותר עבורם - סחורה וירטואלית או באנרים.

אינראקטיב פותרת הרבה כאבי ראש למפתחי אפליקציות שאולי הצליחו לחשוב על רעיון טוב, אבל לא יודעים איך למכור פרסומות במוצר שלהם. "אנחנו עושים את הסליקה ואת תהליך האינטגרציה. הלקוח לא צריך לשבור את הראש, אנחנו שוברים את הראש בשבילו", אומר אלול.

מתחילים במשחקים

יצרניות הטלפונים ומערכות ההפעלה הסלולריות כנראה מחבבות את אינראקטיב. בתחילת חודש אוקטובר החברה הציגה את הטכנולוגיה שלה בכנס המפתחים Droidcon בלונדון, שעסק במערכת ההפעלה לאנדרואיד מבית גוגל. בנוסף, היא הציגה בסוף חודש אוקטובר בכנס של נוקיה שנערך בלונדון - נוקיה וורלד שנחשב פעם, כשנוקיה עוד נחשבה לשחקנית המובילה את השוק, לאחד המקומות הכי חשובים בתעשיית הסלולר.

מטרת החברה הפינית הייתה להוכיח למפתחים שיש להם אפשרות להגיע להכנסות חודשיות של 30-50 אלף דולר, גם בפלטפורמות שמציעה נוקיה.

המערכת של אינראקטיב לא פועלת רק על המוצרים מבית נוקיה, ואפשר למצוא אותה גם על מכשירים מבית אפל, RIM יצרנית הבלקברי או טלפונים המבוססים על ווינדוס פון של מיקרוסופט.

אלול ויהודאי ייסדו את החברה בשנת 2007. בתקופה ההיא אפליקציות לא היו מילה נרדפת לתחום הסלולר, ואינראקטיב פנתה לשוק הגיימינג בעולם הטלפונים. למשל, במשחק כדורגל אפשר היה לשים פרסום בשלטים המופיעים על המגרש; במשחק אחר אפשר היה להציב פרסומות לפני תחילתו.

"פעם היינו רשת פרסום למשחקים", אומר אלול. בתמורה לפרסום, הלקוח קיבל סבסוד מלא או חלקי להורדת המשחק.

המודל הזה היה נכון לאותה תקופה, שבה לקוחות קנו את המשחקים שלהם מהמפעילות הסלולריות, והן היו מוכנות לסבסד את המשחק יחד עם המפרסם. היום המשחקים נמצאים בחנויות האפליקציות, הרחק מהישג ידן של המפעילות הסלולריות.

אחת המתחרות הגדולות של אינראקטיב באותה תקופה הייתה דאבל פיוז'ן, שהוקמה ב-2004 על-ידי גיא בן-דב, הלל רום ועופר רונדשטיין. כיום דאבל פיוז'ן משמשת כסוכנות לפרסום בעולם המשחקים בקונסולות.

"עשינו סוויץ' מהדבר הזה והפכנו להיות גוף שמכיל את כל הרשתות פרסום". החברה שינתה את המודל העסקי שלה לפני קצת יותר שנה. השינוי נבע מהשינויים שהיו בשוק. האייפון ייצר חוויית צריכת תוכן חדשה לחלוטין", אומר אלול. "היום אנחנו פותרים כאב ראש גדול של יצרן האפליקציות, שלא יודע לעבוד עם כל כך הרבה חברות וסוכנויות פרסום שמתמחות בסלולר".

קודם ארה"ב, אחר כך אסיה

אינראקטיב מתכננת להתרחב בעתיד לשוקי אסיה. מלבד המשרדים שיש לה בישראל, היא פועלת מסניף נוסף שממוקם בארה"ב. בימים אלה היא פועלת לגייס 6-7 מיליון דולר, ומעריכה כי סבב הגיוס יושלם בעוד חודשים מספר.

"אנחנו צריכים את כספי הגיוס בשביל להעצים את הפעילות שלנו בארה"ב, להרחיב את השיווק וכן לפתוח נציגויות באסיה ובאירופה", אומר אלול. "אנחנו רווחיים, ודי מאוזנים בהוצאות ובהכנסות שלנו".