לאחר הבנקים: האם חברות הביטוח יפרסמו אזהרות רווח?

לא רק הבנקים בצרות: חברות הביטוח צפויות להציג תוצאות חלשות בדוחות הרבעון השלישי ■ האם לאומי והבינלאומי היו סנונית ראשונה בענף הפיננסים?

במחצית 2006, לקראת פרסום דוחות הרבעון השני של אותה שנה, הפתיעו קבוצות הביטוח הגדולות ופרסמו בראשונה, ודאי באופן גורף כל כך, אזהרות רווח. מאז ידע ענף הביטוח אזהרות רווח נוספות, והמשקיעים התרגלו למציאות שבה משברים ותנודות בשוקי ההון מתבטאים באופן מיידי ובעוצמה רבה בתוצאות חברות הביטוח. הרבעון השלישי של 2011 כנראה לא יהיה שונה. חברות הביטוח צפויות להציג תוצאות חלשות ביותר ואף הפסדים, לא רק לרבעון, אלא מתחילת השנה.

קבוצות הביטוח הגדולות אמנם לא פרסמו עד כה אזהרות רווח נפרדות ודרמטיות לקראת פרסום תוצאות הרבעון השלישי, אך דוחות הרבעון השני כללו למעשה פסקאות שלמות שהיו לא פחות מאזהרת רווח כוללת לקראת פרסום הדוחות הרבעוניים בהמשך החודש. ענף הביטוח סיים את המחצית הראשונה של 2011 עם רווח נקי מצרפי של כ-824 מיליון שקל, בעוד הרווח הכולל, המשקלל רווחים והפסדים מהשקעה בקרנות הון, הסתכם בכ-53 מיליון שקל. ברבעון השני הציג הענף הפסד ענפי כולל של כ-121 מיליון שקל, וגם ברבעון השלישי המגמה הצפויה היא הפסדים. עם זאת, יש לזכור כי ההרעה היחסית צפויה להיות משמעותית במיוחד לאור העובדה שתוצאות הרבעון השלישי ב-2010 היו טובות למדי.

תלות בשוק ההון

תוצאות ענף הביטוח צפויות להיות חלשות כיוון שרווחי חברות הביטוח תלויים ישירות בשוקי ההון: החל בהכנסות מדמי ניהול משתנים וכלה בשינויים באפיקים הסולידיים המשפיעים גם על הנוסטרו. תוצאות הנוסטרו, ללא קשר במצב שוק ההון והכלכלה, מושפעות מגידול קבוע וריאלי בהתחייבויות.

בדוחות הכספיים לרבעון השני של 2011, שפורסמו במהלך חודש אוגוסט, הבהירו חברות הביטוח כי הנזק מהירידות בשוקי ההון יתבטא אף במאות מיליוני שקלים לפחות בכל חברה. כך למשל דיווחה כלל ביטוח, הראשונה שפרסמה את הדוח לרבעון השני, כי אומדן הנזק מירידות הערך בתיק ההשקעות הסחיר שבתיק הנוסטרו של החברה מסוף הרבעון השני עד יום פרסום הדוחות (מתחילת יולי עד אמצע אוגוסט) עומד על 134 מיליון שקל. אחריה דיווחו הראל, מגדל הפניקס ומנורה על הפסדים בהיקף של כ-118 מיליון שקל, 75 מיליון שקל, 24 מיליון שקל ו-53 מיליון שקל, בהתאמה.

דוחות הרבעון השני מצביעים על אובדן הכנסה מרכזית - דמי הניהול המשתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים - שבימים כתיקונם משורשרת ישירות ובמלואה לשורת הרווחיות. דמי הניהול הללו, הנוספים על דמי הניהול הקבועים (שיעור קבוע מהנכסים), נגבים רק כאשר החברות משיגות למבוטחים תשואה חיובית. במקרה כזה, 15% מהתשואה הולך לחברת הביטוח. ההפסדים הצבורים בפוליסות המשתתפות ברווחים נקראים בענף "הבור". עליהן לכסותו ולהחזיר את כל ההפסדים למבוטחים בטרם יוכלו לשוב לגבות דמי ניהול משתנים.

הבור של חברות הביטוח

בסוף הרבעון השני, דיווחו חמש קבוצות הביטוח הגדולות על "בור" בהיקף של כ-568 מיליון שקל. באמצע הרבעון השלישי, מועד פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השני, הבור כבר העמיק ל-1.03 מיליארד שקל.

הסכום הזה חשוב לא רק לתוצאות המיידיות של הרבעון; ברבעון השלישי עדיין לא מדובר בסכומים משמעותיים שעל החברות להחזיר למבוטחים, אלא "רק" באובדן הכנסה. אולם אובדן ההכנסה הזה צפוי ללוות את החברות גם ב-2012 ולפגוע ברווחיהן בעתיד הנראה לעין.

את ההשלכות של התוצאות החלשות הצפויות ברבעון השלישי נוכל לראות כנראה גם בחלק הביאורים בדוחות. החברות, בעיקר הבינוניות והקטנות, צפויות לדווח על שחיקה בהון הרגולטורי המצוי בידיהן, במיוחד לאור דרישות ההון החדשות של משרד האוצר - הן צפויות לגדול מ-20.6 מיליארד שקל ביוני השנה ל-22.4 מיליארד שקל בסוף דצמבר השנה. בצד החיובי של הדברים, גם בסיכום הרבעון השלישי השנה, סביר שענף הביטוח בכללותו, להוציא כמה חברות קטנות, לא יסבול מ"בעיות הון רגולטורי".