"החגיגה נגמרה, שוק הנדל"ן הוא של קונים, יש ירידות"

יעקב רויטר, מנהל זרוע המשכנתאות וסגן מנהל החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות: "זהו שוק של קונים, והמוכרים כרגע מורידים מחירים כדי למכור וזה קורה בכל הארץ"

"בתחזית לשנת 2012, ביצועי האשראי למגורים יהיו נמוכים יותר מ-2011 בוודאות, בכל הארץ תהיה ירידה של 12%-15% בהיקף האשראי. אנחנו נראה התייצבות במחירי הנדל"ן למגורים ואף ירידה קלה במחירי הדירות יד ראשונה ויד שנייה", כך אמר הערב יעקב רויטר, מנהל זרוע המשכנתאות וסגן מנהל החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות. הדברים נאמרו בכנס השנתי של לשכת שמאי המקרקעין שנערך באילת.

"מחירי הדיור הם בירידה קלה במספר מקומות בארץ ובוודאי שאינם בעלייה. יש ציפיות להמשך ירידות במחירים", הוסיף רויטר, "זהו שוק של קונים, והמוכרים כרגע מורידים מחירים כדי למכור וזה קורה בכל הארץ. יותר קל היום להתמקח, זה לא אותו שוק מלפני שנה, החגיגה הזאת נגמרה".

רויטר ציין כי "שנת 2010 היתה שנה מצויינת עם ביקושים גבוהים וזאת על אף צעדים של המפקח על הבנקים ונגיד בנק ישראל לצינון השוק. הביצועים היו גבוהים בגלל מחיר אשראי נמוך וריביות מאוד נמוכות לטווח הקצר והארוך, ובגלל ריבית בנק ישראל מאוד נמוכה".

היקף האשראי לדיור ב-2010 נע בין 3.2 מיליארד שקל בחודש ל-4.8 מיליארד שקל בחודש, לפי סקירתו של רויטר, אבל בהמשך הוציא נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הנחיה שבאה לעצור את הביצועים. בספטמבר האחרון היקף האשראי לדיור עמד על 3 מיליארד שקל לעומת כ-4 מיליארד שקל בינואר ו-4.8 מיליארד שקל במאי.

"האם יש בועה בישראל? לא, אין בועה", אמר רויטר, "אבל צריכים לנהוג בזהירות, כל הבנקים נהגו בזהירות עד כה. ה-LTV שלנו נמוך בהרבה משל ארה"ב והבחינה האשראית כאן היא הרבה יותר מדוקדקת מאשר היה בארה"ב, והחשוב ביותר הוא שאין פה שוק משני למשכנתאות, וזה אומר שאין איגוח משכנתאות.

"תמיד הייתי זהיר, ואנחנו מנחים את האנשים מאוד בזהירות ולא נותנים עסקאות שיש בהן סיכון מיותר. יכול להיות שתמיד יש מפלט לכל לקוח בבנק, אבל השאלה היא כמה כאלה מוצאים את עצמם".

רויטר התייחס למצב באירופה: "השאלה איך כל המצב באירופה יכול להשפיע והתשובה היא שהוא יכול להשפיע. הייתי לאחרונה בברלין והדבר היחידי שדיברו עליו בטלוויזיה היה המשבר באירופה. האם המצב התייצב שם? בהחלט לא. האם הוא יכול להשפיע עלינו? בהחלט שכן. האם הירידה בביקושים מטרידה אותי? כן. אין מדינה בעולם שהרצון לרכוש דירה והרצון לשלם את המשכנתא בכבוד לא עולה על כל רצון אחר".

כמו כן התייחס רויטר למצב הנדל"ן בפריפריה: "אנחנו לא מאמינים כרגע שבפריפריה יש משהו שאפשר לעשות, אין ביקושים בפריפריה".

ענת הירשברג, מנהלת יחידת שמאות המקרקעין בבנק מזרחי טפחות אמרה כי "המחקר של בנק ישראל הראה שהגורם המהותי ביותר לעליית המחירים בשנים האחרונות הוא הריבית ולא היצע הדירות. בשנים האחרונות היתה ירידה מהותית באחוזי הריבית. אחוז הביצוע של האשראי כרגע הוא מאוד נמוך והמכירות בסקטור הנדל"ן השנה בתקופת החגים הן 20% בלבד מסך המכירות בשנה שעברה, כלומר, חלה ירידה מהותית - כמעט קיפאון מוחלט, יש הרבה מאוד פרויקטים שלא מוכרים בהם דירות".