מפחיד עד כמה ספורט הוא עסק מפסיד

31% מתוך 122 הקבוצות ב-4 הליגות המקצועניות בארה"ב סיימו את העונה בהפסד תפעולי, בהשוואה ל-22% לפני עשור ■ קבוצות גוררות חובות שמסתכמים ב-18.2 מיליארד דולר

המאבקים האחרונים ב-NBA סביב השבתת הליגה מגיעים על רקע הזעקה של בעלי הקבוצות. מבחינת היגיון, אי אפשר לטעון כי הבעלים לא צודקים: בזמן ששכר השחקנים בליגה המריא לממוצע של 5.5 מיליון דולר לשחקן - יותר מכל ליגה אחרת בעולם - הבעלים מפסידים כסף.

עד כמה באמת הספורט בארה"ב הוא עסק מפסיד בכלל, וה-NBA בפרט? ובכן, אם נשים לרגע בצד את העובדה שהשווי של הקבוצות נסק במאות אחוזים במהלך העשור האחרון (מה שעשוי לאפשר אקזיט מצוין לבעלים), הרי שהמודל העסקי של אחזקת קבוצת ספורט כמקור רווח הולך ונשחק. מתוך 122 הקבוצות המקצועניות ב-4 הליגות הבכירות בארה"ב (NBA, MLB, NFL, NHL), רק 38 קבוצות סיימו את עונת המשחקים האחרונה בהפסד תפעולי (31.1%).

האם קשה יותר להחזיק קבוצה בהשוואה לעבר? כן. בדיוק עשור אחד לאחור, לנקודת זמן שהתאפיינה גם היא במשבר כלכלי בארה"ב, בעקבות התפוצצות בועת הדוט קום, שיעור הקבוצות שסגרו עונה בהפסד תפעולי בארה"ב עמד על 22.9% (28 קבוצות).

הליגות בארהב כמות הקבוצות שסיימו את העונה בהפסד תפעולי
 הליגות בארהב כמות הקבוצות שסיימו את העונה בהפסד תפעולי

הליגה שהפכה לעול הכלכלי הגדול ביותר מבחינת אחזקת קבוצה היא באמת ה-NBA: לא פחות מ-17 קבוצות סיימו את העונה האחרונה בהפסד תפעולי, בהשוואה ל-8 קבוצות לפני עשור. מהסיבה הזאת בדיוק גם הפכה ה-NBA לליגה עם הכי הרבה שינויי בעלות בעשור האחרון: לא פחות מ-15 קבוצות (מחצית מהקבוצות בליגה) החליפו ידיים מאז שנת 2000.

בספורט האמריקני כמעט כל הקבוצות המקצועניות גוררות חובות, חלק מהן חובות כבדים מאוד שבמקרים קיצוניים אף עולים על השווי של הקבוצה. מעבר לעובדה שהבעלים האמריקנים מתייחסים לאחזקות בקבוצות הספורט שלהם כמו ליתר העסקים שלהם, כלומר הם מחזיקים בהן דרך מינופים, הסיבה העיקרית לחובות נובעת ברוב המקרים מהשקעה בבניית אולם חדש או אצטדיון. הסיבה השנייה היא העובדה שגם עסקאות רכישה, ולא משנה אם מדובר ברכישה שהיא פינאטס עבור מיליארדר כזה או אחר, מתבצעת תמיד באמצעות הלוואה.

מתוך 122 הקבוצות המקצועניות ב-4 הליגות הבכירות 114 (!) גוררות חובות (93%), כולל ארבע קבוצות שהיקף החוב של כל אחת מהן עומד על מעל חצי מיליארד דולר. בסך הכל עומד היקף החוב של הקבוצות המקצועניות לפי "פורבס" על 18.25 מיליארד דולר. המינופים הכי גבוהים נרשמים ב-NFL, שם עומד היקף החוב של הקבוצות על 6.87 מיליארד דולר.

גם בהקשר של החובות המצב ב-NBA הוא יחסית גרוע ליתר הליגות המקצועניות - היקף החובות בליגה של דייויד סטרן עומד על 3.82 מיליארד דולר, והוא משקף 34% מהשווי הכולל של הקבוצות. כהשוואה, החובות ב-NFL משקפים 20% בלבד מהשווי של הקבוצות. המצב הגרוע ביותר הוא ב-NHL, שם עומד החוב הכולל על 2.75 מיליארד דולר, חוב המשקף 40% מהשווי הכולל של הקבוצות.