תשובה מציע למוסדיים נכסים תמורת אג"ח אלעד גרופ

נציגיו בוחנים עם המוסדיים המרת חוב האג"ח של אלעד גרופ בנכסי נדל"ן של הקבוצה ■ סה"כ חובות האג"ח של הקבוצה - כ-650 מיליון דולר

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק , ממשיך לחפש פתרונות לבעיית החובות הכבדים של חברות הנדל"ן שבשליטתו. בד בבד עם הניסיון לגבש הסדר חוב בדלק נדל"ן הציבורית (התחייבויות אג"ח של 2.1 מיליארד שקל), פועל תשובה אצל הגופים המוסדיים לצורך המרת חוב אג"ח של קבוצת אלעד גרופ הפרטית, הפועלת בצפון אמריקה. חובות האג"ח של הקבוצה עומדים על כ-650 מיליון דולר בסך הכול.

ל"גלובס" נודע, כי נציגיו של תשובה הציעו למוסדיים המרת חוב האג"ח של אלעד גרופ לנכסי נדל"ן של הקבוצה. מוסדי בכיר שעמו נפגשו הנציגים אמר היום ל"גלובס", כי "לא מדובר בהסדר חוב, אלא בהצעה כלכלית להמרת האג"ח לנכסים".

יש לציין כי מהלך דומה, אם כי בסדר גודל נמוך בהרבה, ביצעה בתחילת 2009 אפריקה ישראל, כשמכרה מגרשים בסביון כנגד אג"ח בהיקף של כמה עשרות מיליוני שקלים.

אלעד גרופ פועלת בארה"ב באמצעות כמה חברות בנות, המתמקדות בהשקעות נדל"ן בניו יורק, בפלורידה, בלאס וגאס, בקנדה ועוד. הקבוצה הנפיקה אג"ח באמצעות שתי חברות פרטיות - אלעד גרופ והחברה הבת אלעד יו.אס (נסחרות ב"רצף מוסדיים") ולאחרונה גם באמצעות החברה הבת הציבורית אלעד קנדה.

עדות אחרונה למצבה הפיננסי של הקבוצה התקבלה בסוף 2010, עת הועלתה הריבית השנתית על האג"ח של אלעד גרופ ב-0.25% (ל-6.9%) לאחר שחברת הדירוג S&P מעלות הפחיתה את דירוגן ל-A מינוס. בשנים 2008-2010 הפסידה אלעד גרופ במצטבר כחצי מיליארד דולר. בסוף 2010 עמד ההון העצמי של הקבוצה על 570 מיליון דולר, ומימן 13% מהמאזן, שהיקפו 4.5 מיליארד דולר.

את הקבוצה עזב השנה המנכ"ל מיקי נפתלי, שעבד עם תשובה במשך 20 שנה. במקומו מונה רו"ח אודי ארז, שכיהן בתפקיד בעבר, וחזר לאחר הפסקה של כמה שנים לצורך פיתוח פעילות נדל"ן פרטית.

בשנתיים האחרונות ניסה תשובה להוריד את משקולת החוב הגדולה למחזיקי האג"ח בדרכים שונות. תחילה דובר על קרן ריט שעליה יועברו נכסים של הקבוצה בקנדה, אשר תקצה מניות למחזיקי האג"ח כנגד ויתור על חוב. בהמשך, נשקלה בקבוצה האפשרות להמיר את החוב במניות של אלעד קנדה, החברה שאותה הנפיק תשובה בת"א אשתקד. גם תוכנית זו לא יצאה אל הפועל, ככל הנראה על רקע ירידה של כמעט 30% במניה מאז הנפקתה.

מהלך שבוצע בהצלחה היה חיסול רוב התחייבויות האג"ח של החברה הבת אלעד יו.אס, המרכזת את פעילות קבוצת אלעד בדרום-מזרח ארה"ב. בסוף 2010 נפרע רוב החוב שהנפיקה חברה זו (250 מתוך 350 מיליון דולר) בפירעון מוקדם. במסגרת הפירעון המוקדם, שמנע הורדת דירוג שנייה לחברה זו, קיבלו המוסדיים את הקרן והריבית המתואמת וביטחונות להחזר יתרת החוב (כ-100 מיליון דולר).

לחברה האם, אלעד גרופ, יש כיום יתרת חוב אג"ח של כחצי מיליארד דולר ואילו לאלעד קנדה כ-50 מיליון דולר נוספים, שגויסו במהלך השנה האחרונה. לקבוצת אלעד נכסים בהיקף של 4.5 מיליארד דולר, ביניהם מלון "פלאזה" בניו יורק, מיזם להקמת מלון תחת אותו שם בלאס וגאס (שותפות עם קבוצת אי.די.בי) ואלפי יחידות דיור למכירה ולהשכרה, בקנדה, בפלורידה, בג'ורג'יה ועוד.

בדוח הורדת הדירוג של אג"ח הקבוצה, שפורסם אשתקד, כתבו כלכלני מעלות כי "השחיקה בפעילות אלעד גרופ, והתנודתיות בהכנסות ובתזרים המזומנים, הביאו להרעה ביחסים הפיננסיים", וכן כי "התחזית השלילית נובעת מכך שחלק מתוכניות מימוש הנכסים וארגון החובות תלויות במצב השוק, שסובל עדיין מחוסר ודאות".

קבוצת יצחק תשובה מציגה חובות של כ12.5 מיליארד שקל למחזיקי האגח
 קבוצת יצחק תשובה מציגה חובות של כ12.5 מיליארד שקל למחזיקי האגח