ארה"ב לא תטיל סנקציות על הבנק של איראן ועל סחר הנפט

למרות הדו"ח המרשיע של סבא"א, חושש ממשל אובמה מפגיעה בכלכלת ארה"ב והכלכלה הגלובלית בעקבות סנקציות על נפט והבנק המרכזי

למרות האופי המרשיע של דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על תכנית הגרעין של איראן, ארה"ב אינה צפויה לדחוף להטלת סנקציות על הבנק המרכזי של איראן ועל יצוא הנפט שלה. סנקציות על שתי מטרות אלה נחשבות נשק יום הדין וקרוב לוודאי שהן היו מכופפות את טהראן על ברכיה, אך ממשל אובמה חושש שצעדים אלה יגרמו לפגיעה קשה בכלכלת ארה"ב ובכלכלה הגלובלית.

העובדה שהדו"ח משופע במידע מפורט ונסמך על ראיות חזקות עשויה להזין תקוות, שהמערב יפעל להידוק משמעותי של עניבת הסנקציות סביב צוארה של איראן. אך זה לא יקרה אם ארה"ב לא תוביל יזמה כזו, ואם לשפוט על פי ההצהרות הפומביות הפושרות של דוברי הממשל והצהרות אוף דה רקורד של גורמים ממשליים אחרים, אמש, וושינגטון אינה ששה לקדם סנקציות חונקות נגד טהראן, לפחות לא בשלב זה.

פקידים בוושינגטון אמרו גם, כי תגובה צבאית אמריקנית באיראן כלל אינה נשקלת עתה, אם כי סביר להניח שמבצעים מודיעיניים לשיבוש המאמצים הגרעיניים של איראן נמשכים במלא המרץ.

הדו"ח של סבב"א, שפורסם אמש, מזים לחלוטין את טענות איראן שאין לה תכנית לפיתוח נשק גרעיני. לפי אחת מהקביעות החמורות של המסמך, עשו מדעני הגרעין האיראנים מאמץ למזער נשק גרעיני שמקורו בפקיסטאן כדי שיהיה אפשר להתאימו לחלל הצר של ראש חץ בטיל הבליסטי שאהאב 3, שטווחו מגיע לישראל. הטענה הזו כלולה בגרסה המסווגת של הדו"ח, שהגיעה לידי סוכנות בלומברג. (מידע מלא על מסקנות הדו"ח - ראו כאן).

סנטור ג'ו ליברמן אמר אמש, בתגובה על הדו"ח: "הגיע הזמן להצהרה חד-משמעית שאנו נמנע מאיראן להשיג יכולת ליצור נשק גרעיני, באמצעים של שלום, אם נוכל, אבל גם בכוח צבאי אם לא תהיה דרך אחרת".

דוברת משרד החוץ האמריקני, ויקטוריה נולנד, הסתפקה אמש בקביעה, שסבב"א היא "אחד מהגופים החשובים והאמינים ביותר באו"ם". היא לא התייחסה לאופציות פעולה נגד איראן ואמרה, שהממשל צריך ללמוד את הדו"ח. "אנחנו לא מוכנים להתייחס לשלבים הבאים בשלב הזה", אמרה.

התגובה הרופסת הזו משקפת את רצון ממשל אובמה להימנע משלהוב מלחמת הצהרות, לרבות דיון פומבי באפשרות של מהלומת מנע ישראלית על מתקנים גרעיניים באיראן, לפי פרשנות שמתפרסמת הבוקר (ד') ב"ניו יורק טיימס". בה בעת, הממשל גם גיבש אסטרטגיה זהירה, שלפיה הדו"ח צריך לדבר בעד עצמו, בלי להטביע בו חותם אמריקני, שמהימנותו מוטלת בספק בחלקים רבים של העולם.

אך פקידי ממשל כבר הבהירו, לדברי ה"טיימס", שנקיטת צעדים נגד הבנק המרכזי של איראן ונגד יצוא נפט מהמדינה, כפי שממליצים מחוקקים רבים על גבעת הקפיטול, ישבשו עוד יותר את הכלכלה העולמית, בדיוק כאשר ארה"ב ואירופה שקועות עמוקות במשברים משלהן.

הפקידים אמרו, כי אכן נבחנת אפשרות להטיל איסור גלובלי על עסקות עם הבנק המרכזי של איראן, אחד מהמוסדות הפיננסיים היחידים במדינה שעדיין יכולים לקיים עסקות בחו"ל. רוב הבנקים האחרים הם כבר מחוץ לתחום בגלל סנקציות שהוטלו עליהם. אך הפקידים אמרו, כי בעלות ברית של ארה"ב, כקוריאה הדרומית ויפן, קונות כמויות גדולות של נפט באיראן והן מסדירות את תשלומיהן דרך הבנק המרכזי של המדינה.

הממשל גם בוחן אפשרות להטיל סנקציות על גורמים מסוימים במשמרות המהפכה ששולטים על יצוא הנפט של איראן.המשמעות תהיה למעשה איסור גלובלי על רכישת נפט מאיראן. אך פקידי הממשל חוששים, שלאיסור על רכש נפט מאיראן עלולות להיות תוצאות בלתי חזויות על מחירי הנפט בשוק העולמי.

בשלב זה נערכת אפוא ארה"ב להידוק הסנקציות הקיימות, לרבות סתימת חורים ברשת העיצומים. פקידי הממשל טוענים, כי ברור שהסנקציות הנוכחיות פוגעות קשה באיראן. מותחי ביקורת טוענים, כי גם אם קביעה זו נכונה, עובדה היא, שאיראן ממשיכה במאמצי הגרעין שלה למרות הסנקציות.