בדרך למינוף? יפן רכשה אג"ח של קרן הסיוע האירופאית

דיווח של "בכיר ממשרד האוצר" ביפן: הממשלה המקומית רכשה אג"ח שהונפקו על ידי הקרן בכ-413 מיליון דולר ■ 2.7 מיליארד אירו מיתרות המט"ח של יפן מושקעות באג"ח הקרן

האם אירופה מצליחה לשכנע את כלכלות העולם ביכולתה להרחיב את קרן החילוץ? על פי דיווח של "בכיר ממשרד האוצר" ביפן, הממשלה המקומית רכשה במהלך השבוע שעבר איגרות חוב שנמכרו על ידי קרן החילוץ האירופאית (EFSF), בהיקף 300 מיליון אירו (413 מיליון דולר). זאת, לאחר שדווח בשבוע שעבר כי יפן תיקח חלק במהלך למינוף קרן החילוץ לכטריליון אירו.

על פי הודעת המקור, יפן רכשה 10% מהאג"ח שהוצעו למכירה על ידי קרן החילוץ באותה הנפקה, בהיקף כולל של 3 מיליארד אירו. המקור מסר את הדברים לסוכנות "בלומברג" היום בטוקיו, וביקש שלא להיחשף בשמו.

ההנפקה המדוברת התבצעה על ידי קרן החילוץ ב-2 בנובמבר (בשבוע שעבר), על רקע הצהרותיו של ראש הממשלה היווני היוצא, גיאורג פפנדריאו, בדבר כוונתו לבצע משאל עם על תוכנית החילוץ השנייה שגובשה ליוון. סגן שר האוצר היפני זו גואנגיאו (Zhu Guangyao), כמו גם השר ג'ון אזומי (Jun Azumi), התבטאו זה מכבר כי אינם פוסלים אפשרות להמשיך לסייע לאירופה בראי המשבר.

יפן פעילה מזה תקופה ברכישות אג"ח שמונפקות על ידי קרן החילוץ, כאשר היא מחזיקה ביתרות המט"ח שלה בכ-2.7 מיליארד אירו באג"ח שהונפקו על ידי ה-EFSF (כ-20% מסך האג"ח שהנפיקה עד כה ה-EFSF). אולם, השתתפותה הפעילה גם בהנפקות האחרונות של הקרן על רקע חוסר האמון בשווקים לגבי יכולתם של האירופאים לטפל במשבר ולמנף את הקרן, מפיחה מעט תקווה בקרב המשקיעים.

בינתיים ראש קרן החילוץ האירופית (EFSF), קלאוס רגלינג, ממשיך במסעו בין מדינות אסיה במטרה לשכנע מדינות בעלות יתרות מט"ח גדולות לקנות אג"ח של קרן החילוץ, במסגרת המאמץ להגדילה מרמה של 440 מיליארד אירו לטריליון אירו, כפי שסוכם בפסגת האיחוד האירופי לפני כשבועיים. זאת, לאחר שרגלינג טען כי כבר הבטיח את השתתפותה של יפן בהגדלת קרן הסיוע.