השמאי הממשלתי: ירידה במחירי הדירות ברבעון השלישי

הירידה החדה ביותר בתל-אביב - 6% ■ מחיר דירת 4 חדרים ממוצעת בת"א עמד ברבעון החולף על 2.387 מיליון שקל ■ עם זאת, מאז הרבעון השלישי של 2010 נרשמה עלייה של 6.8% ■ בין הגורמים לירידה: המחאה החברתית והמשבר העולמי

השמאי הממשלתי הראשי, טל אלדרוטי, מאשר היום (א') את מה שמרגישים בחודשים האחרונים במשרדי המכירות של הקבלנים: ברבעון השלישי של השנה נרשמה ירידה ממוצעת של 1.2% במחירי הדירות לעומת הרבעון השני. זאת הפעם הראשונה מזה כשנתיים וחצי שנצפית ירידה מרבעון לרבעון.

עם זאת, הנתונים מצביעים על כך כי בהשוואה לרבעון השלישי של 2010 עדיין נרשמה עלייה של 6.8%.

בחינה מדוקדקת של הנתונים מעלה כי דווקא בתל-אביב נרשמה הירידה החדשה ביותר - 6% - כך שמחיר דירת 4 חדרים ממוצעת בעיר עומד על 2.387 מיליון שקל. מנגד, המחירים באשדוד, חיפה וירושלים רשמו את עליות המחירים הגדולות ביותר - 2% ל-1.144 מיליון שקל באשדוד, 1.17 מיליון שקל בחיפה ו-1.704 מיליון שקל בירושלים.

מבין הגורמים המרכזיים שגרמו לירידת המחירים הממוצעת מציין אלדרוטי במפורש את גל המחאה החברתית של הקיץ, אי היציבות וחוסר הוודאות בכלכלה העולמית וכן הצעדים שננקטו על ידי הממשלה ובנק ישראל.

אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אמר בתגובה כי "זוהי הסקירה הממשלתית המקצועית והטובה ביותר שהממשלה משחררת. הנתונים מצביעים על מה שלשכת השמאים טוענת מזה זמן רב. ראשית, עוצמת המחסור ניכרת בהם והעדר פעולה ממשלתית נחרצת לטיפול בבעיה תשמר את מחירי הדיור הגבוהים. שנית, כפי שניתן ללמוד מהסקירה, איפה שמחירים הפכו לבלתי אפשריים וגבוהים מאד, תל אביב לדוגמא, ולנוכח המחאה החברתית החריפה, ניכרות ירידות מחירים בשיעורים עליהם הצבענו. ביתר האזורים, ולמרות המחאה, יש עליות קלות ולכן ממשלת ישראל חייבת לתת דעתה לנושא הבנייה להשכרה, השבת מס רכוש על קרקעות מתוכננות ותוכניות התחדשות עירונית".

שמאי ממשלתי
 שמאי ממשלתי