שטייניץ: "נטיל פיקוח דרקוני על חברות עובדי קבלן"

(עדכון) - שר האוצר מבטיח בכנס אגף שוק ההון של האוצר לפתור את סוגיית עובדי הקבלן באמצעות הטלת "פיקוח דרקוני" על חברות המעסיקות עובדי קבלן

"נדאג לכך שכל ההפרשות והשכר לטובת עובד הקבלן יוזרמו לחשבון נאמנות על שם העובד כך שהכסף לא יוכל לחזור למעביד", כך אמר היום (ג') שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, שנשא דברים בכנס השנתי של אף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר.

"אנו מוכנים לדאוג לפיקוח דרקוני שבמסגרתו במכרזים של המדינה קבלן שירותים שלא יפריש שכר הולם וזכויות סוציאליות ומתנות לחגים, ולא יעמוד בסטנדרטים האלה יאבד את הערבות שהפקיד ולא יורשה להשתתף במכרזים אחרים בשירות הציבורי לשנים ארוכות", אמר השר, שהדגיש כי עם זאת "אנו מוכנים רק לתקן קדימה ולא מוכנים להצעיד את המשק כולו 30 ו-40 שנה אחורה. התיקון של המצב חייב להיות קדימה ולא לשבש את מבנה המשק ולפגוע ביעילותו. יש הבנה משותפת שצריך לעשות מעשה ואני מניח שגם אם יקח זמן בסוף נגשר על הדברים ונגיע להבנות גם בסוגיה הזו לטובת העובדים החלשים ולטובת המשק - זה חייב ללכת ביחד: תיקון חברתי בלי קלקול כלכלי".

השר הוסיף כי "אמשיך עוד היום את הדיאלוג והמו"מ מול מזכ"ל ההסתדרות, עופר עיני, לשיפור מצבם של עובדי השירותים, מה שמכונה עובדי הקבלן. בשנה האחרונה נעשה לא מעט לחיזוק מעמדם של העובדים החלשים ולצמצום הפערים במדינת ישראל. בדשנה האחרונה נקטנו בשני מהלכים משמעותיים. האחד, הסכמנו לבקשת ההסתדרות להעלאת שכר המינימום - וזה רלבנטי בדיוק לאותם עובדים חלקים שעובדים בשמירה, ניקיון, תחזוקה, גינון והסעדה. אנו המדינה המערבית היחידה, ככל שבדקנו, שהעלתה בשנתיים האחרונות את שכר המינימום במשק. בנוסף יש את המס הכנסה שלילי. ביחד מדובר בתוספת משמעותית מאוד של בין 20% ל-30% לעובדים החלשים. אבל, אנו לא מסתפקים בזה".

השר התייחס גם לנושא איראן, והדו"ח הצפוי של סאב"א: "מדובר בנושא קריטי לשלום העולם, לכלכלת העולם, וכמובן לשלומה וביטחונה של מדינת ישראל. אנו מצפים שסוף סוף הדו"ח החדש בנושא האיראני יחשוף בפני העולם את מה שאנו אומרים זמן רב. שהמדינה והמשטר הפאנטיים הללו חותרים לנשק גרעיני. זה איום על כל העולם, לא רק על ישראל. או מקווים שמהיום והלאה מנהיגי העולם הנאור יתגייסו ולא יוכלו לטמון עוד את הראש בחול ויתגייסו כדי לבלום את הסכנה הנוראית הזו לשלום העולם. אנו יודע שזה לא פשוט, כל המנהיגים עוסקים בטיפול בנושאים הכלכליים.

שטייניץ גילה גם כי כבר בתקופה הקרובה יחידה ייעודית לטובת חינוך פיננסי של הציבור - לבני נוער, סטודנטים, זוגות צעירים וגם למבוגרים וקשישים, שיוקם ויופעל תחת אגף שוק ההון: "לאחר חצי שעה עם היועץ האזרח רוצה לצאת ולא אכפת לו חצי אחו לכאן או לכאן. זה יכול להשפיע מאוד. לכן הגענו למסקנה שכמו שיש חשיבות לבריאות ותזונה נכונה כך צריך ליצור חינוך לאוריינות פיננסית. תוך מספר שבועות נעביר לממשלה החלטה להקמת אגף לחינוך פיננסי בתוך האגף".

נציין כי ההוראה על חינוך פיננסי לציבור היתה חלק מהמלצות ועדת בכר, ועד כה לא גרמה עור וגידים. "האוריינות הפיננסית לא רק תוסיף לכל משפחה בישראל אלא גם תחזק את החוסן הכלכלי של ישראל", אומר שטייניץ.

"הפיקוח מטרתו לדאוג ליציבות המערכת, כך שתחזיק מעמד גם בעת טלטלות ומשבר. ראינו שהמגזר הפיננסי בישראל עמד בצורה יפה ומרשימה בטלטלות של שלוש השנים האחרונות, אך זה עדיין לא הסתיים והסערה הזו עדיין כאן, סוערת מסביבנו", ציין שטייניץ בדברו על המצב הכלכלי הקשה בעולם, והנוף החברתי בישראל בחודשים האחרונים.

שר האוצר הוסיף כי "צמיחה גבוהה ואבטלה נמוכה זה הכי חברתי שיכול להיות. בטח בימי משבר כאלה. נצטרך להתאמץ מאוד חזק כדי לשמור על התקציב ועל המדיניות הכלכלית שהובילה אותנו להתמודדות יחסית מוצלחת עם הסערה הגלובלית, שמתחדשת - ואנו כבר רואים האטה בייצוא, כך שזה משליך גם עלינו. נצטרך לעבוד קשה מאוד כדי להמשיך ולנווט את הספינה הקטנה של כלכלת ישראל בסביבה הסוערת".