פפנדריאו הודיע: יבוטל משאל העם ביוון על תוכנית החילוץ

(עדכון): על פי דיווחים בסוכנויות הידיעות הגיע פפנדריאו להסכמה עם האופוזיציה ביוון וביטל את משאל העם ■ עליות חדות בבורסות אירופה

ראש ממשלת יוון, גיאורגוס פפנדריאו, הודיע הערב (ד') כי לא יהיה משאל עם ביוון על תוכנית החילוץ של אירופה לאחר שהצליח להגיע להבנות עם האופוזיציה במדינה. על פי דיווחים של סוכנויות הידיעות, פפנדיראו התקפל בפני לחצים של מנהיגי גוש האירו וביטל את משאל העם על תוכנית החילוץ ליוון לאחר ישיבת חירום דרמטית של ממשלת יוון. בורסות אירופה מגיבות בעליות חדות לדיווחים.

פפנדריאו, הכחיש קודם לכן את הדיווחים בדבר התפטרותו ואמר בישיבת החירום של הקבינט היום כי הוא לא מתכוון להתפטר, כך מדווחת הטלוויזיה היוונית. פפנדריאו צפוי להיפגש עם נשיא יוון, קרולוס פפוליאס.

קודם לכן דווח ב-BBC כי פפנדריאו צפוי להציע את התפטרותו היום. על פי הדיווח, הנשען על מקורות ביוון, פפנדריאו צפוי לגשת לנשיא היווני ולהציע ממשלת קואליציה בראשות לוקאס פפדמוס, נגיד הבנק המרכזי של יוון לשעבר.

מחר תתקיים בפרלמנט היווני הצבעת אמון חשובה ביותר שבה ייקבע אם ממשלתו של פפנדריאו, הנשענת על רוב דחוק ביותר, תמשיך לכהן או שתיפול.

משבר פוליטי ביוון סביב משאל העם

המתיחות הפנימית ביוון גוברת: סלע המחלוקת בין ראש ממשלת יוון, גיאורג פפנדריאו לשר האוצר של יוון, אוונגלוס וניזלוס, סביב סוגיית משאל העם, מאיים על יציבות ממשלתו של פפנדראו. ראש ממשלת יוון מכנס בשעה זו ישיבת ממשלה דחופה במטרה לשכנע בנחיצותו של משאל העם. מספר שרים בממשלת יוון הביעו ביקורת חמורה על הצעת פפנדריאו ללכת למשאל עם והממשלה היוונית נמצאת למעשה על סף התפרקות.

יצויין כי פפנדריאו איבד את תמיכת הרוב בממשלתו לרעיון משאל העם, בשל הירידה בתמיכה צפויה להיערך הצבעת אי אמון בממשלתו של פפנדריאו ביום ו' הקרוב. אם תתקבל הצבעת האי אמון, יוון צפויה ללכת לבחירות, מה שעשוי להגביר עוד יותר את הסערה ביוון. הערכות הן כי אם יוון תלך לבחירות, היא בכל זאת תזכה לקבל את הסיוע המובטח לה מצד קרן המטבע הבינלאומית והאיחוד האירופי.

שר האוצר, אוונגלוס וניזלוס, שאינו מעוניין שמדינתו תעזוב את גוש האירו, הזהיר את העם היווני כי עליו לתמוך בתוכנית החילוץ של אירופה ולהצביע בעדה במשאל העם. וניזלוס הדגיש כי המהלך חייב להתבצע במהירות. "נסעתי לקאן כיוון שזוהי חובתי הלאומית, מחובתי לומר לעם היווני את האמת המלאה והפשוטה - אם אנו רוצים להגן על המדינה שלנו, אנו חייבים ליישם את ההחלטה שהתקבלה ב-26 באוקטובר ולבצע זאת מהר ככל האפשר", אמר שר האוצר היווני.

האם יוון תעזוב את גוש האירו?

מדובר בצעד ראשון שעלול להוביל לפירוקו של המרחב כולו? זו השאלה המרכזית שמטרידה הבוקר (ה') מומחים רבים, המנסים לעמוד על טיב ההתפתחויות האחרונות מאתמול.

עיקרו של המשבר נעוץ בהתעקשותה של ממשלת יוון לקיים משאל עם ב-4 בדצמבר, כדי להעלות על סדר היום הציבורי את הקווים המנחים שהוגדרו לתוכנית החילוץ השנייה שלה. התוכנית, אותה גיבשו בשבוע החולף קברניטי אירופה בעמל רב, כוללת "תספורת" של 50% לבעלי האג"ח היווניות, וסיוע חיצוני של 130 מיליארד אירו.

אולם, התוכנית לא עומדת לבדה, אלא מהווה חלק מפיתרון מקיף יותר שגיבשו מנהיגי כלכלות אירופה. זאת, במטרה למנוע החרפה נוספת במשבר החוב, הפוקד את היבשת מזה כשנתיים. וכעת, התעקשותו של ר"מ יוון גיאורג פפנדריאו לערוך את המשאל, מעמידה בספק את התוכנית כולה. לכן, ברור גם מדוע מנהיגי גרמניה וצרפת, הקנצלרית מרקל והנשיא סרקוזי, מעוניינים לבטל את המהלך. "יוון צריכה להחליט אם היא רוצה להמשיך את המסע עימנו", אמר סרקוזי אתמול.

"משאל העם מוסיף קשיים למשבר החוב שגם ככה סבוך", אמר דומניקו לומבארדי (Domenico Lombardi), חבר דירקטוריון לשעבר בקרן המטבע הבינלאומית. "מעבר לכך, יש כאן השלכות פוליטיות - שעלולות להוביל ליציאתה של יוון מגוש האירו".

עוצרים את הסיוע

מה עשו מרקל וסרקוזי? הפיתרון של השניים היה פשוט. אתמול הם יצאו בהצהרה משותפת, שנשמעה יותר כמו איום כלפי יוון, ולא כהצהרה דיפלומטית. המסר לעם היווני היה ברור: קבלו את תוכנית החילוץ והמשיכו לבצע את צעדי הצנע שנדרשים מכם (קיצוצים, הפרטות ופיטורי עובדים במגזר הציבורי בעלויות של 50 מיליארד אירו). אחרת, נעצור את הסיוע הפיננסי שמגיע לכם.

"נבחן אם בכוונתו להישאר בגוש האירו", אמר ר"מ יוון פפנדריאו בריאיון לעיתונאים אתמול, לפני שטס לאתונה לאחר שיחה "קשה" בגרמניה עם הקנצלרית.

ודבריו של ר"מ אינם ריקים מתוכן. אם חברותה של יוון בגוש האירו לא מבטיחה לה סיוע פיננסי משאר החברות בגוש לאור הקשיים הכלכליים אליהם נקלעה, תוהים רבים, אולי מוטב לה "לחזור לדראכמה" - לפרוש מהמרחב ולספוג תקופה של מיתון ופיחות במטבע המקומי, כדי להיפטר מנטל החלת תוכניות הצנע שנכפות עליה מצד האיחוד האירופי, קרן המטבע והבנק המרכזי ביבשת.

כי עבור יוון, לא מדובר בדבר של מה בכך. ממשלת יוון סובלת ממחנק אשראי חמור, שמונע ממנה לפרוע את חובותיה לבעלי האג"ח הממשלתיות היווניות. כדי להיות מסוגלות לפרוע את חובותיה לנושים, המסתכמים להיקף עצום של 350 מיליארד אירו, זקוקה יוון להלוואה חיצונית נוספת. ואת ההלוואה הזו בדיוק, אשר "מגיעה" ליוון במסגרת תוכנית החילוץ שלה, אפשר שגרמניה וצרפת ימנעו ממנה.

ההכרעה בדבר מתן ההלוואה, בהיקף של 8 מיליארד אירו, אמורה להתקבל באמצע חודש נובמבר - ו"להציל" את יוון ממצב בו תותר ללא מזומנים כלל, ולמעשה תיאלץ להכריז על חדלות פירעון. הכרזה טכנית, שמומחים פיננסים חוששים מלחשוב לעומק על השלכותיה.

ומה עם איטליה וספרד?

עזיבתה של יוון את גוש האירו, איננה אירוע סתמי. פרישתה מהמרחב עלולה "לגרור" אחריה עזיבה של כלכלות "מתקשות" נוספות באירופה, דוגמת איטליה וספרד הסובלות גם הן מחובות. פרישה שלהן, תטיל צל כבד לגבי זכויות קיומו של מרחב האירו כולו.

וועידת ישראל לעסקים 2011
 וועידת ישראל לעסקים 2011