בגלל טרכטנברג: בעלי קרקעות ישלמו מס כפול בעת המכירה

עו"ד טארק דיביני: "הזמן של בעלי הקרקע למגורים ליהנות מהקלות מיסוי מפליגות על מכירת הקרקע בבעלותם הולך ואוזל"

המלצות ועדת טרכטנברג התחילו את דרכן בכנסת כאשר פרק המיסוי אושר בממשלה לפני מעט יותר משבוע. רשימת ההמלצות, כך מסתבר, כוללת גם גזירה העתידה להשפיע על בעלי קרקעות העתידים לשלם יותר אם ימכרו את הקרקע לאחר תחילת 2012.

"הזמן של בעלי הקרקע למגורים ליהנות מהקלות מיסוי מפליגות על מכירת הקרקע בבעלותם הולך ואוזל", מסביר רו"ח עו"ד טארק דיביני שותף וראש מחלקת נדל"ן בפירמת BDO זיו האפט. "מתחילת שנת 2012 צפויים שיעורי המס לעלות באופן משמעותי ולכן כדאי לבעלי הקרקע לשקול את מכירת הקרקע או ביצוע של עסקאות קומבינציה בחודשיים הקרובים" .

לדבריו של דיביני, כדי לעודד בעלי קרקעות למכור קרקעות שעליהן ניתן לקדם בניה למגורים נקבע מס שבח מופחת של 20% עד תום 2011. "אמנם הפטור תלוי במספר תנאים כמו האפשרות לבנות על הקרקע לפחות 8 יחידות דיור והשלמת הבנייה תוך 3 שנים אך עדיין מדובר בהטבת מס משמעותית העתידה לפוג. כמו כן, בהתאם לעמדת רשות המיסים, ניתן לממש את ההטבה גם לצורך ביצוען של עסקאות קומבינציה שבהן בעל הקרקע מקבל חלק מהתמורה על הקרקע כדירות מוכנות בפרויקט".

דיביני מסביר שאם המלצות ועדת טרטנברג יאומצו שיעורי המס יעלו באופן משמעותי, בנוסף להיטל ההכנסות הגבוהות, והמשמעות היא כי החל משנת 2012 קרקעות אלה ימוסו בשיעורים שיכולים להגיע ל-50% בעקבות העלאה של שיעורי מס שבח, העלאת שיעור המס השולי וגם בעקבות ההיטל המיוחד על בעלי הכנסה הגבוה ממיליון שקל.

רו"ח עו"ד דיביני מוסיף כי גם עסקאות אופציה שנחתמו עתידות להיות מושפעות מהמצב החדש: "מי שעשה עסקת אופציה צריך לזכור כי המימוש של האופציה צריכה להיות עד סוף השנה".