הזדמנות ישראלית הגישה פענוח של פלאג'יק

הדוח, שהוגש למשרד התשתיות, סוקר את הרישיונות הימיים הסמוכים לקפריסין בהם מחזיקים גם בני שטיינמץ וטדי שגיא ■ בדוח אין נתונים מספריים לגבי הפוטנציאל אלא פרטים טכניים גיאולוגים‏

בעוד השווקים עוברים השבועות האחרונים טלטלה דרמטית, זינקו יחידות ההשתתפות של שותפות חיפושי הגז והנפט הזדמנות ישראלית מתחילת החודש ביותר מ-40%.

‏ה"באזז" ביחידות מתייחס לתוצאות שנערכו ברישיונות החיפושים הימיים "פלאג'יק", בהם מחזיקה הזדמנות 10% לצד שני מיליארדרים - בני שטיינמץ וטדי שגיא (המחזיקים 42.5% מהזכויות ברשיונות כל אחד) וכן חברת הקידוחים הנורווגית -‏‏AGR‏ (5%) המשמשת שותף-מפעיל.‏ ‏

אלא שנתונים ברורים עדיין לא קיימים. ל"גלובס" נודע כי אתמול העבירה ‏AGR‏ לידי הממונה על הנפט במשרד התשתיות הלאומיות את פענוח ממצאי סקר סייסמי תלת מימדי שנערך ברשיונות, שכולל פרטים טכניים גיאולוגים לגבי תיאור המבנה וכאמור ללא נתונים מספריים חיוביים או שליליים.

‏‏בסקר - שנערך ע"י חברה בשם "ואנגארד" בעלות של 5.3 מיליון דולר - אותרו על פי אותן הערכות שני מבנים, שעשויים להכיל גז טבעי בהיקף משמעותי.

‏‏בעיה אחרת היא שאחד המבנים בשטחי הרישיונות נמצא ברובו בשטחה של קפריסין. ישראל וקפריסין מנהלות זה זמן מו"מ לקראת חתימה על הסכם ‏‏unitization‏ שיסדיר הפקה ממאגרי גז משותפים לשתי המדינות.

‏הסקר הסייסמי (שיטה‏‎ ‎המאפשרת‎ ‎הדמיה‎ ‎של‎‏ ‏‎תת‎ ‎הקרקע‎ ‎ואיתור‎ ‎המבנים הגיאולוגים) נערך בשלושה שלבים והסתיים בסוף 2010 על פני שטח של 2,455 קמ"ר. נתוני הסקר התקבלו ביולי והועברו לפענוח ע"י חברת ‏‏PGS‏ הבריטית.

‏‏רישיונות פלאג'יק (ישי, עדיתיה, ללה, יהב, יועד ואיילה) השוכנים כ-170 ק"מ מערבית לחופי ישראל - משתרעים על כ-2,500 קמ"ר נחשבים לאטרקטיביים בגלל מיקומם - בין מבנה "לוויתן" ממזרח לבלוק 12 הקפריסאי מצפון. בבלוק 12 מתנהל בימים אלה קידוח של נובל אנרג'י בניסיון לאמת סקר תלת מימדי שלפיו יש בשטח מבנה המכיל כ-10 ‏TCF‏ גז טבעי.

‏‏בתחילת החודש אישרה מועצת הנפט את עסקת העברת הזכויות ברישיונות פלאג'יק (‏Pelagic‏) לשותפות הזדמנות ישראלית לצד שטיינמץ וטדי שגיא. המוכר היה פרנטיס טומלינסון, איש עסקים אמריקאי שרכש את הזכויות בקיץ 2010 מבעלי חברת פלאג'יק בארה"ב.

‏‏‏‏הזדמנות ישראלית היא שותפות מוגבלת לחיפושי גז ונפט שהונפקה בבורסה ביולי 2010 ע"י צמד הברוקרים רוני הלמן ואורי אלדובי, בעלי בית ההשקעות הנושא את שמם. מאז ההנפקה עלתה יחידת ההשתתפות שלה בכ-50% למחיר המשקף לה שווי של כ-130 מיליון שקל. השותפות המוגבלת מנוהלת ע"י השותף הכללי שבשליטת הלמן אלדובי (ראה מסגרת) אשר גם מחזיק כ-10% מיחידות ההשתתפות.

‏שחקן חדש בין בעלי היחידות בשותפות הוא עופר קרז'נר, לשעבר מיזמי "חברות הבועה" של תחילת שנות ה-90 (אוקי דוק, אספייד) שרכש מאז סוף חודש ספטמבר מעל 11% מהון היחידות של השותפות, וכן אופציות שהנפיקה, בשווי שוק כולל של כ-20 מיליון שקל. קרז'נר, שנחל כישלון צורב בהרפתקאותיו הבורסאיות בעבר, מתגורר כיום בקייב ומתמקד שם בפעילות נדל"ן.