הרפתנים ניצחו: תקנה חדשה - מחיר המטרה של החלב לא יירד

ועדת הכלכלה אישרה תקנה שלפיה כל שינוי במחיר המטרה יעשה בכפוף לחוק תכנון משק החלב ■ התאחדות מגדלי הבקר לחלב: "התקנות בנושא נועדו למנוע מחטפים של פוליטיקאים"

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ג') תקנה שלפיה כל שינוי במחיר המטרה (המחיר של ליטר חלב גולמי המועבר מהרפתות אל המחלבות) יעשה בכפוף לחוק תכנון משק החלב.

משמעות ההחלטה: קושי נוסף להורדת מחיר המטרה, בדרך להוזלת המחיר של מוצרי החלב, כפי שהמליץ יו"ר ועדת החלב, מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי.

ועדת קדמי הוקמה בעקבות שערוריית המחירים המופקעים של מוצרי החלב. במסגרת דיוניה היא בחנה מהלכים להורדת מחיר המוצרים והסיקה כי ניתן להשיג יעד זה באמצעות חשיפת משק החלב לתוצרת מיובאת כמו גבינות קשות והורדת מחיר המטרה, שמשולם לרפתנים ועומד על 2.16 שקל.

ההמלצות עוררו תרעומת בקרב הרפתנים, והם פתחו בגל הפגנות בכל הארץ, תוך שהם מזהירים כי שינוי זה יוביל לסגירת מאות רפתות ולקריסת משק החלב המקומי.

בדיון שהתקיים בועדת הכלכלה אושרה שיטת תחשיב של מחיר המטרה בהתאם לממוצע העלויות של הרפתות. זאת, בשונה מהתחשיב שהציע קדמי, המתבסס על עלויות של כ- 70% מכלל הרפתות.

בכל מקרה, ההמלצות של ועדת החלב של קדמי תקועות בממשלה: זו היתה צריכה לדון בהן פעמיים כדי לאשר אותן, אולם לחץ כבד שהפעילו הרפתנים ואיתם גם הלובי החקלאי הבהיל רבים מהשרים, שהודיעו לראש הממשלה כי לא יתמכו בהן.

עם זאת, ההצעה אמורה לעלות לדיון נוסף בממשלה לקראת סוף החודש, והרפתנים נערכים להגביר את הלחץ על השרים, מחשש ששוכנעו לתמוך בתוכנית להורדת מחיר המטרה.

בהתאחדות מגדלי הבקר לחלב הביעו היום שביעות-רצון מהחלטת ועדת הכלכלה ואמרו כי הדבר יאפשר לבצע שינויים רק לאחר חקיקה של נוהל מסודר, בתוך המסגרת של חוק תכנון משק החלב: "החוק והתקנות בנושא נועדו למנוע מחטפים של פוליטיקאים ושינויים בהולים משיקולים זרים", אמרו היום בהתאחדות.