קניבליזם דיגיטלי: הסמארטפון פולש לשטח של טאבלטים

התנגשות בלתי נמנעת? לעתים קרובות, במקום לפתח שוק חדש, מפעילים יצרני האלקטרוניקה "מנגנון השמדה עצמית" ומכחידים נישות שוק קיימות, שעדיין מפגינות רווחיות וצמיחה

תעשיית מוצרי הצריכה האלקטרוניים נמצאת במרוץ מתמיד לפיתוח נישות שוק חדשות, חדשניות ורווחיות. לעתים קרובות, במקום לפתח שוק חדש, מפעילים יצרני האלקטרוניקה "מנגנון השמדה עצמית" ומכחידים נישות שוק קיימות, שעדיין מפגינות רווחיות וצמיחה.

דוגמאות יש למכביר. "מדפסות הכלבו", למשל, שמשלבות סורקי מסמכים ומכשירי פקס עם מדפסת, פגעו אנושות גם בפלח של סורקי המסמכים וגם בפלח של מכשירי הפקס העצמאיים; הנטבוקים הזולים דחקו לפינה, כמעט עד כדי הכחדה, את המחשבים הניידים העסקיים הקומפקטיים, שנחשבו בעבר לפלח יוקרתי ורווחי במיוחד; מקרני הכיס הקטנים והזולים מחוללים כיום שמות במכירות של פלח של מקרני המצגות העסקיים היקרים; הטלפונים מורידים מהבמה את נגני המוזיקה הייעודיים וכך הלאה. התנגשות בלתי נמנעת צפויה גם בשלושת הפלחים החזקים בשוק האלקטרוניקה הניידת: סמארטפונים, הטאבלטים והנטבוקים (netbook).

הטלפונים נגד הטאבלטים

עיון בקרביים האלקטרוניים של הטלפונים החכמים שיוצאים כיום לשוק ושל הטבאלטים מהדור האחרון, מגלה שכיום ההבדל העיקרי ביניהם - והיחיד כמעט - הוא גודל המסך ותקשורת הסלולרית. כוח העיבוד הגולמי של הטלפונים, למשל, כבר מזמן יישר קו עם הטאבלטים וכיום מתחיל לעקוף אותו.

רוב הטלפונים החכמים מדגמי סתיו/חורף 2011, שייצאו בשבועות הקרובים באירופה ובארה"ב, כבר מצוידים במעבדי ליבה כפולה עם מהירות שעון שנעה בין 1.2 ל-1.5 גיגה.

יצרני הטאבלטים רק מתחילים לשדרג את מהירות השעון, והדגם הראשון, שטיפס למעבד במהירות 1.2 גיגה, הוא הדור השני של XOOM של מוטורולה, שהושק בשבוע שעבר בשתי גרסאות עם מעבד חזק יותר ומשקל נמוך.

גם בכל הנוגע לגודל המסכים מתחילים הטלפונים לפלוש לטריטוריה של הטאבלטים. סמסונג ו-HTC כבר הציגו בשבועות האחרונים טלפונים חכמים חדשים עם מסכים בגודל 4.6 ואפילו 5 אינץ', שאמנם דוחקים אל הגבול את המושג "טלפון כיס", אבל מציעים מעבדים של 1.5 גה"ץ, עד 64 גיגה זיכרון קבוע ונשלף ורזולוציית HD טבעית.

למרבה הפרדוקס, מה שמגן כרגע על שוק הטאבלטים מפני הפלישה הסלולרית הוא מחירם הזול יותר. טאבלט עם מסך 7-8 אינץ' מדור אחרון אפשר להשיג כיום כבר בסביבות 200 דולר, בעוד שמכשירי הדגל הסלולריים עם מסכי 4.5 אינץ' ומעלה, נמכרים סביב 500-800 דולר ללא חוזה שנתי.

הטאבלט מכחיד את הנטבוק

למול הלחץ הגובר "מלמטה", מחפשים כיום יצרני הטאבלטים אפיקי התרחבות חדשים. אחד מהם הוא פלח הנטבוקים, שהיו בשלוש השנים אחד המוצרים הצומחים והרווחיים ביותר של היצרנים. כבר היום נמצאים הנטבוקים בנחיתות טכנולוגית בהשוואה לטאבלטים מהדור האחרון.

דגמי טאבלט, שמצוידים בסט צ'יפים עדכני מטיפוס TEGRA 2 ובמסך 10.1 אינץ' - גודל זהה לזה של רוב הנטבוקים - מציעים יכולות עיבוד שאינן נופלות משמעותית מאלה של מעבדי ה-ATOM של הנטבוקים, עם בונוס בדמות יכולות מולטימדיה משובחות, נוחות התפעול של מסך מגע וסוללות עם אורך חיים מקביל או טוב יותר. הם גם שוקלים כמחצית מהמשקל של נטבוק טיפוסי, ואם מישהו חייב מקלדת פיזית הוא תמיד יכול לחבר מקלדת.

למחשבי הנטבוק יש עדיין כמה יתרונות, כמו קיבולת זיכרון גדולה יותר בזכות דיסקים קשיחים בנפח 250 גיגה פלוס. הם גם עדיין טובים יותר בטיפול בתוכנות כבדות דוגמת אופיס. אבל צריך לזכור ששתי הקטגוריות פונות למשתמשים קלים, שזקוקים בעיקר לניידות וליישומי בידור. כאן היתרונות של הנטבוק הופכים משניים לעומת הנגישות של הטבאלטים לאין ספור אפליקציות, שמגיעה כבונוס עם מערכות ההפעלה של הטאבלטים.

גם במקרה זה, שורדים מחשבי הנטבוק, בינתיים, בזכות מחירי רצפה, למרות שהם יקרים יותר לייצור. משווקים באסיה ובארצות הברית, שתקועים כיום עם מלאים, "משליכים" כיום לשוק נטבוקים איכותיים מתוצרת טיוואן או קוריאה במחירים של 200-250 דולר, בעוד שהמחיר הממוצע של טאבלט 10.1 אינץ' מטיפוס "טגרה 2", עם שם מותג מוכר ו-16 גיגה, עדיין נע סביב 400 דולר פלוס.

אבל למרות קרב ההישרדות האגרסיבי של הנטבוקים, נראה שאקורד הסיום שלהם כבר נשמע ברקע. השבוע תשיק חברת ASUS - אותה חברה שבעצם המציאה את פלח הנטבוק והחלה את הטרנד - טאבלט ששמו טרנספורמר פריים, שמצויד בדור העתיד של מחשב על צ'יפ מבית NVIDIA, שמכונה TEGRA 3. בליבה של החומרה הזו נמצא מעבד חדש עם ארבע ליבות, וביצועי העיבוד והגרפיקה שלו חזקים פי 10 לערך מאלו של חומרת הטגרה 2, ששולטת כיום בשוק, עם צריכת כוח נמוכה יותר.

אם זה לא מעיד מספיק על הכוונות השיווקיות, הטבאלט הזה מגיע גם עם מקלדת פיזית מובנית, שהופכת אותו לתחליף נטבוק אפילו ללקוחות שמרניים.

מי נגד מי ומה לבחור
 מי נגד מי ומה לבחור