הממשל האמריקני נמנע להכחיש דברי אובמה על נתניהו

דובר הבית הלבן עקף הערב שאלות מחודדות של כתבים על תקרית 'נתניהו השקרן' בפאריס ■ העדיף לדבר על עמדות הממשל כלפי הפלסטינים ■ "אי הכחשה מדברת בעד עצמה"

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, נמנע הערב (ג') מלהכחיש התבטאויות של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בשיחה עם עמיתו הצרפתי, ניקולא סרקוזי, על ראש הממשלה, בנימין נתניהו. באותה שיחה, שתוכנה נחשף אתמול באתר צרפתי, הגדיר סרקוזי את נתניהו כ"כשקרן... אחד שאני לא סובל אותו", ואובמה השיב: "לך אולי נשבר ממנו, אבל אני צריך להתמודד עמו מדי יום".

סירובו הבוטה של הדובר להתייחס לשיחה המודלפת היה מודגש במיוחד לאור העובדה שהוא היה יכול להצדיק את הסירוב באמירה שגרתית בנוסח 'איננו מגיבים על הדלפות, כעניין של מדיניות', כדי לא להלבין את פני נתניהו. הדובר לא עשה זאת, כנראה לא על דעת עצמו. הוא אפילו נמנע מהצהרה שגרתית אחרת שמקובל להשמיע בנסיבות דומות, על 'היחסים המצויינים בין שתי המדינות".

עוזר בכיר למחוקק על גבעת הקפיטול אמר הערב ל"גלובס": "אין ספק שבבית הלבן התכוננו לשאלה על חילופי הדברים בפאריס, והעובדה שהדובר הרשמי הראשי עקף שוב ושוב את שאלות העיתונאים בנושא זה, בלי לנסות אפילו לתת מוצא של כבוד לנתניהו, מעידה כנראה על כך שאובמה רוצה להודיע לנתניהו: זה בדיוק מה שאני חושב עליך". "העיתונאים דיברו על תפוחי עץ, הדובר השיב בדיבורים על אגסים, וזה לא מקרה", אמר המקור.

הנה השאלות והתשובות, שמדברות בעד עצמן:

"ג'יי, לפי ידיעה מפאריס, אמר סרקוזי לנשיא (אובמה), שהוא לא יכול לסבול את נתניהו. האם אתה חושב שליחסים עכורים כאלה עלולה להיות השפעה על תהליך השלום?"

דובר הבית הלבן: "אין לי שום תגובה על השיחה שדווח עליה ושהתרחשה כנראה בארבע עיניים. אין לי שום תגובה על השיחה באופן ספציפי. כלומר, בראיה מהצד, הייתי אומר שזו עובדה ידועה שלנשיא ולארה"ב יש חילוקי דעות עם צרפת על ההצבעה לגבי צירוף הפלסטינים לאונסק"ו, ושהעמדה הנחושה מאוד של הנשיא על מאמצי הפלסטינים לצרף את הרשות הפלסטינית לאו"ם ולסוכנויותיו היא, שמדובר ביזמה בלתי מועילה ובלתי בשלה".

"בכל זאת, האם אתה סבור שזה משקף תסכול גובר של מנהיגי תבל מנתניהו?"

דובר הבית הלבן: "אין לי שום תגובה על השיחה הספציפית".

"הנשיא (אובמה) אמר, 'לך נשבר ממנו, אני צריך להתעסק אתו כל יום'. אז ברור שדברי הנשיא מצביעים על טינה לנתניהו. מה הלקח שאנחנו צריכים להפיק מהמסר הזה?"

דובר בית הלבן: "ובכן, שוב, אין לי שום תגובה על השיחה הספציפית. מה שאני יכול לומר, באופן רחב יותר, הוא, שעמדתו של הנשיא הזה בסוגיית ההצטרפות הפלסטינית לאו"ם ברורה למדי - הם מנסים להשיג באמצעות הצטרפות לאו"ם מה שהם צריכים להשיג בשיחות ישירות (עם ישראל). הנשיא מאמין באופן נחוש ששני הצדדים, הישראלים והפלסטינים, צריכים לנקוט צעדים שיקרבו אותם למו"מ ישיר ולא לנקוט צעדים שיקשו עליהם להשיג מטרה זו".

כעבור זמן ניסה אחד העיתונאים זווית אחרת: "האם הנשיא או מישהו מהמועצה לביטחון לאומי ניסה ליצור קשר עם ישראל, ובמיוחד עם נתניהו, לדיון על איראן?"

דובר הבית הלבן: "אין לי מידע ספציפי על כך. הממשל, ובמיוחד הסטייט דיפרטמנט, המועצה לביטחון לאומי ואחרים, מקיימים מגעים שגרתיים עם על כל בעלות בריתנו ושותפותינו בנושא זה, אבל אין לי מידע ספציפי (על מגעים עם ישראל)".

סנטור ג'ון מקיין, רפובליקני מאריזונה, שנשאל על חילופי הדברים בין אובמה לסרקוזי, בראיון לערוץ פוקס ניוז, אמר היום: "אני הייתי מפטר עוזרים שלי אם הייתי נקלע למצב שבו דיברתי כאשר מקרופון שהיה אמור להיות סגור היה בעצם פתוח". "בעליל (השיחה הזו) מעידה על היחס ועל המדיניות של הממשל הזה כלפי ישראל", אמר מקיין. הסבנטור ציין שהוא "מעריץ גדול" של נתניהו ושההתבטאויות של אובמה וסרקוזי "אינן מסייעות" לעניינה של ישראל.