ינאי ל"גלובס": "פוטנציאל של מיליארדי ד' לטבע ברוסיה"

טבע מתכוננת ליום שאחרי הקופקסון, פותחת מפעל ברוסיה, ומשיקה היום מיזם בתרופות שמעבר לדלפק ביחד עם פרוקטור אנד גמבל

במקביל לדרמות שחווים המשקיעים במניית טבע בחודשים האחרונים, ולתוצאות הפיננסיות שמצליחות לאכזב או להפתיע לטובה מדי רבעון, היו בטבע בשנה האחרונה גם לא מעט אירועים שישפיעו על החברה ועל משקיעיה רק בטווח הארוך יותר. רכישה גדולה בתחום התרופות המקוריות, שתי עסקאות ביפן, הקמת מיזם משותף למכירת תרופות ללא מרשם - אלה רק חלק מהפעילויות שביצעה טבע באחרונה, במטרה להרחיב את מנועי הצמיחה העתידיים שלה.

היום הודיעה החברה על השלמת הקמתו של המיזם המשותף עם ענקית מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל, שיאחד את עסקי ה-OTC (תרופות ללא מרשם) של שתי החברות בכל העולם, למעט צפון אמריקה בשלב הראשון. טבע תתרום את יכולות הפיתוח והייצור ואת סל המוצרים הקיים שלה, ופרוקטר אנד גמבל תתרום את יכולותיה בתחום המיתוג והשיווק. למרות שטבע מחזיקה ב-49% מהמיזם, היא תכיר ביותר ממחצית מההכנסות ממנו, מאחר שהיא תספק לו שירותי ייצור.

עם הקמת השותפות מכרה פרוקטר אנד גמבל את מפעלי ייצור התרופות ללא מרשם שלה בצפון קרוליינה ובאריזונה, והעבירה את העובדים את והמפעלים לרשות טבע.

בראיון ל"גלובס" מספר שלמה ינאי, נשיא ומנכ"ל טבע על הפעילויות האחרונות של החברה ועל הפוטנציאל שהיא מזהה בשווקים אלה. טבע הפתיעה לפני כמה חודשים כשהודיעה על המיזם בתחום ה-OTC, פעילות שלא הייתה במוקד עסקיה מעולם. "שוק הצרכנות הבריאותית מוערך בעולם ב-200 מיליארד דולר", אומר ינאי. "ה-OTC נמצא בתוך זה, ובניגוד לוויטמינים או תוספי מזון, מדובר על תרופה לכל דבר שנדרש לה אישור רגולטורי, ונמכרת ללא מרשם".

ינאי מונה כמה תופעות שיצעידו את השוק קדימה בשנים הקרובות. "יש עלייה משמעותית במעמד הבינוני, אנשים בעלי מודעות גדולה לבריאות ולאיכות חיים, שרוצים להיות יותר מעורבים בקנייה, ויש להם גם כוח קנייה", אומר ינאי. "אותו מעמד צרכני מחפש גם את חוויית הקנייה: במקום מסלול של המתנה לרופא, בדיקה, קבלת מרשם ואז המתנה בבית מרקחת, ב-OTC זה הרבה יותר פשוט.

"אלמנט נוסף הוא תקציבי-ממשלתי. לכאורה, קנייה ישירה יקרה יותר כי אין גורם מסבסד כמו קופת חולים, אך מנקודת מבט כלכלית חוסכים עלויות זמן של הצרכן, הרופא והרוקח. גם הממשלות מצמצמות עלויות, ולכן יש גם תמריץ כלכלי שידחוף את השוק קדימה. מכל הסיבות האלה, אנו צופים שה-OTC יצמח, גם אם היום הוא לא צומח בקצבים כאלה".

לדברי ינאי, "עד היום, שתי החברות היו פעילות בתחום בצורה שלא הציפה ערך, אלא הייתה חלק ממחזור ההכנסות. בחיבור בינינו יש פוטנציאל מיידי הנובע מחיבור שני סלי המוצרים, מההשלמה בפריסה הגיאוגרפית של החברות ומכך שיהיו יותר ערוצי שיווק. לדוגמה, טבע לא מכרה עד כה לקמעונאיות, ופרוקטר אנד גמבל לא מכרה לבתי מרקחת. היכולת למכור יותר מוצרים ליותר ערוצים וביותר אזורים גיאוגרפיים מובילה לכך שתוך כמה שנים נגיע למכירות של 4 מיליארד דולר, לעומת 1.2 מיליארד דולר של שתי החברות בתחום היום".

* אילו תרופות מהוות יעד לפיתוח ושיווק במיזם?

"האפסייד הגדול מאוד הוא המעבר ממוצרי מרשם ל-OTC. יותר מוצרים יעברו בשנים הקרובות. לדוגמה, סטטינים (תרופות להורדת כולסטרול, ש' ח' ו'), שכמעט כל אדם מבוגר נוטל, אין סיבה שלא יהפכו ל-OTC. שלא לדבר על מוצרים נוספים".

פוטנציאל רוסי

המיזם עם פרוקטר אנד גמבל הוא עוד נדבך בתוכנית האסטרטגית של טבע. התוכנית מנסה לגוון ולהרחיב את הפעילות כדי להפחית את התלות שיש כיום לחברה במוצר יחיד, הקופקסון, ולהיערך ליום שאחריו. כחלק מהתוכנית הזו, טבע מתרחבת גם בשווקים גיאוגרפיים שונים, אחד מהם הוא רוסיה.

לפני חודש וחצי הודיעה החברה על השקעה ראשונית של 50 מיליון דולר בהקמת מפעל ייצור בירוסלב. התכנון הוא להתחיל לייצר ב-2014 בהיקף של כ-2 מיליארד טבליות בשנה, ולהעסיק במפעל 200 עובדים. נוסף לכך, טבע מתכננת להשקיע עוד כ-300 מיליון דולר בייצור, מחקר ופיתוח ברוסיה בשנים הקרובות. לכבוד הקמת המפעל, נערך טקס ובו נכחה דמות מרכזית בפוליטיקה העולמית, ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין.

הקמת המפעל מגיעה על רקע תוכנית ממשלתית לעידוד ייצור ופיתוח רפואי ברוסיה. בשלב הבא של התוכנית, שעוסק בתחום המו"פ, טבע גם מצפה לקחת חלק. מה כוללות ההטבות לטבע? "יש הטבות מס - זאת לא המצאה ישראלית, וברוב העולם ההטבות האלה יותר טובות מבישראל - אבל הטבות מס יש בכל מדינה שמזמינה השקעות זרות", אומר ינאי.

"הפוטנציאל בשוק הרוסי גדול מאוד", הוא אומר. "זו מעצמה, מדינה שמתפתחת, עם אוכלוסייה של כמעט 150 מיליון איש ומצב כלכלי משופר בזכות משאבי טבע. פוטנציאל השוק הוא מיליארדים רבים".

עם פוטנציאל כזה ברור שלטבע עוד יש לאן לשאוף. כיום טבע מוכרת ברוסיה בהיקף של כ-500 מיליון דולר בשנה, כשברבעון השלישי מכירות הגנריקה של טבע צמחו שם ב-27%. בניגוד לשווקים אחרים שבהם טבע צמחה בעזרת רכישות, בשנים האחרונות הצמיחה שלה ברוסיה הייתה אורגנית. לפני שבע שנים טבע הייתה מחוץ לרשימת 20 חברות התרופות המובילות ברוסיה, והיום היא חברת התרופות ה-4-5 בגודלה במדינה, כשנוברטיס היא מובילת השוק.

* תרכשו חברות מקומיות?

"קשה מאוד לענות על זה. רכישות עושים כשיש החלטה אסטרטגית להיכנס לשוק, או הזדמנות יוצאת מהכלל. כרגע אין כוונה לבצע רכישה, כי הצמיחה האורגנית ברוסיה מספקת אותנו, אבל האופציה הזאת פתוחה".

למה באמת פורק המיזם ביפן

שלוש שנים חלפו מאז שטבע השיקה מיזם משותף עם החברה היפנית KOWA במטרה להתרחב בשוק היפני, ועד לפירוק המיזם. טבע רכשה לאחרונה את חלקה של KOWA ב-150 מיליון דולר, ותמשיך בדרך לבדה.

* מה הוביל לסיום השותפות?

"כשנכנסנו לשוק רצינו סיוע של גורם מקומי בהבנת השוק ובכניסה", מסביר ינאי. "לאחר שנתיים-שלוש, רצינו לבצע רכישה כדי לעשות מהלך משמעותי בשוק, שהוא השני בגודלו בעולם. השותף, משיקוליו, החליט לא להצטרף ולכן רכשנו (את Taiyo, ש' ח' ו') בלעדיו. המהלך המתבקש היה שנרכוש את החלק של KOWA במיזם, כי קשה לקיים פעילות נפרדת בשותפות ולצדה פעילות אחרת, ולקבל את הסינרגיה המקסימלית. הפרידה הייתה בידידות".