עידן האג"ח הישראליות

150 שנה שלטה בשוק מגמה, שהשתנתה. והנה מה שזה אומר על הפסימיות העולמית

אנחנו עומדים בפני רעידת אדמה.

כלל ברזל, במונחי עולם ההשקעות, עומד להשתנות. דורות גדלו בידיעה שבטווח הארוך (עשרים שנה ויותר), לעולם יניב שוק המניות תשואה גבוה משוק האג"ח.

והנה, כיום, לראשונה מאז מלחמת האזרחים בארה"ב, הניב אפיק האג"ח הממשלתי האמריקאי תשואה גבוהה משוק המניות ב-30 שנים. כל השוואה של אפיקי ההשקעה במשך 30 שנים ועד היום הראתה יתרון לשוק המניות והחודש, לראשונה - זה השתנה..

את המנה העיקרית סיפק שוק האג"ח האמריקאי בשנת 2011. השנה צפויה להסתיים בתשואה חיובית בגובה 7.63% בעוד מדד המניות S&P 500 מסתובב סביב תשואה אפסית (תלוי באיזה יום תופסים אותו).

עוצמת שוק החוב האמריקאי הפתיעה את טובי החזאים והכלכלנים, אשר ציפו לקריסת הדולר, האג"ח הממשלתי והמוניציפלי, בשל חובות העתק והגירעונות שהמשיכו להתרחב בשנה האחרונה.

הריבית האמריקאית האפסית שנגיד הבנק האמריקאי גורם לנו להאמין שתישאר בשפל עד שנת 2013 היא הזרז העיקרי לתשואות הנמוכות בשוק האג"ח. בנוסף לכך גם האינפלציה הנמוכה, החשש ממצב המשק ועליה בהיקף החיסכון של משק הבית האמריקאי, דחפו את הביקוש לאפיקים הסולידיים.

יש גבול טכני לכמה שוק האג"ח עוד יכול להניב. האג"ח לחמש שנים נסחרות כיום בתשואה בשיעור 0.90, המגלמת תשואה ריאלית שלילית (בניכוי אינפלציה). האג"ח לעשר שנים מניב תשואה בגובה 1.99.

גם אם נניח שהמשקיעים יהיו מוכנים בעתיד להפקיד את כספם, תמורת תשואה נומינלית הקרובה לאפס, כלומר להעדיף שערך כספם ישמר נומינלית ללא תמורה, אז למחירי אגרות החוב ישנה עוד דרך קצרה ללכת.

עובדה זו מאירה את האופן שבו תופסים המשקיעים את המצב בעולם:

ניתן ללמוד מספר דברים מכך שמשקיעים מוכנים לקבל תשואה ריאלית שלילית על כספם ולא להיחשף לכלכלת ארה"ב ושאר העולם:

  • הצמיחה הנמוכה צפויה להימשך תקופה לא קצרה.
  • היכולת של בנקים מרכזיים לאושש את הכלכלה באמצעים מוניטאריים נמוכה או לא קיימת כלל.
  • אינפלציה משמעותית לא נראית באופק למרות הריבית הנמוכה ולמרות המשך הצמיחה המהירה במזרח.
  • מושג החיסכון הגיע סוף סוף לאמריקה והוא צפוי להמשיך ולטלטל את הצריכה האמריקאית ואת החברות בשנים הבאות.

אם מגמות אלו תתממשנה, השווקים ימשיכו להניב תשואה חלשה. במקרה שיהיה שינוי מהותי במגמות התעסוקה והצמיחה בשווקי המערב - דבר שעשוי לקרות, אך יקח זמן רב - שוק המניות יפתיע, ולטובה. צריך כמובן כיום מנה לא קטנה של אופטימיות כדי להמר על תרחיש זה.

על רקע מצב זה שמירת הכסף באג"ח ישראלי נראית אטרקטיבית ביחס לחלופות. נוצר מצב אבסורדי שדווקא חוסנה היחסי של כלכלת ישראל והשיפור ביחס החוב תוצר הלאומי, מאפשרים סביבת ריבית גבוהה יותר ובהתאם גם תשואות גבוהות הרבה יותר מאשר בעולם הן באג"ח ממשלתי והן באפיק הקונצרני המדורג גבוה.

  • יובל זעירא הוא שותף מנהל בחברת ערך מוחלט לייעוץ פיננסי וניתוח חברות.
  • האמור לעיל אינו מהווה המלצה להשקעה או תחליף לייעוץ אישי המתאים לכל אחד.
  • מייל: contact@avalue.co.il