מחאת הפסטיגלים מגיעה לכנסת: "מסחטת כסף בלתי ראויה"

יוזמה חדשה בפייסבוק קוראת להורים להחרים את מופעי החנוכה שעלותם מופקעת ■ חלק ממובילות מחאת העגלות מתנגדות לחרם, מחשש שיחליש את התמיכה ביעדי המחאה המרכזיים

האם מחירי הפסטיגלים המופקעים הם עילה מצדקת להכרזה על מחאת אימהות חדשה וכינוס דיון חירום של הוועדה לזכויות הילד? יוזמה חדשה המופצת בפייסבוק קוראת להורים להחרים את מופעי הילדים לחנוכה שעלותם מופקעת.

מנגד, בחלק מקבוצות המחאה הקיימות מבקשים להדגיש כי לא הם המעלים את הנושא על סדר היום - וכי את המלחמות יש לערוך בזירת החינוך, ולא בתחום שהוא ממילא מותרות.

גם לכנסת הגיעה הקריאה, ויו"ר הוועדה לזכויות הילד בכנסת, ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי), כבר הספיק להודיע על כוונתו להצטרף למאבק ולקיים ישיבת חירום של הוועדה, בעקבות עליית מחירים של 7%-10% של אירועים לילדים בתקופה האחרונה.

"אני אאסוף נתונים, אבחן את המצב, ועל-פי הממצאים אקיים דיון בוועדה", אומר אורלב. "התשלומים לאירועים מהווים מסחטת כסף בלתי ראויה של כספי ההורים, שלא תמיד יכולים לעמוד בלחץ של הילדים".

עלות בילוי משפחתי במופע חנוכה, כידוע לכל הורה, גבוהה במיוחד ומגיעה גם למאות רבות של שקלים. כרטיס בודד למופע הפסטיגל או דומיו (כמו "מותק של פסטיבל") נע סביב 200 שקל, וגם לאחר הנחה דרך ועדי עובדים נותר המחיר לרוב בן 3 ספרות.

בחישוב משפחתי להורים ולילדים - מדובר בסכומים כמעט בלתי נתפסים עבור בילוי של שעתיים (מבלי להתייחס למחלוקת סביב רמת התכנים הנרכשים במחיר הזה).

על רקע זה הוכרזה השבוע "מחאת הפסטיגלים" - קבוצת אימהות היוצאת בקריאה להימנע מרכישת כרטיסים במחיר מופקע למופעי חנוכה, בטענה כי אין כל הצדקה לשלם סכומים גבוהים כל-כך כדי לשעשע את הילדים במהלך החופשה.

מאחורי היוזמה עומדת בין השאר טלי חייט-אבירז, ממארגני מחאת העגלות ומנהלת בארגון פעמונים: "החלטתנו לצאת למאבק שהוא המשך ישיר למחאת העגלות", היא אומרת, "אנחנו, ההורים, לא נמשיך להיות פראיירים של אף אחד. מחירי הבילויים לילדינו מגיעים למאות שקלים, ואין לכך שום הצדקה".

כיאה לכל מחאה בימינו, הקריאה עושה את דרכה מעל גלי הפייסבוק ומפורסמת על יותר ויותר עמודים של הורים.

חינוך או פסטיגל?

מנגד, הולכת וגוברת קריאה נגדית של אימהות לזנוח את המאבק על מותרות שאינן חיוניות ולהתמקד בכיוונים הקריטיים - דהיינו, חינוך ויוקר המחיה. "אני רוצה להבהיר כי אנו, מובילות מחאת ההורים והעגלות, לא עומדות מאחורי המהלך הזה", אומרת ליאת ורדי-בר, ממובילות המחאה, "וכי אין לדעתנו ולתפיסתנו מוטב לתעל את האנרגיות המושקעות בו ולייצר המשך מחאה גורפת על הנושאים הבוערים באמת - חינוך, שיוויון זכויות, מחירי מוצרי יסוד. אלה הדברים שלמענם יצאנו לרחוב. עם כל הכבוד, על פסטיגל אפשר לוותר, על חינוך לילדנו פחות".

ורדי-בר אף קוראת לשקול שנית אם ראוי לכנס את הוועדה לזכויות הילד בנושא שכזה.

לדברי טלי חייט-אבירז, "אני קוראת להורים לגלות אחריות ולא לשתף פעולה עם המופעים במחירים המופקעים האלה. יש מספיק אטרקציות חינמיות שלא פחות מהנות וברוב הפעמים איכותיות יותר מהמצרך הנחות שהתרגלנו אליו".