סימן מעודד בארה"ב: דרישות דמי אבטלה ירדו ל-390 אלף

הצפי עמד על 401 אלף דרישות ■ אלה נתונים ראשונים משוק העבודה לאחר דוח התעסוקה לאוקטובר, שהצביע על הוספה של 80 אלף משרות וירידה ל-9% בשיעור האבטלה

עוד סימן מעודד לכלכלת ארה"ב התקבל היום (ה') לאחר שפורסם נתון הדרישות לדמי אבטלה השבועי, שהצביע על 390 אלף דרישות לעומת תחזיות מוקדמות ל-401 אלף דרישות. בשבוע שעבר נרשמו 397 אלף דרישות.

הנתונים של היום הם הראשונים משוק העבודה לאחר פרסום דוח התעסוקה לחודש אוקטובר, אשר פורסם ביום ו'. נזכיר כי דוח התעסוקה החודשי הצביע על הוספה של 80 אלף משרות במשק האמריקני לעומת תחזיות מוקדמות ל-90 אלף משרות. עם זאת, שיעור האבטלה ירד באופן לא צפוי מ-9.1% ל-9%.

הבעיה הגדולה בשוק העבודה האמריקני כיום היא שתוספת של כ-80 אלף משרות בחודש רק מדביקה את גידול האוכלוסין הטבעי ומספיקה רק על מנת למנוע משיעור האבטלה לעלות, בוודאי שלא להורידו באופן מהותי לאורך זמן. על מנת לייצר ירידה בת-קיימא באבטלה, המשק הגדול בעולם זקוק לתוספת של 200 אלף משרות בחודש, לפחות. קצב זה כמעט ולא הושג ב-3 השנים האחרונות וזו הסיבה ששיעור האבטלה נותר באופן עיקש ברמה הגבוהה מ-9%.

ההערכה בארה"ב היא ששיעור האבטלה ימשיך להתנודד סביב ה-9% בחודשים הקרובים. גם התוכנית הגדולה של נשיא ארה"ב ברק אובמה לעידוד התעסוקה (בהיקף של 447 מיליארד דולר) תקועה בקונגרס, ונראה כי חסר לו כוח פוליטי להעבירה. למעשה, הסיבה היחידה ששיעור האבטלה ירדה בעשירית האחוז באוקטובר היא שפחות אמריקנים חיפשו עבודה בחודש שעבר, כלומר יותר אמריקנים נפלטו החוצה ממעגל התעסוקה והתייאשו מחיפוש עבודה.

הפד מעריך ששיעור האבטלה יירד לרמה של 8.5%-8.7% בשנת 2012 ואז יירד בהדרגה ל-6.8%-7.7% עד שנת 2014. לשם ההשוואה, לפני פרוץ משבר הסאב-פריים ב-2007 עמדה האבטלה בארה"ב על פחות מ-5%.

בתוך כך פורסם גם הגירעון המסחרי צומצם בחודש ספטמבר, הגירעון המסחרי התכווץ ל-43.1 מיליארד דולר בספטמבר לעומת 44.9 מיליארד דולר בחודש אוגוסט, כך דיווחה היום לשכת המסחר האמריקנית. מדובר בגירעון המסחרי הנמוך ביותר מאז חודש דצמבר האחרון.

ההתכווצות בגירעון בחודש שעבר הייתה גבוהה יותר מזו שציפו לה - הציפיות המוקדמות עמדו על ירידה בגירעון המסחרי ל-45.4 מיליארד דולר. נציין כי נתון הגירעון לחודש אוגוסט תוקן ל-44.9 מיליארד דולר בהשוואה ל-45.6 מיליארד דולר, כפי שפורסם קודם לכן.