סיבה לדאגה? קשיים בהקמת קרן החילוץ הקבועה לאירופה

קברניטי אירופה חלוקים בדעתם על נטל ההשתפות בקרן החילוץ הקבועה (ESM) - אשר מעוניינים בהקמתה עד אמצע שנת 2013 לכל המאוחר ■ עוד סימן מבשר רעות באירופה?

המאמצים של קברניטי אירופה להקים קרן חילוץ האירופאית קבועה איבדו מעט מהמומנטום שלהם על רקע חוסר הסכמה בין מנהיגי גרמניה וצרפת, הנוגע בנתח השתתפות שתי הכלכלות (הגדולות באירופה) בקרן - כך מסרו ל"בלומברג" שלושה גורמים המקורבים למגעים להקמת הקרן.

קרן החילוץ הקבועה (ESM), הינה מערכת פיננסית לחילוץ כלכלת אירופה במקרה חירום, אשר צפוייה להחליף את קרן החילוץ האירופאית (EFSF) ואת קרן הייצוג האירופאית (EFSM) - אשר צפויה לפי הלו"ז המתכונן לתפקד בפועל מאמצע שנת 2013.

אולם, על פי דיווחים של המקורות, שרי האוצר של אירופה התקשו בהתכנסותם השבוע בבריסל להגיע להסכמה על נתח ההשתתפות של כל מדינה ומדינה בקרן הקבועה - אשר לפי התכנון צפוי להחזיר בהון נזיל בהיקף של 500 מיליארד אירו (680 מיליארד דולר) כבר בחודש יולי 2012.

חדשות אלה אינן מעודדות לאור ההתפתחויות השליליות במשבר החובות הריבוניים באירופה, שם התגבר החשש מחדלות פירעון ביוון והתשואות על האג"ח האיטלקיות הרקיעו אמש לשחקים. על רקע עובדה זאת וחשש הפוליטיקאים והכלכלנים ביבשת מהחרפת המשבר, מנסים קובעי המדיניות הפיננסית לקצר את לו"ז הקמת הקרן הקבועה ולכננה כבר באמצע שנת 2012.

חוסר ההסכמה המרכזי המעקב את תהליכי הקמת הקרן, על פי הדיווח, נוגע להתנגדותן של גרמניה והולנד לדרישותיהן של צרפת, ספרד, פורטוגל ואירלנד כי "תספורת" של בעלי האג"ח המקומיים במדינות אלה - התורמים לקרן - תתבצע אך ורק בהסכמה שלהם ולא באופן כפוי; את תנאים אלה יש לאגד באמנת הקרן, אשר מגובשת לטובת הקמתה. אולם, עוד נמסר כי אין משמעותם של העיכובים הנוכחיים עיכוב בלו"ז הביצוע כולו, והקרן עדיין צפוייה לעמוד על כנה באמצע שנת 2013.